جلوگیری از ورود کامیون‌های خالی ترکمنستان به ایران

۲۸ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۲ کد : ۱۹۶۲۳۶۴ سرخط اخبار

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری از بسته شدن مرز باجگیران برای مسافران ایرانی خبر داد و گفت: مسافران چاره ای جز تردد از مرز لطف آباد ندارند، همچنین به دلیل جلوگیری از ورود کامیون های خالی ایرانی، گمرک ایران نیز متقابلاً اجازه ورود کامیون های خالی ترکمنستان را لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدجواد عطرچیان با اشاره به وضعیت ترانزیت ایران و ترکمنستان در سال گذشته اظهار داشت: در سال 94 بالغ بر 92 هزار و 300 دستگاه کامیون ایرانی به مقصد ترکمنستان تردد داشته اند که از این میزان 85 هزار و 300 دستگاه به مقصد ترکمنستان و 7 هزار دستگاه به ماورای ترکمنستان برای ترانزیت و به مقاصد قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان رفته اند.

عطرچیان افزود: همچنین 29 هزار کامیون ترکمنستانی به ایران تردد کرده اند که از این تعداد 24 هزار دستگاه به مقصد ایران بوده و 5 هزار دستگاه به صورت ترانزیت به مقصد ترکیه از ایران عبور کرده اند.

وی بیان کرد: مرز باجگیران که در گذشته روی کامیون های ایرانی بسته شده بود بر روی مسافران ایرانی نیز بسته شد؛ به همین خاطر مسافران چاره ای جز تردد از مرز لطف آباد ندارند، از طرفی کامیون های خالی ایرانی اجازه ورود برای ترانشیپمنت و بارگیری ندارند که با توجه به اصل رفتار متقابل، گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز اجازه ورود به کامیون های ترکمن خالی برای ترانشیپمنت (انتقال کالا از یک وسیلۀ نقلیه به وسیلۀ نقلیه دیگر) و سایر موارد را لغو کرده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری با اشاره به واکنش همزمان دولت های قرقیزستان و ازبکستان به اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ایران گفت: در حال حاضر کامیون های قزاقستان ، ازبکستان و قرقیزستان به دلیل درخواست های زیاد برای ارسال بار به ترکمنستان در بندر عباس کمیاب شده اند و دولت های این دو کشور نیز با توجه به معطلی بار خود به طور مشترک اعتراض خود را نسبت به این اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ایرانی اعلام کرده اند.

عطرچیان تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کامیون ایرانی پشت مرز سرخس و لطف آباد نمانده است و رانندگان با صاحب کالاهای قرقیزستانی و ازبکستانی مشکل خود را برطرف کرده اند.

بنابراین گزارش این عوارض از روز دوشنبه گذشته (18 مردادماه) از سوی طرف ترکمنستان و فقط برای کامیون های ایرانی ترانزیتی وضع شده و ترکمنستانی ها به اخذ عوارض 160 دلاری از کامیون های کمتر از 20 تن و عوارض 260 دلاری از کامیون های بالای 20 تنی ایرانی به عنوان حق ترانزیت (عبور) کشور خود اقدام کرده اند و علاوه بر آن به ازای هر یک کیلومتر تردد نیز یک دلار از همه کامیون های ایرانی دریافت می کنند.

کلید واژه ها: ترکمنستان


( ۲ )

نظر شما :

سعید ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۱
چند سال از این موضوع میگذره نه اینکه هیچ مقابل به مثل نشده بلکه امتیازات بیشتری هم به ناوگان ترکمنی داده شده.به هرجا میری میگن این امتیازی هستش که خود دولت ما به ترکمنستان داده برای حمل بارهای ترانزیتی ایران. اینم یه عهد نامه نگین مثل بقیه عهدنامه در طول تاریخه.