ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از کودتای ناکام در عراق تا تشکیل گارد فدائیان بارزانی

۰۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۱۶۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
کودتای ناکام در عراق، تشکیل گارد فدائیان بارزانی، مقتدا صدر و مالکی در مسیر دوستی، قطع برق عراق از سوی ایران بدون اطلاع قبلی و آموزش مدیریتی زنان عراقی توسط امریکایی‌ها از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از کودتای ناکام در عراق تا تشکیل گارد فدائیان بارزانی

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

کودتای ناکام در عراق

منابع نزدیک به حزب الدعوه اسلامی عراق گزارش دادند که دولت عراق توانسته است هفته گذشته کودتایی را که از روی کودتای ترکیه الگوبرداری شده بود، ناکام بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری اسکای پرس، این منابع اعلام کردند، تعدادی از نظامیان ارتش عراق در استان دیالی نیروهایی را گردهم آورده بودند و قصد داشتند با هماهنگی نیروهای نظامی مستقر در منطقه سبز بغداد علیه حیدر العبادی، نخست وزیر عراق کودتا کنند که حیدر العبادی به موقع از کودتا مطلع شده و آن را ناکام گذاشته است. وی همچنین عوامل این کودتا را دستگیر و فرماندهان نظامی ارتشی مرتبط با این کودتا را نیز برکنار کرده است.

هیچ منبع رسمی دولتی حاضر به اظهار نظر در این رابطه نشده است.

 

دستگیری یک شهروند عادی به اتهام خواندن کتاب های گولن

روزنامه پولتیکو گزارش داد که برخورد با شهروندانی که به هر نوعی با فتح الله گولن در ارتباطات هستند در ترکیه شدت یافته است. به نوشته این روزنامه پلیس و مقامات امنیتی ترکیه هیچ گونه نشانه ای از گولن را بر نمی تابند و هر کس حتی اگر از گذشته کتاب های گولن را داشته باشد دستگیر می شود.

بنا به این گزارش هفته گذشته در شهر دوزجه، پس از این که عابری متوجه شده بود پیرمردی 60 ساله جعبه ای مشکوک را دور می اندازد به پلیس اطلاع داد. پلیس بعدا کتاب هایی نوشته فتح الله گولن را در جعبه او کشف کرد و پیرمرد بازداشت شد.

 

مقتدا صدر و مالکی در مسیر دوستی

منابع نزدیک به حزب الدعوه شاخه مالکی به خبرگزاری منطقه الخضراء خبر دادند که روابط مالکی با مقتدا صدر در روزهای گذشته به هم نزدیک شده و دو طرف تلاش هایی را برای حل اختلافات آغاز کرده اند.

بنا به این گزارش یک میانجی تلاش دارد میان این دو آشتی دهد و اختلافات موجود میان آنها را با هدف تقویت روابط سیاسی دو جانبه حل کند.

به گفته این منابع تلاش هایی در جریان است تا وتوی جریان صدر از نوری مالکی برای نخست وزیری سوم او برداشته شود. در صورتی که مقتدا صدر به این امر راضی شود، مالکی خیز بلندی را برای دور سوم نخست وزیری بر خواهد داشت.

 

عصبانیت مقتدا صدر از بی توجهی به تظاهرات هفته گذشته

منابع نزدیک به مقتدا صدر اعلام کردند که این روحانی جوان شیعه از این که دعوتش به برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز در اعتراض به دولت با استقبال چندانی از سوی مردم مواجه نشده عصبانی است.

به گزارش خبرگزاری منطقه الخضراء این در حالی است که قبول استعفای سه وزیر او از سوی حیدر العبادی بر خشم او افزوده و این گونه برداشت شده است که کسی به مطالبات و توجهات سیاسی او اهمیت نمی دهد.

به گفته این منابع بی توجهی عمومی به تقاضای مقتدا صدر برای برگزاری تظاهرات و عدم اعتراض به قبول استعفای وزیر جریان صدر از سوی حیدر العبادی سبب سرخوردگی حیدر العبادی شده است.

 

آموزش مدیریت امریکا به زنان عراقی

پایگاه خبری اسکای پرس گزارش داد که سازمان جهانی ایریکس که زیر نظر یکی از دانشگاه های ایالات متحده امریکا است و وزارت آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق توافقی را امضا کردند که به موجب آن این مرکز امریکایی برنامه آموزش فارغ التحصیلان دانشگاهی زن عراقی را برای مناصب مدیریتی و اداره بحران های مختلف آموزش می دهد.

فواد قاسم، معاون وزارت آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق گفت: «در گام اول تلاش داریم این زنان را برای ریاست دانشگاه ها و سمت های مشاوره ای آموزش دهیم تا به تدریج برای مناصب عالی تر آموزش ببینند.»

 

دادگاهی شدن 138 شهروند بحرینی به اتهام ارتباط با ایران

بحرین روز چهارشنبه اعلام کرد 138 شهروند این کشور به اتهام ارتباط با ایران و آن چه گروه های تروریستی مرتبط با ایران اعلام شده است، دادگاهی می شوند.

به گزارش اسکای پرس، حامد شاهین، رئیس قضات بحرین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که 86 نفر از این تعداد در بازداشت به سر می برند و 52 نفر دیگر فراری هستند که ظن غالب بر این است که به عراق و ایران فرار کرده باشند.

وی ادعا کرد این افراد عضو گروهی به اسم "کتائب ذوالفقار" هستند که زیر نظر ایران اداره می شود و برای ایران جاسوسی می کردند.

 

تشکیل گارد فدائیان بارزانی

منابع کردی گزارش دادند که اخیرا گردانی موسوم به "فدائیان بارزانی" در کردستان تشکیل شده که بر روی بدن خود عکس بارزانی را خالکوبی کرده اند و خود را فدایی مسعود بارزانی می دانند.

به گزارش پایگاه خبری المسله، فاضل المطنی، سخنگوی دفتر سیاسی حزب اتحاد دموکراتیک کردستان به ریاست مسعود بارزانی در این باره گفت: «مسعود بارزانی 30 هزار فدائی دارد و هر کس بخواهد برای سرنگونی او اقدام کند قبل از هر چیز باید با این افراد سر و کار داشته باشد.»

 

قطع برق عراق از سوی ایران بدون اطلاع قبلی

پایگاه خبری الحره حدث گزارش داد که ایران بدون اطلاع قبلی برق ارسالی خود به عراق را قطع کرده است.

بنا به گزارش وزارت برق عراق، پایگاه های برق خرمشهر – بصره و کرخه – عماره که نزدیک به 800 مگاوات برق تولید می کنند، بدون اطلاع قبلی قطع شده اند.

گفته می شود دلیل اصلی این اتفاق وقوع اختلالات فنی و مهندسی بوده که دولت عراق با ارسال دستوری به بصره و عماره در خاک خود دستور به حل فوری آن داده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی /11

کلید واژه ها: حیدر العبادی مقتدا صدر بارزانی گولن


نظر شما :