اعتراض اشتاین‌مایر به سیاست‌های حذفی اردوغان

۰۹ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۹۶۱۷۲۱ سرخط اخبار
فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان اقدام دولت ترکیه را در پاکسازی نهادهای دولتی از نیروهای مخالف پس از کودتای نافرجام اخیر به شدت محکوم کرد.
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وزیر امور خارجه آلمان در گفت وگو با یک نشریه آلمانی با تاکید بر این که اقدامات دولت ترکیه برای کنار زدن نیروهای مخالف هیچ حد و حدودی نمی شناسد ، خاطر نشان کرد در برابر این اقدامات آنکارا نباید سکوت اختیار کرد.
 
اشتاینمایر در گفت وگو با نشریه منطقه ای روهر ناخریختن که قرار است امروز جمعه منتشر شود اما بخشهایی از آن روز پنجشنبه در اختیار رسانه ها قرار گرفت، افزود تلاش برای کودتا در ترکیه خوشبختانه خنثی شد اما واکنشهای دولت ترکیه به این کودتای نافرجام از هر حد و مرزی فراتر رفته است.
 
وزیر امور خارجه آلمان افزود وقتی که ده هزار کارمند، معلم و قاضی توسط مقامات آنکارا برکنار می شوند، هزاران مدرسه و موسسه آموزشی بسته می شوند و دهها روزنامه تعطیل می شوند بدون این که هیچ رابطه مستقیمی میان آنها و کودتای نافرجام اخیر ثابت شده باشد، نمی توان و نباید در برابر این رفتار دولت ترکیه سکوت اختیار کرد.
 
وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرد ترکیه در کودتای نافرجام اخیر از افتادن به مهلکه نجات پیدا کرد، اما به نظر می رسد اکنون به طرف یک بحران داخلی شدید سوق داده می شود. اشتاینمایر افزود برقرار کردن مجدد مجازات اعدام در ترکیه که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آن اشاره کرده است، برای این کشور یک گام بزرگ رو به عقب خواهد بود.
 
رئیس جمهور اسلامخواه محافظه کار ترکیه برای توجیه کردن پاکسازی گسترده به ویژه در صفوف ارتش، رسانه ها و بخش آموزش به شبکه های وابسته به فتح الله گولن روحانی افراط گرای این کشور که در آمریکا به سر می برد، اشاره می کند و او را عامل پشت پرده کودتای نافرجام اخیر در ترکیه می داند.
 
گولن و اردوغان در گذشته متحد بوده اند و اردوغان از شبکه تحت سلطه گولن برای به قدرت رسیدن در ترکیه استفاده کرد اما از زمان رسوایی فساد در اواخر سال دو هزار و سیزده که چهره برخی از نزدیکان رئیس جمهور را خدشه دار کرد، فتح الله گولن به دشمن علنی شماره یک رئیس جمهور ترکیه تبدیل شد. اردوغان از همان زمان این خطیب مخالف دولت ترکیه را متهم کرد با ایجاد یک حکومت موازی در ترکیه برای سرنگونی دولت تلاش می کند اما طرفداران گولن این اتهام را رد می کنند.
 
در سالهای اخیر منتقدان و مخالفان اردوغان، برخی از دولتهای خارجی و بخشی از جامعه ترکیه از گرایش روز افزون خودکامگی در حکومت اردوغان ابراز نگرانی کرده اند. اردوغان که در سال دو هزار و سه در پی یک بحران مالی عمیق قدرت را در ترکیه به دست گرفت، از طرف طرفداران خود به عنوان معجزه گر اقتصاد و اصلاحات که توانسته است اکثریت مذهبی و محافظه کار کشور را از یوغ نخبگان لائیک و مداخله جوییهای ارتش رهایی بخشد، شناخته می شود اما منتقدانش او را به حرکت در مسیر استبداد متهم می کنند.

کلید واژه ها: اردوغان نافرجام کودتای نافرجام گولن


نظر شما :