جهان به پایان کار خود نزدیک‌تر شد

به روزرسانی ساعت «روز رستاخیز» با آمدن ترامپ

۱۵ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۹۶۶۶۶۵ اخبار اصلی آمریکا
دلیل عمده و اصلی دانشمندان برای تنظیم دوباره ساعت رستاخیز شعارهای تهاجمی و خصمانه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر گسترش برنامه های تسلیحاتی آمریکا از جمله گسترش برنامه تسلیحات هسته ای این کشور بوده است.
به روزرسانی ساعت «روز رستاخیز» با آمدن ترامپ

نویسندگان: اسکای گولد، دیو موشر

دیپلماسی ایرانی: دانشمندان و کارشناسان مرکز «بولتن دانشمندان هسته ای» ساعت «روز رستاخیز» را که نماد نزدیکی به جنگ نابودگر اتمی است، نیم دقیقه جلو کشیدند و آن را روی دو و نیم دقیقه به نیمه شب (زمان وقوع جنگ اتمی ویرانگر) قرار دادند. این ساعت رستاخیز نمادی است از وضعیت بحرانی جهان که زمان آن توسط کارشناسانی «بولتن دانشمندان اتمی» تنظیم می شود.

هیئتی از کارشناسان برجسته در زمینه امنیت جهانی و دانشمندان علمی از جمله پانزده دانشمند برتر و برنده جایزه نوبل میزان فاصله بشر با جنگ اتمی و نابودی جهان را به طور مداوم بررسی کرده و بر اساس رویدادهای جهانی حرکت سالانه این ساعت نمادین را تعیین می کنند. تا پیش از این عقربه ساعت رستاخیز  روی ۳ دقیقه مانده به نیمه شب قرار داشت، اما دانشمندان این مرکز عقربه این ساعت را نیم دقیقه به نیمه شب نزدیک کردند و حالا این ساعت تنها دو و نیم دقیقه تا نیمه شب فاصله دارد. این دانشمندان امروز از وخیم شدن مجدد اوضاع سخن می گویند و دلایل قابل قبولی را نیز برای این اقدام خود ارائه داده اند.

دانشمندان این مرکز اعلام کرده اند که تنظیم تازه ساعت به خاطر بروز دو تهدید عمده علیه بشریت یعنی تغییرات آب و هوایی و از آن مهم تر بروز یک جنگ عظیم هسته ای صورت گرفته است. امسال دانشمندان و کارشناسان مرکز «بولتن دانشمندان هسته ای» نگرانی شدید خود را نسبت به رویدادهایی همچون ظهور رژیم های توتالیتر و استبدادی و همچنین آزمایش های اتمی و تسلیحانی اخیر کره شمالی ابراز کرده اند. اما دلیل عمده و اصلی این دانشمندان برای تنظیم دوباره ساعت رستاخیز شعارهای تهاجمی و خصمانه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری جدید آمریکا مبنی بر گسترش برنامه های تسلیحاتی آمریکا از جمله گسترش برنامه تسلیحات هسته ای این کشور بوده است؛ برنامه ای که می تواند میلیون ها نفر از مردم کشورهای دیگر را تنها در طی چند ثانیه برای همیشه نابود کند.

دانشمندان این مرکز در بخشی از بیانیه خود عنوان کرده اند: «نگاهی گسترده و بین المللی به تهدیدات وجودی علیه بشریت و نیز اظهارات رئیس جمهوری جدید آمریکا همگی موجب اتخاذ چنین تصمیمی شده اند». هیئت مذکور در ادامه بیانیه خود به مسائلی دیگر از جمله تهدید تسلیحات هسته ای کره شمالی، هند و پاکستان، روسیه و چین و نیز بدتر شدن رابطه میان آمریکا و روسیه اشاره می کند. در ادامه نقشه ای ارائه شده که تهدید هسته ای پیش روی بشریت را به وضوح نشان داده و مشخص می کند که 14900 کلاهک هسته ای موجود در جهان در حال حاضر در دست چه کشورهایی قرار دارد و هر کدام از این کشورها چه سهمی از این  کلاهک های هسته ای را در اختیار دارند:

1. داده های موجود نشان می دهند که در حال حاضر پاکستان بین 120 تا 130 تسلیحات و کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

2. همچنین  دیگر داده ها نشان می دهند که هند نیز وضعیت مشابهی مانند پاکستان داشته و در حال حاضر بین 110 تا 120 کلاهک و تسلیحات هسته ای در اختیار دارد.

3. بررسی هایی نیز در مورد تسلیحات هسته ای کره شمالی صورت گرفته اما هنوز مشخص نیست که آیا کلاهک های هسته ای این کشور قابلیت پرتاب و نصب بر روی موشک را دارند یا خیر.

منبع: بیزینس اینسایدر/ مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: ساعت رستاخیز کلاهک هسته ای جنگ هسته ای دونالد ترامپ تغییرات آب و هوایی


نظر شما :