ولید فارس، مشاور امور خاورمیانه‌ای نامزد جمهوریخواهان

ترامپ به فکر تحریم‌های بیشتر علیه ایران است

۰۹ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۹۶۲۴۴۶ آمریکا گفتگو خاورمیانه
قضیه ایران برای ترامپ بزرگ‌تر از مساله توافق هسته‌ای است، آقای ترامپ می‌بیند که خطر حکومت ایران تا چه اندازه در منطقه رو به افزایش است و امنیت ایالات متحده و شرکای عرب و خاورمیانه‌ای آن را تهدید می‌کند.
ترامپ به فکر تحریم‌های بیشتر علیه ایران است

دیپلماسی ایرانی: ولید فارس، مشاور امور خاورمیانه ای دونالد ترامپ در گفت وگو با پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان لیبرال مخالف حکومت عربستان سعودی که مقر آن در لندن است، گفت که «نامزد جمهوریخواهان در صورتی که رئیس جمهور شود، تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد تا تهران به تغییر رویه خود مجبور شود، برای این که حجم مخاطرات حکومت ایران را می بیند.» وی در این باره گفت: «قضیه ایران برای ترامپ بزرگ تر از مساله توافق هسته ای است، آقای ترامپ می بیند که خطر حکومت ایران تا چه اندازه در منطقه رو به افزایش است و امنیت ایالات متحده و شرکای عرب و خاورمیانه ای آن را تهدید می کند. این تهدید تا عراق و سوریه و یمن گسترش دارد. اما سوال حقیقی این است که وی چگونه می خواهد با توافق هسته ای ایران که پایه های قانونی مستحکمی دارد، تعامل کند. توصیه ها را از نهادها و آژانس های امنیتی می گیریم، با نمایندگان کنگره مشورت می کنیم، همچنین از شراکت متحدان عربمان در منطقه استفاده می کنیم، سپس تصمیم می گیریم چه مسیری را طی کنیم. اما در زمان فعلی نمی توانیم بگوییم که چه گام هایی بر خواهیم داشت، اما قطعا تصمیمی که خواهیم گرفت عاملان این تهدیدها را شوکه خواهد کرد.»

وی در پاسخ به این سوال که تحریم های اعمال شده علیه تهران که سال ها است برقرار شده نتوانسته است سیاست های تهران در قبال حزب الله و حماس و جهاد اسلامی را تغییر دهد، آیا ترامپ تصمیم به حمله نظامی – حتی اگر موافق نباشد – به ایران خواهد گرفت، گفت: «نامزد جمهوریخواهان درباره حمله نظامی صحبت نمی کند. این گونه تصمیم ها برای دفاع از ایالات متحده اتخاذ خواهد شد شاید زمانی که چیزی امنیت ملی متحدان امریکا را تهدید کرد چنین تصمیم هایی بگیرد. ترامپ قاطعانه برخورد خواهد کرد نه بی پروا مثل دولت باراک اوباما. درباره عدم تاثیر تحریم ها بر سیاست ایران نیز باید بگویم که این نشان می دهد که تا چه اندازه اسراتژی ای برای اعمال تحریم ها وجود نداشته است. دولت پیش رو طرح های کامل با استراتژی های متعدد مثل پیمان های منطقه ای، هماهنگی بین المللی و صحبت با ملت ایران را مد نظر خواهد داشت.»

وی در پاسخ به این سوال که ترامپ گفته است اوضاع در لیبی و سوریه و مصر در سال 2009 بهتر بود، آیا این به آن معنا است که اگر در آن موقع رئیس جمهور بود، در برابر مطالبات تظاهرکنندگانی که تظاهرات کردند و حکومت ها را در سال 2011 سرنگون کردند، خواهد ایستاد، گفت: «به هیچ وجه این گونه نیست. او از تظاهرکنندگان صحبت نکرد. گفت که به جامعه مدنی به همان اندازه که به مردم امریکا و جوامع احترام می گذارد، احترام می گذارد. دلیل آن هم پیام تبریک اوست که از ملت مصر بابت سرنگونی حکومت اخوان المسلمین و انتخاب سیسی تقدیر کرد. او اوباما و کلینتون را ملامت می کند که به اخوان المسلمین قدرت دادند و اجازه دادند نقش آفرینی کند و به گروه های تروریستی و نه تظاهرکنندگان رو آورد. اما درباره اوضاع در لیبی و سوریه برای او اوضاع آنها فاجعه است.»

فارس در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای امریکایی علیه گروه های تروریستی وارد عمل خواهد شد، در حالی که خود بر لزوم تلاش های نظامی و مالی برای مبارزه با گروه های تروریستی صحبت می کند، آیا راضی می شود ارتش امریکا دخالت نظامی علیه این گروه های تروریستی انجام دهد، یا این که به آموزش گروه های محلی در سوریه همان طور که الآن هم می گوید، اکتفا خواهد کرد؟ گفت: «تصمیم به ورود نیروهای میدانی نیروهای امریکایی متناسب با حجم تهدیدها اتخاذ خواهد شد، ترامپ نمی خواهد همه مشکلات موجود را به واسطه نیروهای امریکایی حل کند، او اولویت را به پیمان های منطقه ای می دهد. بعد به بررسی و کمک به نیروهای محلی در سوریه و عراق می پردازد. برای او مهم است که با متحدان حقیقی کار کند، نه این که تندروهای تروریست مسلح شوند یا امکان فعالیت داشته باشند.»

وی درباره کشورهای عربی و اسلامی که آنها را متحد دولت خود می داند ، گفت: «تا الآن صحبت از مصر و اردن کرده است، و از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواسته است که با تمام وجود وارد این پیمان شوند، چنین پیمانی می تواند جبهه مهمی را برای کمک برای مبارزه با تهدیدها به وجود آورد.»

در پاسخ به این سوال که معیارهای دولت ترامپ برای تشکیل پیمان با کشورها برای مبارزه با تروریسم چیست، به ویژه که مثلا ایران نیز می گوید که با داعش در عراق و سوریه می جنگد، گفت: «ترامپ به ایران فشار خواهد آورد تا حمایت از نیروهای تروریستی در منطقه متوقف شود، همچنین با ملت هایی که شعار "مرگ بر امریکا" سر نمی دهند، همکاری خواهد کرد.»

درباره بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و امکان حضور او در مرحله انتقالی نیز گفت: «ترامپ می بیند که آینده رئیس جمهور اسد در دست سوری ها و فرایند سیاسی است، او وارد آینده سوریه نمی شود با تاکید بر این که آینده سوریه و دولت آینده آن باید تضمین کننده همه جریان های مسالمت آمیز و میانه رو باشد. اولویت اول او شکست داعش و سپس حمایت از میانه روها و معتدلین برای حل بحران از ناحیه استراتژیک است.»

وی درباره ترکیه که در حال حاضر حزب عدالت و توسعه آن را رهبری می کند در حالی که ترامپ به افکار عمومی نسبت به خطر اخوان المسلمین و حکومت ایران هشدار می دهد نیز گفت: «دولت ترامپ با میانه روها علیه تندروها در تمامی زمینه ها خواهد بود. هم زمان برای تامین منابع امنیت ملی ایالات متحده کار خواهد کرد. حکومت ایران و اخوان المسلمین از تندروی حمایت می کنند، در نتیجه لازم است که سیاست ایالات متحده مخالف سیاست های حکومت ایران و اخوان المسلمین باشد. ترکیه باید در تمامی مسائل مرتبط با مصالح دو کشور تجدید نظر کند، البته در طول دوران حکومت اوباما تحولات بد متعددی رخ داده است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دولت ترامپ فتح الله گولن را بنا به تقاضای دولت ترکیه به آنکارا تحویل دهد، گفت: «ترامپ این مساله را به طور کامل بررسی خواهد کرد و در آخر با تمرکز بر قوانین امریکا تصمیمی را خواهد گرفت.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 1 شهریور 1395 / انتشار مجدد: سه شنبه 9 شهریور 1395

کلید واژه ها: حکومت ایران ولید فارس دونالد ترامپ


نظر شما :