تاریخ احتمالی آغاز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

۲۷ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۰:۵۸ کد : ۱۹۶۳۱۹۱ سرخط اخبار

نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است که قصد دارد روند رسمی ترک اتحادیه اروپا را اوایل سال آتی میلادی آغاز کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشتیدپرس، دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا در این باره گفت: در جریان دیدار با ترزا می، نخست وزیر انگلیس در لندن طی هفته گذشته وی از آمادگی برای آغاز ماده ۵۰ تا فوریه ۲۰۱۷ خبر داده است.

مذاکرات رسمی میان انگلیس و اتحادیه اروپا تا زمانی که روند دو ساله ماده ۵۰ را آغاز نکنند، نمی تواند اجرایی شود؛ روند دو ساله ای که وزیر خروج انگلیس تلاش دارد آن را بدون رای پارلمان آغاز کند.

با توجه به نتیجه قطعی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با این حال هنوز شخص نیست که این کشور قصد دارد در بازار واحد بماند یا خیر.

تاسک طی اظهاراتی درباره دیدارش با می گفت: نخست وزیر انگلیس با من بسیار صادق و صریح برخورد و اذعان کرد که تقریباً آغاز فرآینده ماده ۵۰ طی سال جاری میلادی غیرممکن است اما به احتمال قوی انگلیس در ژانویه سال آتی یا در فوریه برای این اقدام آمادگی خواهد داشت.

در همین حال، مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس متعهد شده تا هرگونه پیشنهاد برای ایجاد یک ارتش در اتحادیه اروپا را تا زمانی که بریتانیا عضوی از این اتحادیه است، مسدود کند؛ اقدامی که به طور قطع سران اروپایی را خشمگین می کند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسین اروپا در جریان سخنرانی روز چهارشنبه خود از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته بود تا قابلیت های دفاعی خود را در قالب یک ساختار مشارکتی متحد کنند.

اما فالون گفته است که هرگونه برنامه ها برای ارتش اتحادیه اروپا را که ممکن است رقیب ناتو شود، وتو خواهد کرد.

وی در این باره گفت: قرار نیست این اتفاق بیفتد. ما اعضای این اتحادیه هستیم و با هرگونه تلاش برای ایجاد رقیبی برای ناتو مقابله می کنیم. ما همواره نسبت به ایجاد نهادی کاملا مشابه با چیزی که در ناتو داریم، نگران بوده ایم.

در این میان با اظهارات روز گذشته یونکر در نشست ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در اسلواکی تنش دیگری به این مناقشه ها اضافه شد.

یونکر در این جلسه طی اظهاراتی تاکید کرد که بریتانیا نمی تواند بدون پذیرش انتقال آزادانه کارگران، به بازار مشترک اروپا دسترسی داشته باشد.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا


نظر شما :