فعالیت‌های موشکی ایران ربطی به برجام ندارد

۲۰ تیر ۱۳۹۵ | ۲۰:۴۳ کد : ۱۹۶۱۰۴۷ سرخط اخبار

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه سخنان اخیر صدر اعظم آلمان درباره برنامه موشکی ایران را مناسب و سازنده ندانست و گفت: از کشوری که دارای روابط دوستانه با ایران است، انتظار چنین موضع گیری هایی نداریم.

مجید تخت روانچی در گفت وگو با خبرگزاری آنا در خصوص اظهارات آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اظهار داشت: ما اعلام کردیم که فعالیت های موشکی ما اولا دفاعی است، دوم اینکه ربطی به برجام ندارم و سوم اینکه ناقض برجام و قطعنامه 2231 هم نیست.

وی تأکید کرد: دلیل اینکه فعالیت های موشکی ما ناقض قطعنامه 2231 نیست، این است که موشک های ما برای حمل کلاهک های هسته ای طراحی نشده است. واژه طراحی در قطعنامه 2231 وجود دارد و این در حالی است که در قطعنامه 1929 وجود نداشت. از دید ما، منظور از موشک های مورد اشاره در قطعنامه، موشک های بالستیکی است که برای حمل کلاهک هسته ای طراحی می شود که موشک های ایران به این منظور طراحی نشده است.

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه افزود: علاوه بر این، ادبیات به کار گرفته شده در قطعنامه 1929 دستوری است و کاملا با ادبیات قطعنامه 2231 متفاوت است. به همین دلیل برنامه موشکی ایران ناقض قطعنامه 2231 نیست. بنابراین صحبت های خانم مرکل مناسب و سازنده نیست و قطعا هم ما انتظار نداریم کشوری که دارای روابط دوستانه هستیم چنین موضع گیری هایی داشته باشد.

تخت روانچی در پاسخ به سوال دیگری درباره خبر منتشرشده در خبرگزاری رویترز درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره برنامه موشکی ایران و اینکه بان کی مون برنامه موشکی ایران را خلاف توافق هسته ای دانسته است، عنوان کرد: در مورد گزارش آقای بان کی مون باید به این امر دقت شود که رویترز گزارش داده است که آقای بان کی مون می خواهد در گزارش خود به این نکات اشاره کند. هیچ سندی از سوی سازمان ملل متحد ارائه نشده است که این گزارش آقای بان کی مون چیست.

وی تصریح کرد: تا زمانی که گزارش مکتوب بیرون نیاید نمی توانیم اظهار نظر کنیم. به همین دلیل سخنگو یا یک مقام وزارت امور خارجه در این باره اظهارنظر نکرده اند. ما می گوییم اگر چنین نگاهی به بحث موشکی ما وجود داشته باشد، خطاست و امیدواریم خبر رویترز صحت نداشته باشد، ولی اگر این خبر صحت داشته باشد، به دلایلی که در پاسخ قبلی توضیح دادم از نظر ما کاملا مردود است.

کلید واژه ها: قطعنامه 2231 برنامه موشکی برنامه موشکی ایران


نظر شما :