داعش به دنبال اعزام عوامل خود برای حمله به غرب است

۲۷ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۶۰۱۱۰ سرخط اخبار

رئیس «سیا» قصد دارد در جلسه امروز کنگره اعلام کند که تکفیری های «داعش» در صدد آموزش و اعزام عوامل خود برای حمله به غرب می باشند.

به گزارش فارس، «جان برنان» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» قصد دارد روز پنجشنبه (امروز) به کنگره اعلام کند که شبه نظامیان «داعش» در حال آموزش و تلاش برای مستقر کردن اعضای خود به منظور اجرای حملات بیشتر در غرب هستند و به منظور جبران خساراتی که در قلمرو عراق و سوریه متحمل شدند، بیشتر بر تاکتیک های چریکی تکیه دارند.

روزنامه «دیلی استار» گزارش کرد، برنان در اظهاراتی که قرار است برای کمیته اطلاعات سنا مطرح کند، می گوید که داعش تلاش دارد تا تجهیزات و دستگاههایی را برای هدف قرار دادن و آغاز حملاتی علیه کشورهای خارجی آماده کنند.

برنان تصریح کرد: «داعش یک کادر بزرگ از جنگجویان غربی دارد که می توانند بعنوان عاملانی برای حملات علیه غرب مورد استفاده قرار گیرند».

وی تصریح کرد که داعش احتمالاً در تلاش است تا عوامل خود را به کشورهای دیگر قاچاق کند و ممکن است این افراد را در میان موجی از آوارگان روانه اروپا شوند یا اینکه از طرق قانونی به کشورهای دیگر اعزام شوند.

رئیس سیا همچنین به درخواست داعش از هوادارانش برای اجرای حملات باصطلاح «گرگ های تنها» در کشورهای زادگاهشان اشاره کرد و حمله مسلحانه و تروریستی به باشگاه شبانه «اورلاندو» را «اقدام شنیع از خشونت گستاخانه» اعلام کرد.

وی ادامه داد که داعش به صورت تدریجی شاخه های مختلف خود را به شبکه های به هم متصل ترویج می دهد. شاخه داعش در لیبی ظاهراً خطرناک ترین و پیشرفته ترین شاخه به حساب می آید اما داعش در صدد افزایش نفوذ خود در آفریقا است.

بنا به گفته برنان، شاخه داعش در صحرای سینا «فعال ترین و توانمندترین گروه تروریستی در مصر بوده است» که به ارتش مصر و اهداف دولت این کشور و همچنین اتباع خارجی و گردشگران حمله کرده است که از آن میان می توان به هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری روسیه در اکتبر گذشته اشاره کرد.

برنان ادامه داد که دیگر شاخه های داعش نیز به دنبال رشد و گسترش هستند. «شاخه یمن بعنوان مثال به واسطه نفاق پاره پاره شده اند و شاخه افغانستان-پاکستان در تلاش است تا انسجام خود را به دست آورد و بخشی از آن به دلیل رقابتی است که با طالبان دارند».

رئیس سیا، داعش را یک «رقیب نیرومند» خواند ولی گفت که ائتلاف بین المللی تحت رهبری داعش پیشرفت هایی را در زمینه مبارزه با این گروه تروریستی به دست آورده است.

بنا به گفته برنان، داعش در تلاش است تا جای شماری از جنگجویان خود را با نیروهای تازه پر کند زیرا تعداد اندکی ازآنها به سوریه سفر کرده اند و شماری از آنها نیز این گروه را ترک کرده اند.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تصریح کرد که توانمندی داعش برای جمع آوری پول کاهش یافته است اما این گروه همچنان به تولید دستکم دهها میلیون دلار درآمد در ماه ادامه می دهد که اکثر این درآمد از مالیات و فروش نفت خام به دست می آید.

وی در اینباره توضیح داد: «متأسفانه، علیرغم تمامی پیشرفت های ما علیه داعش در میدان نبرد و در حوزه مالی، تلاش های ما برای کاهش توانمندی تروریسم این گروه و دسترسی جهانی آنها کاهش یافته است. در واقع، در حالیکه فشار بر داعش افزایش می آید، این گروه عملیات تروریستی جهانی خود برای حفظ سلطه بر برنامه تروریسم جهان را تشدید می بخشد».


نظر شما :