مذاکره حزب الله با قذافی درباره امام موسی

۱۰ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۰:۱۳ کد : ۱۹۶۲۷۱۷ سرخط اخبار

روزنامه الشرق الاوسط متعلق به عربستان مدعی شد که معمر قذافی با حزب الله لبنان برای بستن پرونده ربوده شدن امام موسی صدر مذاکره کرده بود.

به گزارش ایسنا، جنبش أمل لبنان به ریاست نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور امروز (سه شنبه) مصادف با سی و هشتمین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر، مؤسس این جنبش و مؤسس مجلس اعلای شیعیان لبنان مراسمی را در بزرگداشت این شخصیت برجسته که پس از ربوده شدنش در لیبی هنوز سرنوشتش نامعلوم است، برگزار خواهد کرد.

در همین راستا، روزنامه الشرق الاوسط به نقل از "یک شخصیت برجسته سوری" مدعی شده است: در سال ۲۰۰۴ معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در دیدارش از او خواست برای حل پرونده امام موسی صدر نزد حزب الله میانجی گری کند.

وی گفت: نگرانی قذافی مربوط به امنیت خانواده اش و تمایل شان به سفر به لبنان برای گذراندن تعطیلات بود. به ویژه اینکه هانیبال قذافی، پسر معمر قذافی در سال ۲۰۰۲ با "الین سکاف"، مدل لبنانی ارتباط داشت و در سال ۲۰۰۳ با وی ازدواج کرد.

به ادعای این روزنامه، این شخصیت سوری به خاطر روابط نزدیکی که با حزب الله لبنان داشت پیشنهاد لیبی را به حزب الله منتقل کرد.

این شخصیت سوری مدعی شده است: حزب الله در آن زمان مایل بود پرونده امام موسی صدر را ببندد. این حزب سه درخواست را مطرح کرد. یکی دریافت مبلغی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار برای راه اندازی پروژه های توسعه ای و اجتماعی به نام صدر که حزب الله اداره آن را برعهده داشت. دوم مجهز کردن حزب الله به سلاح به ویژه موشک های ضد زره و خودروهای زرهی ساخت روسیه و سوم عذرخواهی به خاطر ربودن امام موسی صدر.

این فرد می گوید: لیبی مشکلی با مساله پول نداشت. اما نگرانی درباره دو خواسته دیگر بود؛ چون مجهز کردن حزب الله به سلاح آسان نبود.

این شخصیت عالیرتبه هم چنین می گوید: لیبی امکان نداشت عذرخواهی را قبول کند و خود را مسئول سرنوشت امام موسی صدر بداند. در آن زمان حسین خلیل از رهبران حزب الله لبنان پیشنهاد داد که لیبی از "ربوده شدن امام موسی صدر در خاکش" عذرخواهی کند. معمر قذافی با شروط سلاح و پول مخالفت نکرد اما شرط عذرخواهی را نپذیرفت. لیبی معتقد بود که امام موسی صدر با یک هواپیمای ایتالیایی لیبی را ترک کرده و وارد هتلی در ایتالیا شده بود.

این شخصیت سوری به نقل از القذافی می گوید که وی مطمئن بود که حل و فصل این پرونده به یک درگیری "شیعی - شیعی" منجر خواهد شد و خانواده امام موسی صدر از هرگونه عذرخواهی لیبی برای پرونده سازی علیه نظام قذافی استفاده خواهد کرد؛ برای همین تلاش ها فایده ای نداشت.

در سی و هشتمین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر قرار است هانیبال قذافی روز جمعه به دلیل مداخله در روند ربوده شدن امام موسی صدر در مقابل دادگاه حاضر شود.

یک منبع قضایی لبنانی اعلام کرد که دستگاه قضایی این کشور معتقد است هانیبال قذافی همچنان اطلاعات مهمی را پنهان می کند؛ اطلاعاتی که می توان از طریق آن به زوایایی از سرنوشت امام موسی صدر دست یافت.

هانیبال قذافی در یکی از جلسات بازجویی فاش کرده بود که وی شنیده امام موسی صدر و دو همراهش در یکی از بازداشتگاه های سیاسی در حومه طرابلس بودند و تعدادی از مسئولان نظام قذافی که به پدر وی نزدیک بودند مسئول ربوده شدن امام موسی صدر هستند.

کلید واژه ها: قذافی ربوده شدن امام موسی معمر قذافی


نظر شما :