کره شمالی احتمالا بیش از 20 سلاح اتمی دارد

۲۷ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۵:۲۱ کد : ۱۹۶۰۰۷۰ سرخط اخبار

یک اندیشکده آمریکایی گزارش داد: کره شمالی ممکن است شش سلاح اتمی دیگر یا بیشتر از این تعداد را در 18ماه گذشته ساخته باشد که با احتساب تعداد تسلیحات اتمی این کشور به بیش از 21 بمب اتمی می رسد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، موسسه علوم و امنیت بین الملل آمریکا گزارش داده است که با توجه به فعالیت های اخیرکره شمالی در 18 ماه گذشته این کشور شش سلاح اتمی دیگر یا بیشتر از این تعداد را ساخته باشد و بر این اساس تعداد تسلیحات اتمی این کشور آسیایی به بیش از 21 مورد رسیده باشد.

این موسسه همچنین درباره مقدار پلوتونیوم موجود برای ساخت سلاح اتمی و همچنین غنی سازی بالای اورانیوم در کره شمالی که گمان می رود در مجتمع اتمی یونگ بیون این کشور در حال اجرا است، تخمین هایی زده است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرد: کره شمالی ممکن است بار دیگر برای پردازش مجدد پولوتونیوم به منظور استفاده در تسلیحات اتمی فعالیت مجمتع اتمی مذکور را مجددا از سر گرفته باشد.

دراواخر 2014 این موسسه مستقر در آمریکا تخمین زد که تسلیحات اتمی کره شمالی 10 تا 16 سلاح است. از آن زمان تاکنون کره شمالی چهار تا شش سلاح اتمی را به زرادخانه خود اضافه کرده است.

این اندیشکده مستقر در واشنگتن در گزارش خود آورده است: با وجود این که این آمارها جامع نیستند اما نشان می دهند که کره شمالی توانسته به صورت چشمگیری ظرفیت تسلیحات اتمی خود را بالا ببرد و اکثر این اقدامات از 2014 بیانگر تولید اورانیوم برای ساخت سلاح اتمی است.

جیمز کلاپر، رئیس اطلاعات ملی آمریکا فوریه سال جاری میلادی هشدار داده بود که پیونگ یانگ می تواند از سوخت مصرف شده راکتور ظرف چند هفته یا چند ماه پلوتونیوم استخراج کند.

کلید واژه ها: تسلیحات اتمی سلاح اتمی


نظر شما :