چرا ادعای تقلب در انتخابات آمریکا مطرح شد؟

۱۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۴۲ کد : ۱۹۶۱۸۹۲ سرخط اخبار

ادعای دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر احتمال وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری در 8 نوامبر اقدامی بی سابقه در انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ آمریکاست.

تا کنون هیچ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا ادعایی این چنین مطرح نکرده است. در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در سال ها و دهه های گذشته برخی مواقع اختلافاتی درباره شمارش آرای یک ایالت خاص وجود داشته (از جمله اختلاف بر سر آرای ایالت فلوریدا بین دو حزب رقیب در انتخابات نوامبر 2000 ) اما هیچ گاه سابقه نداشته است یک نامزد از دو نامزد اصلی انتخابات، این چنین ادعای تقلب گسترده و سازمان یافته به نفع رقیبش را 3 ماه مانده به روز انتخابات به میان کشد و به هوادارانش در این باره هشدار دهد.

ترامپ که در سابقه اظهار نظرهای خود سخنان جنجالی زیادی دارد این بار نیز به عنوان نخستین نامزد نهایی ریاست جمهوری از یکی از دو حزب عمده آمریکاست که بیش از 3 ماه مانده به روز انتخابات، چنین ادعایی را مطرح کرده و از هوادارانش می خواهد به هوش باشند.

این ادعای ترامپ در ادامه استراتژی تبلیغات انتخاباتی او بیان شده است که این نامزد انتخاباتی را یک نامزد بیرون از حلقه قدرت فاسد در واشنگتن ترسیم کرده است؛ ترامپ در بیش از یک سال گذشته و در جریان رقابت های درون حزبی با دیگر رقبای جمهوریخواهش، خود را نامزدی متعلق به مردم آمریکا و نه حاکمیت این کشور معرفی کرده است؛ البته این ادعای این نامزد سرمایه دار تا حدودی نیز درست به نظر می رسد چون برای مثال او تا کنون پا به کاخ سفید نگذاشته است و هیچ سابقه مدیریت (فدرال یا ایالتی) نیز ندارد.

ترامپ در یک سال گذشته خود را نامزد ملت آمریکا برای ستاندن حقوق مردم از حاکمیت آمریکا در واشنگتن معرفی کرده است و در این راه تا حدود زیادی نیز موفق بوده و بالا آمدن او از رقابت های درون حزبی و نامزدی نهایی او دلیلی بر این مدعا است.

بنابراین به نظر می رسد نخستین دلیل اینکه ترامپ برای نخستین بار در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادعای تقلب در انتخابات آتی را پیش کشیده و نسبت به آن هشدار داده است، تلاشی دیگر از سوی او برای ترسیم "چهره مردمی و غیر حکومتی" از خود، در این پازل انتخاباتی و تبلیغاتی است.

اما عاملی دیگر که به او جرات داده است ادعای تقلب در انتخابات را به میان بکشد، هک شدن  " ای میل" های کمیته ملی حزب دموکرات و افشای  این مساله است که اعضای ارشد این کمیته در جریان رقابت های درون حزبی دموکرات ها ، با انواع و اقسام ترفندها می خواستند جلوی بالا آمدن برنی سندرز رقیب جدی هیلاری کلینتون را در گردونه رقابت های درون حزبی بگیرند. به واقع  افشای این ای میل ها بسیار به نفع ترامپ شد چون تاییدی بر ادعاهای سابق او درباره فاسد بودن هیلاری و وابستگی او به حلقه متنفذ قدرت در حزب دموکرات بود.

حالا اگر اعضای ارشد و متنفذان حزب دموکرات در جریان رقابت های درون حزبی به نوعی مرتکب تخلف و تقلب شده و علیه معیارهای دموکراسی وارد عمل شده و هیلاری را با هر ترفند و حیله ای به عنوان نامزد نهایی حزب مطرح کرده و سندرز را کنار زدند؛ چه تضمینی وجود دارد که این قبیل اقدامات غیر قانونی و غیر اخلاقی خود را در جریان انتخابات آتی نیز تکرار نکنند! و ادعای تقلب در انتخابات که از سوی ترامپ مطرح شده دقیقا از همین زاویه نگاه مطرح شده است.

این سوال و ابهامی است که ترامپ با پشتوانه آن ادعای تقلب در انتخابات آتی امریکا را مطرح کرده است تا بار دیگر چهره ای مردمی و غیر وابسته به حلقه قدرت را از خود به نمایش بگذارد و از سوی دیگر رقیب خود در انتخابات آتی را که در موضع پیشتازی بر رقیب جمهوریخواهش قرار دهد، از هم اکنون با اتهام وابستگی به حلقه متنفذان متقلب، در مظان دستکاری و تقلب در نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری قرار دهد.

انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا آبستن تحولات و اتفاقات پیش بینی نشده دیگری نیز خواهد بود؛ چون یک سر این انتخابات نامزدی است که عمده ترین استراتژی انتخاباتی او در بیش از یک سال گذشته جنجال آفرینی و انجام اقدامات بی سابقه و پیش بینی نشده است.

کلید واژه ها: ترامپ تقلب در انتخابات


نظر شما :