درگذشت فیدل کاسترو

قهرمان کوبا به خط پایان رسید

۰۶ آذر ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۶۴۹۸۶ اخبار اصلی آمریکا
فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا و اسطوره مبارزه با امپریالیسم آمریکا و یکی از چهره های بارز جریان چپ که جوانان چپ گرای بسیاری را شیفته خود کرده بود، در سن 90 سالگی به علت نارسایی های مربوط به کهولت سن درگذشت.
قهرمان کوبا به خط پایان رسید

دیپلماسی ایرانی: فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا و اسطوره مبارزه با امپریالیسم آمریکا و یکی از چهره های بارز جریان چپ که جوانان چپ گرای بسیاری را شیفته خود کرده بود، در سن 90 سالگی به علت نارسایی های مربوط به کهولت سن درگذشت.

به گزارش اسکای نیوز عربی، تلویزیون دولتی کوبا تنها به اعلام خبر مرگ کاسترو بسنده کرد و جزئیات بیشتری درباره مرگ این رهبر انقلابی منتشر نکرد. خانواده فیدل کاسترو به رسانه ها گفتند که جنازه وی صبح شنبه به وقت محلی بنا بر آیین های رایج در کوبا سوزانده می شود. همچنین قرار است 4 دسامبر مراسم یادبودی برای وی برگزار شود. وی سال ها مشکلات جسمانی داشت و ظاهرا از بیماری های روده ای رنج می برد، اما با این حال علت مرگ او هنوز از سوی منابع رسمی اعلام نشده است. همچنین گفته می شد که وی از بیماری سرطان روده رنج می برد. فیدل کاسترو متولد ۱۳ اوت ۱۹۲۶، سیاستمدار و رهبر انقلاب کوبا بود که از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ علاوه بر رهبری انقلاب کوبا به عنوان نخست وزیر کوبا و سپس به عنوان رئیس جمهوری این کشور از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ فعال بود. حزب کمونیست کوبا که تنها حزب سیاسی در نظام تک حزبی کوباست، از سال ۱۹۶۵ تا سال ۲۰۱۱ تحت رهبری او اداره می شد. بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۱۹۷۶ میلادی دبیرکل حزب، رهبری حکومت را در دست می گیرد. کاسترو یکی از نمادهای انقلاب کمونیستی در آمریکای لاتین به شمار می آید. وی همچنین یکی از الگوهای جوانان انقلابی چپ جهان بود. در دوران زمامداری او در کوبا تمامی صنایع و بنگاه های تجاری ملی اعلام شدند و اصلاحات سوسیالیستی دولت در سراسر جامعه به اجرا درآمد. کاسترو همچنین دو دوره دبیر کل جنبش عدم تعهد بود. کاسترو یکی از شخصیت های تاثیرگذار جهان معاصر به حساب می آید. او در طول حیات خود جوایز مختلف بین المللی دریافت کرد. حامیانش او را قهرمان سوسیالیسم، ضد امپریالیسم و بشردوستی و کسی که توانسته استقلال کوبا را در برابر امپریالیسم آمریکا حفظ کند، می دانند.

فیدل کاسترو در کوبای تک حزبی برای تقریبا نیم قرن حکومت کرد و نهایتا سال 2008 قدرت را به برادرش رائول که او نیز سال ها در کنارش فعالیت سیاسی می کرد، واگذار کرد. حامیان او، کاسترو را مردی می دانند که کوبا را به مردمش بازگرداند. کوبا با وجود برخورداری از نظام آموزشی فراگیر و نظام بهداشتی عمومی بسیار خوب و فراگیر که از میراث های جاویدان حکومت کاسترو محسوب می شود اما همانند بسیاری از کشورهای کمونیستی سال ها با قدرت پلیسی اداره می شده و به هیچ وجه اجازه فعالیت به مخالفان سیاسی داده نشده است. حقوق بشر در این به شدت سرکوب می شود و فعالیت های مدنی تقریبا عقیم هستند.

جنگ ناموفق خلیج خوک ها در سال 1961 که با ارزیابی اشتباه سازمان سیای امریکا رقم خورد که هدف از آن سرنگونی حکومت تازه به قدرت رسیده فیدل کاسترو بود، سبب شد تا کاسترو به طور کامل به جبهه شوروی پناه ببرد و دشمن همیشگی امریکایی ها شود. از آن تاریخ امریکایی ها تحریم های سرسختانه ای را علیه کوبا اعمال کردند که هدف از آن صرفا تضعیف حکومت کاسترو و سرنگونی آن بود که هیچ گاه به هدف اصلی خود نرسید.

فیدل کاسترو ماه آوریل در اقدامی نادر در آخرین روز کنگره حزب کمونیست کوبا حاضر شد و سخنرانی کرد. او در آن سخنرانی به کهولت سن خود اشاره کرد اما گفت که مفهوم کمونیست کوبا همچنان معتبر است و مردم کوبا پیروز خواهند شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فیدل کاسترو کوبا


( ۲ )

نظر شما :