اعترافات بی‌سابقه امریکایی‌ها

حرف‌های ترامپ امریکا را لرزاند

۱۱ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۶۶۵۸۳ اخبار اصلی آمریکا
گویا رئیس جمهور «مردمی» می‌خواهد خیلی از قواعد بازی را تغییر دهد. ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی‌اش با رسانه‌های جهان که چند روز پیش انجام شد، «تابوهای» موجود در سیاست امریکا را شکست.
حرف‌های ترامپ امریکا را لرزاند

نویسنده: عماد عریان

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد که ترامپ عملا موفق شده است که سنگ های بسیاری در دریاچه های راکد سیاسی ایالات متحده پرت کند، بزرگترین دلیل این ادعا انتقادات تندش از سازمان امنیت امریکا به دلیل آن چه عملکرد بدش در بسیاری از پرونده ها به ویژه درباره انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایالات متحده بود و همچنین موضوعات شخصی ای که خودش دنبال می کند. تا حالا سابقه نداشته چنین انتقادهای تندی در داخل «نهاد» امریکا انجام شود و هیبت کشور و جایگاه سازمانی این نهاد به لرزه در نیاید.

گویا رئیس جمهور «مردمی» می خواهد خیلی از قواعد بازی را تغییر دهد. خودش هم در کنفرانس مطبوعاتی اش با رسانه های جهان که چند روز پیش انجام شد، «تابوهای» موجود در سیاست امریکا را شکست. نمی دانیم تمرکز ترامپ روی سازمان امنیت امری حساب شده بوده یا تصادفی لحظه ای است و با حوادث و وقایع مشخصی ارتباط دارد؟  

آن چه قابل توجه است این است که این انتقادها با اعترافات مهمی از درون «نهاد» رسمی امریکا هم زمان شده است. انتقادهایی که تاکید می کند سازمان امنیت امریکا خطاهای شدیدی را در تعامل با پرونده های مختلف بین المللی، در راس آنها خاورمیانه، مرتکب شده است. اگر اعتراف ها و گزارش های سابق درباره این اشتباهات و بازتاب های وحشتناکش را نیز بیفزاییم، در می یابیم که حرف های ترامپ بسیار مهم هستند. شاید در راس این اعتراف ها، اظهارات مدیر سازمان امنیت امریکا، جان برنان، باشد که درباره «بهار عربی» صحبت کرد و گفت که دولت اوباما در ارزیابی بازتاب حوادث اشتباه کرد. وی اشاره کرد که واشنگتن به طور غیرواقعی امیدوار بود که این حوادث به شکوفایی دموکراسی منجر شود. وی همچنین تاکید کرد که عقب نشینی نیروهای امریکایی از عراق در سال 2011 به تقویت مواضع شبکه تروریستی داعش کمک کرد!

این اعتراف ها جدیدترین اعترافات در حلقه سلسله اعتراف های مسئولان امریکایی در سطوح مختلف است که درباره اشتباهات تعامل با قضایای منطقه حداقل از ابتدای هزاره سوم تا کنون ایراد شده است. پیش از این اعتراف های متعددی در داخل ایالات متحده و در پایتخت کشورهای متحدش درباره خطاهای سنگینی که واشنگتن در عراق و لیبی و سوریه در تعامل با القاعده و داعش و بهار عربی ایراد شده بود.

حقیقت امر این است که اشتباهات سیاسی حاکم بر واشنگتن و پایتخت های متحد آن همواره بر این مساله استوار بوده که دنبال توجیهی برای جنایت ها یا اشتاباهاتشان بوده اند.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ


نظر شما :