جان کری طالبان را به امضای توافق صلح با کابل تشویق کرد

۱۴ مهر ۱۳۹۵ | ۱۸:۲۱ کد : ۱۹۶۳۶۴۳ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا امروز (چهارشنبه) شبه نظامیان طالبان را تشویق کرد تا از روند صلح اخیر کابل با گلبدین حکمتیار، پیروی کنند و آنها نیز با کابل توافق صلح امضا کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت، توافق صلح امضا شده ماه گذشته میلادی از سوی گلبدین حکمتیار، رهبر گروه حزب اسلامی مدلی است از آنچه که ممکن است میان شبه نظامیان طالبان و دولت افغانستان اتفاق بیفتد.

وی در جمع شرکت کنندگان در کنفرانس اهدا کننداگان در بروکسل گفت: این راهی به سوی پایان درگیری در افغانستان است. این درگیری را نمی توان در صحنه نبرد به پیروزی بدل کرد.

براساس توافق صلح ماه گذشته میلادی، حکمتیار ملزم شده تا دست از خشونت و درگیری بردارد و به ارتباطش با سازمان های بین المللی تروریستی پایان دهد و قانون اساسی دولت افغانستان را بپذیرد که شامل تضمین حقوق زنان است. در عوض هم این گروه می تواند در جامعه افغانستان دخیل شود و از انزوا دربیاید.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به این توافق گفت: این پیامی برای طالبان است و آنها باید از این روش پیروی کنند.

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان نیز در جمع شرکت کنندگان در کنفرانس اهداکنندگان در بروکسل گفت: افغان ها می توانند به صلح برسند و ما این صلح را خواهیم داشت. ما به دنبال اجرای سیاست های سازنده نه غیرسازنده هستیم.

باوجود اینکه حکمتیار با دولت کابل به توافق رسیده اما طالبان هنوز نمی خواهد با دولت افغانستان توافق کند و حمله اخیر به قندوز نیز مبین این نخواستن است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که توافق صلح در حقیقت به بار نشستن تمایل طالبان برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان 15 سال پس از حمله آنها به این کشور است. سازش سیاسی مذاکره شده با دولت کابل تنها راه برای پایان بخشیدن به درگیری ها در این کشور، تضمین ثبات و دستیابی به خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.

کلید واژه ها: توافق صلح حکمتیار


نظر شما :