چشم بسته کارشناسان بر واقعیت ها

وقتی نظرسنجی ها دروغ می گویند

۲۰ آبان ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۶۴۵۷۷ اخبار اصلی آمریکا
درست شبیه همین اتفاق را سال گذشته نیز شاهد بودیم، درست زمانی که همین نظرسنجی ها احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به طور کامل رد می کردند.
وقتی نظرسنجی ها دروغ می گویند

نویسندگان: ک‍ِنت پی. وُگل – الکس آیزنستات

دیپلماسی ایرانی: برای یک بار دیگر همه به اشتباه افتادند. با آغاز روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تقریباً تمامی رصدکنندگان نظرسنجی ها، ناظران، تحلیلگران و خودی های سیاسی در آمریکا تصور می کردند که کلید کاخ سفید بدست هیلاری کلینتون خواهد رسید. اما با پایان یافتن زمان نظرسنجی های سراسری در شب پنج شنبه، تمام آن پیش بینی ها و تصورات به یک باره نابود شد. درست شبیه همین اتفاق را سال گذشته نیز شاهد بودیم، درست زمانی که همین نظرسنجی ها احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به طور کامل رد می کردند.

در روز منتهی به انتخابات، «نیت سیلور»، کارشناس آمار و یکی از نویسندگان وبلاگ ۵۳۸ نیویورک تایمز  (۵۳۸ به تعداد کل آرای کالج انتخاباتی یا الکتورال آمریکا اشاره دارد) شانس پیروزی کلینتون در انتخابات را در حدود 72 درصد برآورد کرد. اما در نیمه شب پیش از انتخابات، این سایت با ارائه آمارهای جدید و غیرمنتظره، شانس پیروزی ترامپ را 84 درصد اعلام کرد.

ترامپ در ایالت های فلوریدا، کارولینای شمالی و ویسکانسین با پیروزی غیرمترقبه و قابل توجهی روبرو شد؛ چراکه این سه ایالت از ایالت های بسیار مهم و حساس آمریکا بوده و تقریباً تمامی نظرسنجی های عمومی و پیش بینی های محرمانه انجام شده در آنها از پیشتازی کلینتون خبر می دادند.

عملکرد قوی نامزد جمهوری خواهان موجب شد تا ادعاهای وی مبنی بر این که بسیاری از نظرسنجی ها آمارهای ساختگی و دروغین را منتشر می کنند، دست کم تاحدی تأیید شود. همین امر موجب شده تا رصدکنندگان نظرسنجی ها و تحلیلگران به دنبال یافتن توضیحی برای این موضوع باشند تا بفهمند که چگونه همه در مورد نتیجه انتخابات آمریکا تا به این حد به اشتباه افتادند.

«جیاف گارین»، یکی از دموکرات های کهنه کار و متخصص در زمینه رصد نظرسنجی ها است که در سوپر PAC حامی کلینتون فعالیت داشته است (نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متحدانی برای جمع آوری بودجه و کمک های مالی میلیاردی جهت پیشبرد اهداف انتخاباتی شان دارند که به آنها "گروه های متحد اولویت های اقدام آمریکا" یا به اختصار سوپر PAC گفته می شود)، وی در این باره می گوید: "در بسیاری از نظرسنجی های انجام شده، سفیدپوستان بدون مدارک دانشگاهی که اغلب از حامیان اصلی ترامپ محسوب می شدند در نظر نگرفته نشدند و از سوی دیگر، تأکید بیش از حدی بر روی این تصور وجود داشت که افزایش تنوع دموگرافیک کشور موجب افزایش آرای کلینتون و نهایتاً پیروزی وی خواهد شد. در حقیقت، تصور می شد که  جمعیت شناسی و گروه های مختلف مردم فاکتور سرنوشت سازی در این انتخابات بوده و به نتایج مشخص و معینی منجر خواهد شد، اما واقعیت بسیار متفاوت از آن چیزی بود که تصور می شد."

«جاناتان بارنت»، یکی از اعضای کمیته ملی جمهوری خواهان (RNC) از ایالت آرکانزاس و نیز یکی از حامیان دونالد ترامپ نیز در این باره می گوید: "رصدکنندگان نظرسنجی ها و تحلیلگران این حوزه اعتبار بسیار زیادی از دست دادند و بعید است که مردم تا مدت ها آمار و پیش بینی های ارائه شده از سوی آنان را باور کنند." وی در ادامه می افزاید: " شیوه نظرسنجی های آنها دیگر کارآمد نیست".

برخی در این میان به احتمال وجود رای دهندگان مخفی حامی ترامپ اشاره کرده اند؛ کسانی که حتی با وجود این که نام آنها در نظرسنجی ها ذکر نمی شد و به صورت ناشناس باقی می ماندند، اما باز هم از این یه حمایت آشکار خود از ترامپ را نشان دهند بسیار خجالت زده و شرمگین بودند. «نِد رایون»، یکی از اعضای باسابقه حزب محافظه کار در این رابطه می گوید: "یکی از فرضیات اصلی و اولیه در نظرسنجی این است که رای دهندگان دارای صداقت کامل باشند."

برخی نیز اشاره می کنند که حرکت رو به جلوی ترامپ زمانی آغاز شد که 11 روز پیش از انتخابات، پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) اعلام کرد که بررسی شواهد جدید مربوط به تحقیق در زمینه اطلاعات حساسی که در اختیار کلینتون و دستیاران وی در وزارت امور خارجه قرار داشت را آغاز کرده است. درحالی که «جیمز کامی»، رئیس اف بی آی روز یکشنبه اعلام کرد که این آژانس تحقیقات خود را در این زمینه تکمیل کرده است و اتهامات را دیگر دنبال نخواهد کرد. اما نیروهای اطلاعاتی هر دو طرف موافق بودند که آسیب ایجاد شده است.

آنها اشاره کردند که عملکرد ترامپ نسبت به پیش بینی های به دست آمده از رای گیری های اولیه، در ایالاتی مانند نیوهمشایر، پنسیلوانیا و ویرجینا بهتر از حد تصور بوده است. «برندن استینهاوزر»، مسئول عملیاتی محافظه کاران و منتقد سرسخت ترامپ در این باره گفته است: «در طول هفته گذشته تیترهای بد به کلینتون صدمه زده است» و در ادامه می افزاید: «ترامپ به یک حرکت رو به جلو و انگیزه درست در زمان مناسب دست یافت.»

اما زمانی که آرای انتخاباتی و الکتورال ترامپ رو به افزایش گذاشت، این امر موجب شد تا سرمایه گذاری کمیته ملی حزب جمهوری خواه در طول سه سال گذشته بر فعالیت های انتخاباتی این حزب که یکی از مسئولیت های اصلی و مهم در این حزب تلقی می شد، افزایش یابد و دوباره مورد توجه قرار گیرد. درحالی که کمپین انتخاباتی ترامپ تقریبا فاقد دفاتر و کارمندان مورد نیاز برای رقابت با کلینتون بود، کمیته ملی جمهوری خواهان (RNC) با فراهم آوردن بودجه لازم توانست تا 315 دفتر منطقه ای متشکل از 6012 کارمند را برای پیشبرد فعالیت های انتخاباتی وی فراهم آورد. «شان اسپایسر»، استراتژیست ارشد کمیته ملی جمهوری خواهان (RNC)  در توئیتی عنوان کرد: "فعالیت و تلاش حزب محافظه کاران برای انتخابات ریاست جمهوری فوق العاده بوده است".

طرفدران ترامپ استدلال می کنند که حتی زمانی که برخی از نظرسنجی ها پیشی گرفتن ترامپ را نشان می دادند، رسانه ها و تحلیلگران آن را نادیده گرفته یا طور دیگری تفسیر می کردند. «کورت اندرسون»، مشاور سوپر PAC حامی ترامپ در این باره می گوید: «بسیاری از مطبوعات و مردم در واشنگتن دی سی، در این انتخابات تبدیل به منکران علم شدند.» وی در ادامه این گونه عنوان می کند که: «حتی با این که نظرسنجی ها رقابت بسیار نزدیکی را نشان می داد، اما تمامی آنها می گفتند که ترامپ تقریباً هیچ شانسی ندارد. تنها به این خاطر که آنها نمی توانستند چنین اتفاقی را تصور کنند. آنها در یک حباب قرار دارند و آن حباب اکنون ترکیده است.»

منبع: مجله پولیتیکو / تحریریه دیپلماسی ایرانی/36

کلید واژه ها: ترامپ کمیته ملی نظرسنجی ها انتخابات ریاست جمهوری امریکا


( ۱ )

نظر شما :