بیانیه بان‌کی‌مون علیه شهرک‌سازی رژیم‌صهیونیستی

۱۵ تیر ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۱ کد : ۱۹۶۰۹۰۶ سرخط اخبار

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل ادامه ساخت و سازهای غیرقانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و بیت المقدس را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، استفان دوجاریک سخنگوی بان کی مون روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: دبیرکل سازمان ملل به شدت درباره تصمیم اسرائیل برای گسترش شهرک سازی در کرانه باختری و بیت المقدس نگران است؛ این خبر در حالی منتشر می شود که گروه چهارجانبه دیپلماتیک خاورمیانه (آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل) چند روز قبل طی گزارشی موکدا از اسرائیل خواست تا شهرک سازی را متوقف کند.
 
وی تصریح کرد که تصمیم جدید رژیم صهیونیستی برای ادامه شهرک سازی ٬سوالی جدی را درباره اهداف بلند مدت این رژیم در اذهان ایجاد می کند. بر اساس این بیانیه ، در این میان اظهارات برخی وزیران صهیونیست درباره الحاق کرانه باختری به دیگر مناطق اشغالی نیز وضعیت را پیچیده تر ساخته است.
 
بان کی مون در بیانیه اش با یادآوری این نکته که شهرک سازی در مناطق اشغالی به موجب قوانین بین المللی غیرقانونی است، از رژیم صهیونیستی خواست تا این تصمیم ها را در راستای تحقق صلح و توافقی نهایی و منصفانه لغو کند.
 
رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که قصد دارد حدود 560 واحد مسکونی جدید در شهرک صهیونیست نشین معال آدومیم در کرانه باختری و 240 واحد دیگر در سراسر شرق بیت المقدس اشغالی احداث کند.
 
رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال 1967 ٬شرق بیت المقدس را اشغال و بعدها آن را ضمیمه دیگر مناطق اشغالی کرد؛ اقدامی که هیچگاه از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشد.
 
این رژیم بیت المقدس را مرکز حکومت خود می داند، در حالی که فلسطینیان اعلام کرده اند که بخش شرقی شهر بیت المقدس پایتخت کشور آینده شان است.
مساله بیت المقدس که محل سکونت بیش از 300 هزار فلسطینی است از مهم ترین مسایل مناقشه با رژیم صهیونیستی به شمار می رود.
 
به موجب قوانین بین المللی و ماده 49 کنوانسیون چهارم ژنو، شهرک سازی در اراضی اشغالی غیرقانونی و انتقال جمعیت توسط قدرت اشغالگر به مناطق اشغالی منع شده است.

کلید واژه ها: بیت المقدس شهرک سازی مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی


نظر شما :