قطعنامه جدید نمایندگان آمریکا درمورد ایران

۱۶ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۵۵ کد : ۱۹۶۰۹۱۸ سرخط اخبار

نمایندگان مجلس آمریکا از ارائه قطعنامه ای برای آزادی آمریکایی های زندانی در ایران خبر دادند.

به گزارش پولیتیکو، قانونگذاران هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات با گذشت نزدیک به یک سال بعد از امضای توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 خواستار آزادی آمریکایی های بازداشت شده در ایران شدند.

منابع آگاه به پولیتیکو گفتند: «اد رویس»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد روز چهارشنبه قطعنامه ای را ارائه دهد که خواستار آزادی «سیامک نمازی» و پدرش از زندان است. همکار اصلی رویس در این قطعنامه، «جری کنلی» است.

«کنلی» که پیش نویس این قطعنامه را مطالعه کرده به پولیتیکو گفت: این قطعنامه رئیس جمهور آمریکا را تشویق می کند در صورت عدم آزادی سیامک و باقر نمازی، اقدامات مناسبی علیه دولت جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کند.

«کنلی» که از حامیان «برجام» است این قطعنامه را در اختیار پولیتیکو قرار نداده اما اظهار داشت این قطعنامه از حمایت قانونگذاران هر دو حزب آمریکا برخوردار است و با حمایت اکثریت نمایندگان روبه رو خواهد شد.

کنلی افزود: هدف از این قطعنامه، پرهیز از کم ارزش جلوه دادن آن با استفاده از زبان ستیزه جویانه سیاست های توافق هسته ای است.

کنلی خاطرنشان کرد «این قطعنامه باعث اتحاد دو حزب می شود.»

کنلی گفت: این که ایران هنوز اتهامات برخی از این افراد را اعلام نکرده ، نگران کننده است.

وی افزود: «این که من از توافق هسته ای حمایت کرده ام، دلیل نمی شود چشم خود را به روی این رفتار ایران ببندم.»

رویس طی اطلاعیه ای، بازداشت این اتباع آمریکایی را «بسیار نگران کننده» خواند و اعلام کرد: «این قطعنامه به اوباما فشار خواهد آورد تا تلاش هایی در جهت بازگرداندن این افراد به آمریکا انجام دهد.»

دولت اوباما به دلیل محرمانه بودن چنین مواردی، معمولا در این خصوص اظهار نظر نمی کند. اما هفته گذشته، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور «تمام تلاش خود برای آزادسازی اتباع آمریکایی در هر جای جهان را انجام خواهد داد.»

دولت اوباما برخلاف دولت های گذشته آمریکا، با جمهوری اسلامی ایران، مجراهای ارتباطی قوی برقرار کرده است. محمدجواد ظریف و جان کری ، وزیران امور خارجه ایران و آمریکا، پیوسته با یکدیگر دیدار می کنند. روابط آن ها کمک کرد پنج ملوان آمریکایی که به آب های سرزمینی ایران تجاوز کرده بودند، در مدت کوتاهی آزاد شوند.

با رفتن کری از وزارت خارجه، ممکن است برخی از این مجراها بسته شوند.

اتباع آمریکایی که در زندان و بازداشت ایران به سر می برند، دارای تابعیت های دوگانه ایرانی و آمریکایی هستند و به جرم جاسوسی یا تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی دستگیر شده اند.

مطابق ادعای رسانه های غربی، نمازی 44 ساله اواسط ماه اکتبر سال گذشته (مهر ماه) برای «شرکت در یک مراسم تشییع جنازه» به ایران سفر کرده و هنگام خروج از کشور بازداشت شده است.

«پولیتیکو»، سیامک نمازی را از افراد دارای ارتباط با برخی مقام های آمریکایی توصیف کرده است. 

کلید واژه ها: پولیتیکو


نظر شما :