گولن: کودتای نافرجام ترکیه شبیه یک فیلم هالیوودی بود

۱۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۱۹ کد : ۱۹۶۱۸۰۹ سرخط اخبار

«فتح الله گولن» که به ادعای ترکیه پشت کودتای این کشور بوده است، در مصاحبه با سی ان ان تصریح کرد که کودتای نافرجام ترکیه بیشتر شبیه یک فیلم هالیوودی بوده تا یک کودتای نظامی.

به گزارش فارس، «فتح الله گولن» یکی از مخالفان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که متهم شده است در پشت کودتای نافرجام آنکارا قرار داشته است، در گفت وگو با شبکه «سی ان ان» تصریح کرد که ممکن است برخی از هوادارانش در کودتای ترکیه نقش داشته اند اما هرگونه ارتباط مستقیم با این کودتای نافرجام را رد کرد.

وی که رهبری جنبش «حزمت» را برعهده دارد اینگونه گفت: «شاید برخی افراد دلسوز (وابسته به گولن) در میان آنها (عوامل کودتا) بوده باشند».

این واعظ 77 ساله که ترکیه را در سال 1999 به مقصد آمریکا ترک کرده است، هم اکنون در «سیلیزبرگ» ایالت «پنسیلوانیا» به سر می برد.

گولن در مصاحبه با سی ان از یک سازمان بین المللی درخواست کرد تا در خصوص ادعاهای ترکیه مبنی بر ارتباط وی با کودتای نافرجام ترکیه تحقیقاتی را انجام دهد.

وی اینگونه ادامه داد: «اگر چیزی وجود داشته باشد که من به صورت شفاهی به کسی گفته باشم، اگر هرگونه گفت وگوی تلفنی وجود داشته باشد، اگر یک دهم از این اتهامات صحت داشته باشد....من سر تعظیم فرود می آورم و می گویم: "آنها حقیقت را می گویند. بگذارید مرا از بین ببرند. بگذارید اعدامم کنند».

کودتای نافرجام 15 ژوئیه ترکیه به کشته شدن 270 نفر از جمله 240 نفر از عوامل کودتا منجر شد و بعد از آن موجی از دستگیری در ترکیه به راه افتاد و دولت اردوغان هر آنکس را که گمان می برد نقش کوچکی در کودتا دارد را نیز دستگیر کرد.

اردوغان نیز در مصاحبه ای با شبکه «سی ان ان» پیش از این متعهد شده بود که انتقام آنچه را که «جرم روشن و واضحی از خیانت» خوانده بود، بگیرد.

با اینحال، گولن به طور مکرر ادعای دولت ترکیه مبنی بر اینکه وی به حامیانش در ترکیه دستور داده تا دولت اردوغان را بی ثبات کنند، رد کرده است.

گولن ادامه داد: «برخی افراد سناریویی را به راه انداختند و سپس افرادی که ظاهراً هوادار (گولن) هستند، برخی افراد را به سوی این سناریو هدایت کردند. این بیشتر شبیه یک فیلم هالیوودی است تا اینکه شبیه یک کودتای نظامی باشد. اینها بیشتر شبیه یک صحنه آرایی است. به نظر می رسد که آنها زمینه را طوری آماده سازی کردند تا به آنچه از قبل برنامه ریزی کرده بودند، پی ببرند».

اوایل ماه گذشته میلادی، گولن اعلام کرده بود که کودتا صحنه سازی شده بود و در پاسخ به سوال «فرید زکریا» مجری سی ان ان مبنی بر اینکه آیا احتمال می رود اردوغان این کودتا را برنامه ریزی کرده باشد، گفت که چنین ادعایی را یک تهمت می داند.

وی ادامه داد: «من از مطرح کردن چنین ادعایی به خدا پناه می برم زیرا می دانم که در قبال خدا مسئول هستم».

گولن تأکید کرد: «من همیشه مخالف کودتا بودم و همیشه کودتا را تقبیح شمردم. من افرادی که در مقابل دموکراسی به کودتا پناه می برند را تقبیح می شمرم».

طبق این گزارش، با اینحال ترکیه هنوز رسماً درخواستی برای استرداد گولن ارائه نداده است است اما واشنگتن طبق توافق با ترکیه، تنها زمانی می تواند فردی را بازپس دهد که آن فرد اقداماتی را انجام داده که مشمول «قانون استرداد» می شود. طبق این معاهده میان ترکیه و آمریکا، خیانت در لیست چنین اقداماتی قرار ندارد.

گولن تأکید کرد که بازگشت وی به ترکیه تنها اوضاع را پیچیده تر می کند و گفت: «آنها هرکاری بتوانند می کنند اما اگر می توانستند، شواهدی درباره یک دهم از آنچه را که ادعا می کنند ارائه دهند و مرا به زور بازگردانند، من دیگر حرفی برای گفتن در اینباره ندارم. آنچه مهم است این است که آیا آنها می توانند از طریق قانون چنین کاری را پیش ببرند یا خیر و من فکر نمی کنم که این اقدام به خواست و اراده خدا صورت پذیرد».

وی در پایان در پیامی به اردوغان گفت: «من تنها آرزو می کنم که اردوغان با این همه گناهانی که مرتکب شده در محضر خدا حاضر نشود».

دفتر اردوغان تاکنون به اظهارات گولن در گفت وگو با شبکه «سی ان ان» واکنش نشان نداده است.

کلید واژه ها: اردوغان نافرجام کودتای نافرجام گولن شبیه یک


نظر شما :