آلمانی ها خود را برای فاجعه آماده می کنند

تماس های محرمانه برلین با ترامپ

۱۴ مهر ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۳۶۲۵ اخبار اصلی اروپا آمریکا
آلمانی ها بیشتر از اینکه نگران سیاست های افراطی ترامپ باشند نگران ویژگی های شخصیتی او هستند.
تماس های محرمانه برلین با ترامپ

نویسندگان: هولگر استارک و کریستوف شولت

دیپلماسی ایرانی: نشست محرمانه ای بود. تلاش شده بود محل طوری انتخاب شود که این ملاقات تصادفی به نظر برسد. سرانجام یک کافی شاپ معمولی در مرکز واشنگتن برای دیدار نماینده دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان و مارکوس ادر، یکی از مقام های ارشد وزارت امور خارجه آلمان انتخاب شد. آوریل بود که مارکوس ادر با سم کلویس، مشاور ترامپ دیدار بود. وظیفه مارکوس ادر این بود که پاسخ یک پرسش کلیدی را پیدا کند: پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات چه بر سر روابط آلمان ـ آمریکا خواهد آورد؟ و این که نامزد جمهوری خواه چقدر برای تغییراتی که وعده داده در سیاست خارجی امریکا پیاده خواهد کرد، جدی است؟

دولت آلمان پیش از این شک داشت که ترامپ، این غول املاک و مستغلات، حتی بتواند کاندیدای جمهوری خواهان برای کرسی ریاست جمهوری شود. اما حالا، حتی پس از پیروزی هیلاری کلینتون در نخستین مناظره رودر رو، کسی نمی تواند این احتمال را کاملا رد کند که نام چهل و پنجمین رییس جمهوری ایالات متحده می تواند دونالد ترامپ هم باشد.

اخیرا فرانک والتر اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان و عضو حزب چپ سوسیال دموکرات، در اقدام غیرمعمول دیپلماتیک ترامپ را به نفرت پراکنی متهم کرد. حالا گفته شده که اندرس شوور، دبیر کل اتحادیه سوسیال دموکرات، حزب متحد دموکرات مسیحی به رهبری مرکل، به ایالات متحده می رود تا شخصا از نزدیک شاهد رقابت میان ترامپ و کلینتون باشد.      

هم زمان وزارت امور خارجه آلمان نیز تلاش دارد با ستاد انتخاباتی جمهوری خواهان ارتباط برقرار کند. هدف این ارتباط مشخص کردن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بر روابط آلمان ـ آمریکا است. برخلاف ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون که مقام های دولتی بارها در بروکلین از آن بازدید کرده اند، مقام های آلمانی از دیده شدن با مردان ترامپ در ملاعام منع شده اند. جیسون میلر، سخنگوی ترامپ، از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

به رغم تمام دشواری ها برای یافتن رابطه ای جدی در اردوگاه انتخاباتی ترامپ، تقریبا نیمی از این راه طی شده است. کلوویس جمهوری خواهی از ایالت آیووا، از معدود مشاوران ترامپ است که اجازه دارد از طرف رییس خود صحبت کند. کلوویس مشخص کرده که طرف او در این ارتباط پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در واشنکتن و نماینده وزارت امور خارجه است.

کلوویس، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی، گفته که از نظر ترامپ سیاست خارجی ایالات متحده شدیدا نیازمند اولویت بندی منافع ملی است و این اولویت ها را نباید بر اساس تحولات دوران پس از جنگ تعیین کرد. کلوویس به جمعی از دیپلمات های اروپایی و کارشناسان گفته است: «ما قرار نیست که حتی یک قطره خون یا یک دلار بیشتر هزینه کنیم مگر این که بدانیم دقیقا چه چیزی قرار است در ازای آن دریافت کنیم، یا حداقل این که چه انتظاری باید داشته باشیم.»

روابطی در معرض خطر؟

دلیل اصلی تلاش آلمانی ها برای آگاهی از برنامه های ترامپ به این نگرانی باز می گردد که برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم، یک رییس جمهور آمریکایی ممکن است پرونده اتحاد ترنس آتلانتیک را ببندد. ترامپ ناتو را پیمانی منسوخ شده توصیف کرده و گفته حداقل کاری که خواهد کرد مذاکره مجدد برای بازبینی در چارچوب این پیمان است. ترامپ گفته است که کشورهایی مانند آلمان باید در آینده هزینه بیشتری برای تامین امنیت خود بپردازند. در غیر این صورت ایالات متحده از پیمان ناتو خارج خواهد شد.

کلوویس در صحبت هایش با مقام های آلمانی درباره این اظهارنظرهای ترامپ تلاش کرده که نگرانی آلمانی ها را رفع کند. پیام او به آلمانی ها این بوده است: «شرایط به آن وخامت که به نظر می رسد نیست.» کلوویس ادعا کرده که "ترامپ تاجری است که همیشه برای همه چیز مذاکره می کند." این دقیقا همان عبارتی است که ویتیگ، سفیر آلمان در واشنگتن به کشورش مخابره کرده است. بهار امسال بود که ویتیگ با جارد کوشنر، داماد ترامپ، دیدار کرد. کوشنر به رغم تلاش برای برقراری ارتباط با سفیر آلمان نتوانسته بود درباره سیاست های ترامپ در آینده توضیح خاصی بدهد.

یورگن هارت، هماهنگ کننده امور ترنس آتلانتیک در دولت آلمان، معتقد است که "حتی اگر ترامپ به عنوان رییس جمهوری ایالات متحده انتخاب شود با بی دقتی روابط محکم دو کشور را به خطر نخواهد انداخت." مقام های برلین معتقدند که ترامپ در صورت پیروزی از برخی اظهارنظرهای جنجالی و ناعادلانه خود عقب نشینی خواهد کرد. آنها با این حال فکر می کنند ترامپ عمیقا به این پرسش خواهد اندیشید که بالاخره چه کسی باید هزینه های آینده ائتلاف ترنس آتلانتیک را بپردازد. به همین دلیل است که پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات آمریکا می تواند برای آلمانی ها گران تمام شود.

اما این شرایط فقط در بُعد نظامی نیست. تجارت آلمان و آمریکا نیز احتمالا با روی کار آمدن ترامپ دستخوش تغییر خواهد شد. گزارش های تحقیقی وزارت مالی آلمان در برلین نشان می دهد که پیروزی ترامپ به معنی کاهش تولید ناخالص داخلی، شغل کمتر و بیکاری بیشتر در ایالات متحده خواهد بود، تحولاتی که کسب و کار صادرکنندگان آلمانی را کساد می کند. علاوه بر این، ایده های اقتصادی ترامپ نه تنها تحقق ناپذیرند بلکه قوانین بین المللی یا ایالات متحده را نقش می کنند و نمی تواند پایه و اساس یک سیاست اقتصادی واقع بینانه را بنا کند.

سفارت آلمان همچنین از حملات شخصی ترامپ به آنگلا مرکل گزارش می دهد. از نظر جمهوری خواهان آمریکا، صدراعظم آلمان یک سوسیالیست از مد افتاده ساده لوح است. ترامپ پاییز گذشته سیاست های مهاجرت مرکل را فاجعه بار خواند و زمانی که هیلاری کلینتون همین اواخر پیشنهاد کرد که ایالات متحده باید مهاجران سوری بیشتری را بپذیرد، ترامپ به صورت توهین آمیزی رقیب دموکرات خود را آنگلا مرکل آمریکا خواند. یورگن هارت می گوید: «بزرگترین تهدید این است که ترامپ بیانیه های بدون فکر منتشر می کند که یک لحظه بعد از انتشار آنها پشیمان می شود، چرا که به سیاست خارجی آمریکا آسیب می زند.» در حلقه دولتی ها در برلین، مقام های آلمانی بیشتر از این که نگران سیاست های افراطی باشند که ترامپ ممکن است ارائه کند، نگران ویژگی های شخصیتی او هستند.

منبع: اشپیگل / تحریریه دیپلماسی ایرانی / 30

کلید واژه ها: دونالد ترامپ آنگلا مركل انتخابات آمريكا هيلاري كلينتون پيمان ناتو رابطه آلمان ـ آمريكا


نظر شما :