اوباما در پرل هاربر + تصاویر

۰۸ دی ۱۳۹۵ | ۱۵:۵۷ کد : ۱۹۶۵۸۳۴ سرخط اخبار

رهبران ژاپن و آمریکا به آب های پرل هاربر رفتند تا ثابت کنند که حتی دشمنان دیرینه هم می توانند متحد شوند. نخست وزیر ژاپن از عملیات نظامی کشورش در این منطقه از هاوایی عذرخواهی نکرد اما گفت که توکیو "نباید هرگز دوباره وحشت جنگ را تکرار کند."

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حمله به پرل هاربر، حمله ناگهانی هواپیماهای جنگنده ژاپن به پایگاه دریایی ایالات متحده آمریکا در پرل هاربر در بامداد روز یکشنبه هفتم دسامبر سال ۱۹۴۱ میلادی بود که موجب ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم شد.

هفتاد و پنج سال پس از این حمله، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به پرل هاربر رفتند.

بیش از ۱۰۰۰ تن از نیروهای آمریکایی در کشتی غرق شده مدفون شدند و این رهبران به نشانه احترام گلبرگ های بنفش به آب ریختند و در سکوت ایستادند. همچنین حلقه های گل در بنای یادبود پرل هاربر گذاشته شد.

شینزو آبه سپس در پایگاه مشترک پرل هاربر-هیکام در نزدیکی آنجا گفت: به عنوان نخست وزیر ژاپن صمیمانه مرگ جان هایی که در اینجا از دست رفتند و نیز زنان و مردان شجاعی که جنگ جانشان را گرفت، تسلیت می گویم.  

در واقع شینزو آبه بابت حمله سال ۱۹۴۱ کشورش به آمریکا عذرخواهی نکرد که بسیاری آن را اقدام متقابل می دانند. اوباما هم اولین رئیس جمهوری آمریکا بود که به هیروشیما رفت اما بابت اینکه آمریکایی ها این شهر را برای پایان جنگ با بمب اتمی ویران کردند عذرخواهی نکرد.

رئیس جمهوری آمریکا هم در سخنانی تاکید کرد: پرل هاربر مکان "مقدسی" است. حضور در اینجا یک حرکت تاریخی و نشان دهنده قدرت سازش است و یادآوری که می گوید حتی عمیق ترین زخم های جنگ هم می تواند جای خود را به دوستی و صلح پایدار بدهد.

پیشتر هم رهبران ژاپن از پرل هاربر بازدید کرده بودند اما شینزو آبه اولین مقام ارشد ژاپن است که به بنای یادبود قربانیان حمله پرل هاربر رفت.

کلید واژه ها: پرل هاربر ژاپن


نظر شما :