تمام دروغ‌های هفته گذشته ترامپ

۱۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۱۴ کد : ۱۹۶۱۹۸۵ سرخط اخبار
گاردین در گزارشی به بیان دروغهایی پرداخت که نامزد جمهوری خواهان در طول هفته گذشته بر زبان راند.
 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، گاردین در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ – نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه – در طول هفته گذشته ادعاهای زیادی مطرح کرد که تمامی آنها از دریافت یک نامه خیالی از لیگ راگبی گرفته تا تماشای فیلم تبادل پول بین ایران و آمریکا دروغ از آب درآمد.
 
مناظره های انتخاباتی
 
ترامپ اوایل هفته گذشته مدعی شد: "هیلاری کلینتون و دموکرات ها تلاش می کنند مناظره های انتخاباتی همزمان با بازی های مهم لیگ راگبی برگزار شوند."
 
2 مورد از 4 مناظره انتخاباتی امسال در 26 سپتامبر (5 مهر) و 9 اکتبر (18 مهر) همزمان با مسابقات راگبی برنامه ریزی شده اند؛ اما نه کلینتون و حزب دموکرات و نه هیچ نامزد و حزب سیاسی دیگری در زمانبندی مناظره های انتخاباتی دخالت ندارد و تصمیم گیری در این زمینه از سال 1988 برعهده "کمیته مناظره های انتخاباتی" است که نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در آن حضور دارند.
 
ضمن اینکه تاریخ مناظره های انتخاباتی امسال نیز در اواخر سپتامبر سال گذشته مشخص شد؛ یعنی ماه ها پیش از آنکه رقابت های مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی هر کدام از این دو حزب آغاز شود.  
 
کمیته مناظره های انتخاباتی در واکنش به این ادعای ترامپ در بیانیه ای تاکید کرد که با هیچ حزب یا کمپینی درباره تاریخ برگزاری مناظره ها مشورت نکرده و با توجه به برگزاری بیش از هزار مسابقه راگبی تا پایان امسال، جلوگیری از همزمانی مناظره ها با مسابقات راگبی غیرممکن است.
 
ترامپ همچنین مدعی شد مسئولان لیگ راگبی با ارسال نامه ای به او، برگزاری همزمان مناظره های انتخاباتی با مسابقات راگبی را "مضحک" خوانده اند. ادعایی که به سرعت از سوی مسئولان برگزاری لیگ راگبی رد شد.
 
قانون اساسی
 
ترامپ هفته پیش گفت: "آقای خان که هرگز مرا از نزدیک ندیده است، حق ندارد در برابر میلیونها بیننده تلویزیونی مدعی شود که من قانون اساسی آمریکا را نخوانده ام و مطالب نادرست دیگری درباره من بگوید."
 
خضر خان – پدر یک سرباز مسلمان آمریکایی که در سال 2004 در عراق کشته شد - در گردهمایی ملی اخیر حزب دموکرات با حضور در جایگاه سخنرانان، ضمن انتقاد از اظهارات نژادپرستانه ترامپ علیه مسلمانان از او پرسید آیا هرگز قانون اساسی آمریکا را خوانده است؟
 
این پرسش خضر خان کاملاً درست است؛ چراکه اگر ترامپ متمم اول قانون اساسی آمریکا را خوانده بود می دانست که آزادی مذهب و آزادی بیان در قانون اساسی آمریکا تضمین شده اند و او به موجب این دو اصل نه می تواند با حضور مسلمانان در آمریکا مخالفت کند و نه می تواند اظهارنظر خضر خان را که مصداق بارز آزادی بیان است به چالش بکشد.
 
ژئوپلیتیک
 
ترامپ هفته پیش در مصاحبه با شبکه خبری ای بی سی نیوز مدعی شد: "ولادیمیر پوتین قصد ندارد وارد اوکراین شود. مطمئن باشید که او هرگز وارد اوکراین نخواهد شد."
 
ترامپ در حالی هفته گذشته این ادعا را مطرح کرد که نیروهای روسی در سال 2014 وارد اوکراین شدند و با کمک جدایی طلبان این کشور، شهرهای شرقی آن را تصرف کردند و در نهایت نیز روسیه با وجود عقب نشینی از اوکراین، شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد.
 
وقتی خبرنگار ای بی سی نیوز به ترامپ گفت که ادعای او صحیح نیست و نیروهای روسیه قبلاً یکبار وارد اوکراین شده اند، وی اشغال اوکراین از سوی روسیه را پذیرفت اما اوباما و ناتو را در این باره مقصر اعلام کرد.
 
تروریسم
 
نامزد جمهوری خواهان هفته پیش در تجمع انتخاباتی خود در پنسیلوانیا مدعی شد "گروه تروریستی داعش دستگاه چاپ گذرنامه آمریکا را دزدید."
 
مطمئناً منظور ترامپ از دزدی دستگاه چاپ گذرنامه، گزارش دسامبر 2015 وزارت امنیت داخلی آمریکاست که در آن گفته شده بود داعش ادارات گذرنامه سوریه را تصرف کرده و احتمالاً اقدام به جعل گذرنامه سوری برای نیروهای خود کرده است. اما در این گزارش به اینکه داعش به توانمندی جعل گذرنامه های آمریکایی دست یافته یا فناوری و تجهیزاتی را برای انجام این کار به سرقت برده است، هیچ اشاره ای نشده بود.   
 
نظرسنجی
 
ترامپ هفته پیش مدعی شد او در ایالت نیوهمپشایر از «کلی آیوت» سناتور جمهوری خواه این ایالت که برای پیروزی مجدد در انتخابات سنا تلاش می کند، محبوب تر است و جایگاه بالاتری در نظرسنجی ها دارد. اما تازه ترین نظرسنجی نشان می دهد که تنها 29 درصد مردم نیوهمپشایر در انتخابات سراسری از ترامپ حمایت می کنند؛ در حالیکه 42 درصد آنها اعلام کرده اند که موافق حضور دوباره آیوت در مجلس سنا هستند.
 
آیوت هفته پیش به شدت از نحوه برخورد ترامپ با خانواده سرباز مسلمان کشته شده آمریکایی انتقاد کرد.
 
ایران
 
"هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق بی کفایت ما کسی بود که مذاکره برای پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد را به ایران آغاز کرد." این ادعای دیگری بود که ترامپ هفته پیش در حساب توییتر خود در واکنش به افشاگری اخیر وال استریت ژورنال درباره پرداخت معادل 400 میلیون دلار وجه نقد به ایران از سوی دولت اوباما همزمان با آزادی اتباع آمریکایی در این کشور مطرح کرد.  
 
این پول در واقع اولین قسط از بدهی آمریکا به ایران در قضیه معامله خرید تسلیحات از آمریکا در زمان پیش از انقلاب بود که همزمان با آزادی 4 شهروند آمریکایی در 17 ژانویه (27 دی 94) به ایران پرداخت شد؛ یعنی تقریبا 3 سال بعد از پایان حضور کلینتون در وزارت امور خارجه آمریکا. ضمن اینکه مذاکره در این خصوص نیز از دهها سال قبل آغاز شده بود.
 
ترامپ همچنین مدعی شد که ویدئوی محرمانه تحویل این پول به ایران از طریق یک هواپیما را دیده است؛ اما ساعاتی بعد سخنگوی کمپین انتخاباتی او در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد ویدئوی موردنظر ترامپ ارتباطی با قضیه پرداخت پول به ایران نداشته و در واقع، فیلمی بود که در ماه ژانویه از لحظه آزادی گروگان های آمریکایی در ژنو از شبکه خبری فاکس نیوز پخش شد.
 
البته ترامپ خودش نیز اوایل روز جمعه اقرار کرد فیلم تحویل پول به ایران را ندیده و فیلمی که او دیده مربوط به لحظه آزادی گروگانها بوده و در دسترس همگان نیز قرار داشته است.

کلید واژه ها: ترامپ راگبی اوکراین قانون اساسی آمریکا لیگ راگبی


نظر شما :