توصیه خرازی به تونی بلر

۲۰ تیر ۱۳۹۵ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۹۶۱۰۳۸ سرخط اخبار

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: پشیمانی و عذرخواهی تونی بلر نقطۀ ننگی را در تاریخ استعمار انگلیس ثبت می کند و می تواند درسی برای سایر متجاوزان باشد.
 

سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت وگو با ایرنا در پاسخ به این سؤال که نظر شما دربارۀ عذرخواهی تونی بلر از مشارکت انگلیس در حمله به عراق در سال 2003 چیست با بیان این مطلب افزود:من در همان زمان در جلسه هایی که جک استراو نیز حضور داشت هشدار لازم را به نخست وزیر انگلیس داده بودم.
 

وی گفت: من به او گفتم شما در گذشته نیز تجربۀ دخالت در کشور عراق و پیامدهای آن را داشته اید که مردم عراق چگونه با متجاوزان خارجی برخورد می کنند. اینک نیز توصیه من به شما این است که در این جنگ شرکت نکنید.

خرازی افزود: البته تونی بلر در آن جلسه لبخندی زد که حاکی از تصمیم قطعی و غرورآمیز آنها مبنی بر حمله به عراق بود.
 
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه گفت: اتفاقاً یکبار دیگر در خلال جنگ نیز که با او ملاقات داشتم و او تاحدی آثار تجاوز به عراق را لمس کرده بود، مجدداً به او گفتم تا دیر نشده است نیروهای خود را از باتلاقی که به دست خود آفریده اید خارج کنید. این بار او به فکر فرو رفت و جوابی نداد ولی آثار پشیمانی بر چهرۀ او هویدا بود.
 
خرازی خاطر نشان کرد: سرانجام انگلیس پس از 5 سال ناکامی و تجربۀ مقاومت جانانه مردم انقلابی عراق در بصره که مسئولیت امنیت آن بر عهده انگلیس بود تصمیم بر خروج زودهنگام از عراق گرفت و این تصمیم انگلیس برای آمریکا و شخص بوش بسیار ناگوار آمد.
 
وی تصریح کرد: امروز نیز اعلام نتیجه کمیته تحقیق و عذرخواهی رسمی تونی بلر نشان می دهد نتیجه تجاوز به کشورهای دیگر حتی از سوی قدرت های بزرگ چه پیامدهایی را برای متجاوز در پی دارد.
 

به گزارش ایرنا،انتشار گزارش «جان چیلکات» در مورد دخالت انگلیس در جنگ عراق در سال 2003، چهارشنبه گذشته در حالی منتشر شد که واکنش شخصیت های سیاسی و گروه های مدنی نسبت به این گزارش فیلتر شده که برملا کننده اشتباه ها و ارزیابی غلط دولت تونی بلر در قبال این جنگ است، بسیار وسیع بوده است.

کلید واژه ها: تونی بلر بلر


نظر شما :