نام چند سعودی در سند منتشر شده امریکا

۱۳ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۴ کد : ۱۹۶۰۸۱۳ سرخط اخبار

دولت آمریکا سند موسوم به «فایل ۱۷ » را منتشر کرده که در آن اسامی بیش از ۳۰ فرد مرتبط با عوامل حوادث یازده سپتامبر مرتبط، ذکر شده است.

به گزارش فارس، دولت آمریکا روز شنبه بدون پوشش گسترده رسانه ای سندی را منتشر کرد که گوشه ای از ارتباطات خاندان سعودی با حملات یازده سپتامبر 2001 به برج های تجارت جهانی نیویورک را نمایان می کند. 

این سند که به «فایل 17» معروف شده، حاوی اسامی افرادی است که بازرپرسان پرونده تصور می کنند با این حمله مرتبط بوده اند. 

«باب گراهام» سناتور سابق دموکرات که ریاست مشترک تحقیقات کنگره در مورد حادثه یازده سپتامبر را بر عهده داشته، می گوید: «بخش اعظم اطلاعاتی که در فایل 17 آمده، بر اساس محتویات "28 صفحه" است.»

در حالی که بخش اعظم گزارش کمیته مشترک کنگره در مورد این حادثه منتشر شده، 28 صفحه از گزارش که گفته می شود در مورد نقش عربستان در حملات یازده سپتامبر است، همچنان محرمانه مانده است. این بخش از گزارش به سند «28 صفحه» معروف شده است. 

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، هرچند که جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا به بهانه لو نرفتن روش های جمع آوری اطلاعات توسط نهادهای اطلاعاتی این 28 صفحه را طبقه بندی کرد، اما این اقدام احتمالا از بیم آثار منفی انتشار این گزارش بر روابط واشنگتن و ریاض صورت گرفته است. 

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تحت فشار قربانیان حادثه دستور بازنگری این صفحات برای انتتشار احتمالی آن ها را صادر کرده است، با این حال مشخص نیست که چه زمان کل 28 صفحه منتشر می شود. 

در سندی که روز شنبه منتشر شد، دو محقق پرونده سرنخ های احتمالی که کمیسیون تحقیق کنگره می تواند پیگیری کند را فهرست کرده اند. در این سند همچنین اسامی افرادی که مصاحبه با آن ها می تواند حقایقی را روشن کند، مشخص شده است. 

در این سند، که اولین بار در سایت 28pages.org منتشر شد، اسامی افرادی که هواپیماربایان در طول اقامت در ایالات متحده با آن ها در تماس بوده اند، ذکر شده است. برخی از افرادی که نام آن ها در فهرست آمده، دیپلمات های سعودی هستند. همین امر گمانه زنی ها در مورد احتمال اطلاع مقامات سعودی از طرح حمله یازده سپتامبر را تقویت کرده است. 

هرچند در گزارش نهایی کمیسیون یازده سپتامبر عنوان شده است که «هیچ مدرکی دال بر حمایت مالی دولت به عنوان یک نهاد یا مقامات ارشد سعودی از القاعده وجود ندارد»، اما در عین حال احتمال حمایت مالی بنیادهای خیریه تحت حمایت دولت عربستان از القاعده رد نشده است. 

برخی از سعودی هایی که نام آن ها در فایل 17 آمده، عبارتند از:

- «فهد الثمیری» و «عمر البیومی»: الثمیری از سال 1996 تا 2003 در کنسولگری عربستان در لس آنجلس فعالیت می کرد. وی همزمان مبلغ مسجد ملک فهد کالیفرنیا بود؛ جایی که دو هواپیماربای یازده سپتامبر دائما به آن رفت و آمد داشتند. 

وی متهم بوده است که بعد از رسیدن این دو هواپیماربا به لس آنجلس، به آن ها در اقامت و دیگر امور کمک کرده است. هرچند او ارتباط با مهاجمین را رد کرده، اما کمیسیون یازده سپتامبر می گوید او شاخه ای از تفکرات افراطی را در مسجد ترویج می کرده است. 

دو هواپیماربای مورد اشاره با یک تبعه سعودی دیگر به نام «عمر البیومی» در ارتباط بوده اند و با وی در رستورانی در نزدیکی مسجد ملک فهد ملاقات کرده اند. البیومی در لیست حقوق بگیران دولت عربستان بوده و وظیفه اش تحت نظر داشتن مخالفان دولت عربستان در کالیفرنیا بوده است.

در حالی که بیومی به اف بی آی گفته بود که این دیدار کاملاً تصادفی بوده، اما اف بی آی معتقد است که البیومی درست قبل از دیدار با هواپیماربایان در رستوران مذکور، با الثمیری در مسجد ملک فهد دیدار داشته و بازرسان احتمال می دهند که ممکن است الثمیری این دیدار را ترتیب داده باشد.

- «اسامه باسنان»: وی از نزدیکان البیومی بوده و به طور مرتب با هواپیماربایان ارتباط داشته است. آپارتمانی که او در آن زندگی می کرده، در همان خیابانی واقع شده بوده که این دو هواپیماربا در آن اقامت داشته اند. باسنان سابقه حمایت صریح از اسامه بن لادن رهبر وقت القاعده را داشته است. 

مسئولان پرونده دریافته اند که باسنان که کارمند سابق هیئت آموزشی سعودی در واشنگتن بوده، منابع مالی قابل توجهی از شاهزاده «حیفا الفیصل» همسر «بندر بن سلطان» رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان و سفیر وقت این کشور در آمریکا، دریافت کرده بوده است. در آن زمان عنوان شده که این پول، برای درمان همسر باسنان به او پرداخت شده است. کمیسیون یازده سپتامبر اعلام کرده مدرکی دال بر انحراف این مبالغ به سمت گروه های تروریستی پیدا نکرده است. 

- «محضر عبدالله»: بررسی های دو محقق پرونده نشان می دهد که عبدالله به عنوان مترجم دو هواپیماربا عمل کرده و به آن ها در باز کردن حساب بانکی و تماس با آموزشگاه پرواز، کمک کرده است. عبدالله که بارها توسط اف بی آی مورد بازجویی قرار گرفته، گفته از دیدگاه های افراطی این دو نفر اطلاع داشته، اما نمی دانسته که قصد دارند دست به عملیات بزنند. 

با این حال، کمیسیون یازده سپتامبر می گوید بعد از حادثه یازده سپتامبر، اف بی آی در جریان بررسی وسایل عبدالله به دفترچه ای برخورده که ظاهرا متعلق به کس دیگری بوده و در آن به سقوط هواپیما، کشته شدن شمار زیادی از افراد و هواپیماربایی اشاره شده بوده است. علاوه بر این، عبدالله پس از حضور در دادگاه به عنوان شاهد، نسبت به دولت آمریکا ابراز تنفر کرده است. 

کمیسیون همچنین گزارش هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه عبدالله در سال 2003 در زندانی در کالیفرنیا به همبندی هایش گفته که از برنامه ریزی برای حمله مطلع بوده است. با این حال اف بی آی اعلام کرده که نمی تواند این گزارش ها را تائید کند. 

وی در ماه می سال 2004 و بعد از آنکه قاضی دادگاه منطقه جنوبی کالیفرنیا از تعقیب قضایی او خودداری کرد، از آمریکا اخراج و به یمن منتقل شد.

کلید واژه ها: یازده سپتامبر اف بی آی آن ها در کمیسیون یازده سپتامبر کمیسیون یازده کالیفرنیا


نظر شما :