کامرون: گزارش چیلکات نباید اقدامات نظامی آتی را نفی کند

۱۶ تیر ۱۳۹۵ | ۲۲:۵۹ کد : ۱۹۶۰۹۳۹ سرخط اخبار

دیوید کامرون با اشاره به عقیده آمریکا و انگلیس درباره وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق، تاکید کرد رای دهندگان به تهاجم عراق باید مسئولیتشان را بپذیرند.

به گزارش فارس، «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس در واکنش به گزارش چیلکات اعلام کرد همه نمایندگان مجلس که به تهاجم به عراق رای دادند، باید مسئولیت عواقب آن را بر عهده بگیرند.

کامرون اظهار داشت که گزارش چیلکات تاکید می کند واشنگتن و لندن واقعا باور داشتند که صدام سلاح های شیمایی و میکروبی در اختیار داشته و قصد داشت به سلاح هسته ای نیز برسد.

وی اما تاکید کرد این نظر که صدام صاحب سلاح های کشتار جمعی نبوده، از سوی کمیته اطلاعاتی مشترک (انگلیس و آمریکا) جدی گرفته نشد.

نخست وزیر انگلیس افزود بلر تاثیر نامناسبی روی پرونده سلاح های کشتار جمعی عراق در سپتامبر 2002 نگذاشته اما محدودیت های اطلاعاتی باید شفاف تر بیان می شدند.

کامرون با انتقاد از بخش هایی از این گزارش گفت: اولا، نباید باعث این نتیجه گیری شود که بریتانیا نباید از آمریکا حمایت کند. دوما، نباید به این جمع بندی برسیم که نمی توان به قضاوت های سازمان اطلاعات (MI6) اعتماد کرد.

وی در دفاع از تهاجم به عراق، ادامه داد: گزارش چیلکات نباید اقدامات نظامی آتی را نفی کند. سوما اشتباه است که نتیجه بگیریم این دخالت نظامی ناموفق بود. چهارما اشتباه است که جمع بندی کنیم که دخالت نظامی همواره غلط است.

نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه ممکن نیست برنامه ریزی ها عاری از غلط و اشتباه باشند، افزود: ضروری است از این گزارش درس بگیریم. می توانیم برای همیشه روی اینکه دخالت نظامی توجیه پذیر است بحث کنیم، که معتقدم (توجیه پذیر) هست.

کامرون با اشاره به گزارش چیلکات گفت: انتقاداتی از عدم نظارت وزارتی بر این عملیات نظامی مطرح شده و همچنین از اینکه دولت بیش ازحد بر این فرضیات که آمریکا دارای طرح مشخصی است و اینکه سازمان ملل نیز دخیل خواهد بود، اعتقاد داشت.

وی در پایان تاکید کرد که کشاندن کشور به جنگ باید گزینه آخر باشد.

کلید واژه ها: چیلکات گزارش چیلکات


نظر شما :