مصر می‌تواند شریک و طرف گفت‌وگوی ایران باشد

۱۷ آبان ۱۳۹۵ | ۲۲:۲۸ کد : ۱۹۶۴۴۸۷ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه درباره ارتقای مناسبات تهران و قاهره با بیان اینکه مصر می تواند به عنوان شریک، همکار و طرف گفت وگو برای ما مطرح باشد، یادآور شد: روابط یک طرفه نیست بلکه دو طرفه است و باید دو طرف بخواهند و برای آن تلاش کنند.

به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه) با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری ها در خصوص 2 میلیارد دلار اموال ایران در آمریکا و اینکه آیا امیدی به دادگاه لاهه است؟ گفت: اتفاق جدیدی در این زمینه نیفتاده است.

*پروسه های قضایی زمان بر و طولانی

وی با بیان اینکه پروسه های قضایی در همه جای دنیا و دادگاه های بین المللی زمان بر و طولانی است، اظهار داشت: اقدامات اولیه ای که باید صورت می گرفت، انجام شده و کار در روند طبیعی و مسیر درست خود حرکت می کند و امیدوارم در وقت لازم و با سرعت بیشتری به نتایج دلخواه مان برسیم.

* وضعیت لغو روادید با آذربایجان

خبرنگاری هم درباره آخرین اقدامات در زمینه لغو روادید ایران با جمهوری آذربایجان سؤال کرد که قاسمی در این باره گفت: یکی از کارهای دولت یازدهم از ابتدا این بود که پاسپورت ایرانی به جایگاه اصلی خود بازگردد و بر این اساس این موضوع در دستورکار وزارت خارجه و بخش کنسولی ما قرار داشت.

وی افزود: ما علاقه مند هستیم تا جایی که امکانپذیر است و کشورهای مقابل مایل هستند به مرحله لغو روادید برسیم و این تفاهم انجام شود که شهروندان ما به راحتی و ماندن در صف انتظار دریافت روادید به کشورهایی که می خواهند سفر کنند. این سیاست کلی ماست و با جدیت آن را دنبال می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه پرونده این موضوع با برخی کشورها در حال حاضر باز و در حال مذاکره هستیم، عنوان کرد: یکی از این کشورها آذربایجان است که علاقه مندیم با توجه به نوع مناسبات و رفت و آمدها بین دو کشور، لغو روادید انجام شود. مذاکراتی انجام شده و فکر می کنم در یک مرحله گام به گام بتوانیم به مرحله ایده آل که لغو روادید است برسیم.

وی افزود: قرار است در گام نخست با ارائه تسهیلات بیشتر این کار انجام شود و در مراحل بعد برای گروه های خاص لغو روادید و بعد به صورت عمومی لغو روادید کلی انجام شود. با برخی کشورهای دیگر منطقه در همین وضعیت هستیم از جمله با روسیه مذاکرات ادامه دارد که آن هم در یک پروسه گام به گام می تواند انجام شود.

قاسمی ادامه داد: ما عمدتا مشکل خاصی نداریم و آمادگی داریم با تمامی کشورهایی که با آنها رابطه داریم و آنها را به رسمیت می شناسیم و علاقه مند هستند در این زمینه لغو روادید برقرار کنند، به یک تفاهم برسیم و سندی را امضا کنیم و لغو روادید صورت گیرد که موجب رفاه بیشتر برای شهروندان ما و آنها باشد و می تواند زمینه ساز مناسبات فرهنگی و آمد و شد باشد.

* اقدامات صورت گرفته برای تامین امنیت زوار ایرانی مراسم اربعین

به گزارش خبرنگار فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره مراسم اربعین و اقدامات صورت گرفته برای تأمین امنیت زوار ایرانی، خاطرنشان کرد: از مدت ها پیش ستادی متشکل از همه ارگان های ذیربط در کشور تشکیل شد و تمام زوایایی که زوار ما می توانند داشته باشند اعم از مسائل امنیتی، رفت و آمد، و ... در کمیته های مختلف آن مورد بحث قرار گرفت و وزارت خارجه علاوه بر وظایف ذاتی خود در این ستاد حضور جدی داشته است.

وی با اشاره به حضور خودش در برخی از جلسات این ستاد عنوان کرد: معاونت کنسولی و بخش های ذیربط به تناسب شرح وظایف در این کمیته ها فعال بودند.

قاسمی افزود: سعی شده است تا آنجایی که می توان پیش بینی کرد مشکلات و معضلات برای شهروندان کم شود. ما هم در تماس با سفارت و دولت عراق بودیم و همچنین سفارت ما در عراق و سرکنسولگری های ایران در نجف و کربلا بسیار در این زمینه فعال بودند و در مذاکراتی که با طرف های ذیربط عراقی داشتیم، کار را جلو بردند و امیدواریم این ایام بدون هیچ مشکلی برگزار شود و شهروندان ما به راحتی به زیارت بروند و بازگردند.

* روابط یک طرفه نیست/ مصر کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه

یکی از خبرنگاران درباره مناسبات تهران و قاهره سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه علاقه مندیم با کشورهای همسایه و مسلمان روابط مناسبی داشته و در وضعیت بهتری باشیم، اظهار داشت: مصر کشوری مهم در منطقه و کشوری کهن و تاثیرگذار در منطقه است که می تواند به عنوان شریک، همکار و طرف گفت وگو برای ما مطرح باشد.

وی یادآور شد: متاسفانه به دلایل مختلف هنوز در سطح حفاظت منافع بین دو کشور برقرار است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حضور مصر در نشست لوزان با بیان اینکه شاید نگاه و خواست ما بی تاثیر نبود که کشوری با ویژگی های مصر در این اجلاس حضور داشته باشد که هم مصر و عراق و نهایتا دولت اردن در این مذاکرات شرکت داشتند، عنوان کرد: از هرگونه بهبود و توسعه هر چه بیشتر روابط با همسایگان و کشورهای منطقه استقبال می کنیم.

وی افزود: مصر به عنوان کشوری مهم و دارای جایگاه برتر و مناسب می تواند مدنظر ما باشد ولی روابط یک طرفه نیست بلکه دو طرفه است و باید دو طرف بخواهند و برای آن تلاش کنند. اگر هر دو طرف به این نقطه مشترک برسند که به روابط بهتر نیاز دارند می تواند راهگشا باشد و اگر معضلات و نارسایی ها هم وجود دارد، برطرف کنند و به مرحله بهتری برسد.

قاسمی یادآور شد: روابط دوجانبه است و از سوی دو طرف باید خواسته شود و هر کسی براساس منافع و نیازهای خود تصمیم می گیرد و کمتر تحت تاثیر عوامل ثانوی قرار می گیرد.

*سهل انگاری در برخورد با تروریسم

خبرنگاری درباره تامین امنیت زوار ایرانی در عراق سؤال کرد که قاسمی با بیان اینکه وضعیت در منطقه بسیار پیچیده، نابهنجار و غیرقابل تصور است، اظهار داشت: متاسفانه تروریسم دست پرورده برخی کشورها در منطقه که از گذشته با آنها جدی برخورد نشد و مورد تشویق قرار گرفتند، منطقه و خارج از منطقه را هدف قرار دادند.

وی افزود: تامین امنیت به صورت قطعی دشوار است ولی باید هشدارهای لازم را رعایت کرده و ارگان های ذیربط به آن توجه کنند و شهروندان را توجیه کرده و در تماس ها با مقامات عراقی از آنها بخواهند که مسائل امنیتی را در صدر کارهایشان قرار دهند.

قاسمی با بیان اینکه تروریست ها به صورت وحشیانه عمل می کنند، اظهار داشت: هدف تروریست ها کشتار است. مصیبت بزرگی برای ماست که تعدادی از شهروندان ما شهید و مجروح شوند. با علاقه ای که در مردم هست نمی توانیم مرزها را ببندیم و جلوی زوار را بگیریم ولی باید سازماندهی کنیم. حتی الامکان نباید اجازه دهیم در این فرصت ها تعرضی به شهروندان ما صورت گیرد.

وی افزود: هر کسی از هر جا کشته شود برای ما مهم است و نمی توانیم نسبت به سرنوشت انسان ها در هر جای دنیا بی تفاوت باشیم. هر فردی در منطقه بی گناه کشته شود ضایعه است و باید با تروریسم برخورد جدی صورت گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال گفت که متاسفانه با سهل انگاری از کنار تروریسم عبور می شود.

* اگر سوریه به دست تروریست ها بیفتد شاهد تجربه دیگری در عراق و جاهای دیگر خواهیم بود

خبرنگار خبرگزاری کیودوی ژاپن از قاسمی پرسید دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران به فعالیت های خود در سوریه ادامه می دهد آیا برای دفاع از شیعیان و اماکن مقدسه است یا به خاطر همبستگی و دوستی با دولت بشار اسد؟ که وی گفت: هنوز بعد این همه سال مشخص نشده است!؟

وی با ذکر این نکته که ما به دلایل مختلف در سوریه حضور داریم، اظهار داشت: درخواست دولت سوریه از ما برای کمک به آن دولت، وجود یک دولت قانونی که براساس رای پارلمان و مردم انتخاب شده و برای ما قابل قبول نیست که هر گروهی تروریستی با زور و خشونت بخواهند هر زمانی که تصمیم می گیرند و هوس می کنند، برای تغییر یک دولت تلاش کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مبارزه با تروریسم برای ما مهم است، عنوان کرد: فکر می کنیم در جایی که می توانیم با تروریسم به صورت جد برخورد کنیم در خود سوریه به عنوان مقر اصلی آنهاست و می تواند اگر سوریه به دست تروریست ها بیفتد، نهایتا شاهد تجربه دیگری در عراق و حتی ممکن است کشورهای دیگری در منطقه باشیم.

وی اظهار داشت: به خاطر سیاست کلی که در جهان داریم و در گذشته هم داشتیم، ما باید این مبارزه را انجام دهیم، .

قاسمی ادامه داد: خوشبختانه امروز همه آنهایی که مدعی بودند آقای اسد باید ظرف مدت کوتاهی کاخ ریاست جمهوری را ترک کند، امروز چه در مشرق زمین چه در مغرب زمین همه بر این اعتقادند که دولت فعلی جایگزینی ندارد و اگر خلایی ایجاد شود حتما گروه های تروریستی از این خلاء حتما سوء استفاده خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این بحث برای ما یک بحث کلیدی خواهد بود که در مبارزه با تروریسم و دفاع از یک دولت قانونی که از ما تقاضای کمک کرده در آنجا حضور داشته باشیم.

وی روابط ایران و سوریه را روابطی کهن برشمرد و گفت: از دوران جنگ تحمیلی هشت ساله که ما در یک طرف میدان و بخش مهمی از جهان در سوی دیگر علیه ما می جنگیدند دولت سوریه بود که در جهان عرب به تنهایی از ایران دفاع و به ایران کمک می کرد و ما به پاس همکاری های گذشته نیز باید نسبت به دوستان خودمان متعهد باقی بمانیم.

کلید واژه ها: روادید لغو روادید سخنگوی وزارت خارجه قاسمی


نظر شما :