عبادی: عربستان مشکلاتش را با ایران بدون دخالت دادن عراق حل کند

۰۸ دی ۱۳۹۵ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۹۶۵۸۳۰ سرخط اخبار

نخست وزیر عراق یا واکنش نشان دادن به اظهارات مداخله جویانه وزیر خارجه عربستان درباره روند عملیات موصل اعلام کرد: براساس برآوردها نابودی داعش نیاز به سه ماه زمان دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق شب گذشته در کنفرانس خبری در بغداد اعلام کرد، درگیری های موصل به مراحل پیشرفته ای رسیده به طوریکه تعداد خودروهای بمب گذاری شده داعش که نیروهای امنیتی عراق آنها را منهدم و منفجر کرده اند به بیش از ۹۰۰ خودرو طی دو ماه گذشته رسیده است.

وی با بیان اینکه حتی یک سرباز خارجی در خاک عراق وجود ندارد، خاطرنشان کرد، نیروهای عراقی بر عکس آنچه که قبل در جریان بود وارد جنگ خونباری علیه تروریسم شده اند.

العبادی قبلا پیش بینی کرده بود که بازپس گیری موصل از دست داعش قبل از پایان سال جاری میلادی ممکن باشد اما فرماندهان نظامی به منظور نیاز به حمایت غیرنظامیانی که در منازلشان ماندند و کوچ نکردند روند عملیات را کند کردند.

حیدر العبادی همچنین در واکنش به اظهارات اخیر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان که نیروهای حشد شعبی را "شبه نظامیان طایفه ای و فرقه ای" خوانده بود که فرماندهان آنها "ایرانی ها" هستند، گفت: عربستان مشکلاتش را با ایران بدون کشاندن پای عراق به وسط و عدم دخالت علنی در امور داخلی کشور ما حل کند.

وی با رد اظهارات عادل الجبیر درباره حشد شعبی تاکید کرد، نیروهای حشد شعبی بعد از تصویب قانون دائمی حشد تبدیل به یک سازمان رسمی وابسته به دولت عراق شده اند.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تصریح کرد: تشکیل حشد شعبی براساس دستور دفتر من در فوریه گذشته انجام شد و قانون حشد شعبی مانع از اشاعه سلاح خارج از چارچوب دولت می شود.

العبادی افزود: همه عیب هایی دارند اگر عربستان می خواهد عیب هر یک از ما را بگوید و یکی را به رخ دیگری بکشد عیوبش  را نشان دهد باید بگویم ما نیز ملاحظاتی نسبت به سازمان های امنیتی دیگر کشورها داریم اما ما مخالف دخالت در امور هر کشوری هستیم.

نخست وزیر عراق اظهار داشت، عراق خواهان برقراری روابط مستحکم با عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و نیز ایران و ترکیه است. همچنین تبادل تجاری مهمی میان عراق و عربستان وجود دارد.

پیشتر نیز وزارت خارجه عراق در بیانیه ای نسبت به اظهارات مداخله جویانه عادل الجبیر علیه حشد شعبی واکنش نشان داده و گفته بود هیچ ارزشی برای این حرف ها قائل نیست.

کلید واژه ها: حشد شعبی


نظر شما :