آیرو: روی فرانسه حساب کنید

۱۳ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۹۶۶۶۶۶ سرخط اخبار
وزیر امورخارجه فرانسه گفت: با هرگونه ابتکار که بر خلاف برجام باشد مخالفیم و اگر قرار باشد به مذاکره مجدد بینجامد حتما آن را قبول نداریم.
 
به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، ژان مارک آیرو در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی درباره رویکرد فرانسه در قبال برجام افزود: شب گذشته و امروز صبح در نشست اقتصادی علاقه مندی فرانسه را به توافقات وین نشان دادم و تکرار کردم که با هرگونه ابتکار که بر خلاف برجام باشد، مخالفیم و اگر قرار باشد به مذاکره مجدد بینجامد حتما آن را قبول نداریم.
 
وی گفت: ترامپ در مبارزات انتخاباتی و پس از آن مطالبی را گفته است که ما آن را مورد توجه قرار دادیم و نگرانی هایی نسبت به آن داریم اما منتظریم ببینیم چه پیش می آید و خیلی مراقب و محتاط هستیم.
 
عقل سلیم حکم می کند ترامپ عقب نشینی کند
 
وزیر خارجه فرانسه با اینکه در این خصوص با وزیر خارجه آلمان مذاکره کرده ایم، گفت: ما بدون اینکه منتظر روشن شدن مواضع دولت آمریکا باشیم؛ می گوییم که مواضع یکجانبه به بهانه مبارزه علیه تروریسم در آمریکا با منع صدور روادید نگران کننده است و به موقع نیست. عقل سلیم حکم می کند که عقب نشینی کنند.
 
آیرو تصریح کرد: همه ما نگران امنیت شهروندان و علاقه مند به کنترل مرزها هستیم و کشورهایی که این کارها را انجام می دهند نباید اقداماتشان مغایر با تعهدات بین المللی در مورد پذیرفتن پناهندگان و عدم تبعیض بین شهروندان باشد.
 
وی اضافه کرد: آنچه انجام شد تبعیض آشکار نسبت به کشورها است و ما دوست داریم به اصول احترام گذاشته شود و اگر اقدامی انجام می شود؛ با احترام و بدون ایجاد تنش های بیهوده انجام شود.
 
وزیر امورخارجه فرانسه گفت: ما تنها نیستیم و خیلی از کشورها با رهیافت ما موافق هستند. فرانسه در این زمینه با دیگر اعضای اتحادیه اروپا وارد شور شده و با آنان اهداف مشترکی دارد.
 
وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی درباره تداوم مشکلات بانکی اظهارداشت: در مورد بانک های فرانسه باید مثبت نگریست. پیشرفتهایی صورت گرفته و باید پیشرفت های بیشتری هم صورت بگیرد.
 
آیرو افزود: با بانک های بزرگ صحبت کردیم. آن ها از تعاملات بانکی پرهیز می کنند و که در حال مذاکره با آن ها هستیم.
 
وی اظهار داشت: علت پرهیز بانک های بزرگ این است که در گذشته از سوی آمریکا مجازات شده اند؛ البته نه به دلیل ایران بلکه به دلایل دیگر. با این حال آنها محتاط شده اند. ویژگی این قانون این است که فرامرزی عمل می کند. 
 
وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه در پارلمان فرانسه کمیته ای در این خصوص تشکیل شده است، اظهار داشت: در این مورد با آلمان مواضع مشترک داریم و امیدواریم تصمیماتی اتخاذ شود چرا که مجازات های سنگین باعث ضرر و زیان ما می شود. 
 
آیرو اضافه کرد: البته بانک های کوچک با شرکت ها همراهی می کنند و همین هم باعث شده پروژه ها از بن بست خارج شوند. علاوه بر این، فرانسه ضمانت های صادراتی را بسیج کرده و صادر کننده های فرانسوی از امکانات جدید بهره مند شده اند و فرانسه جزو اولین کشورهایی است که این کار را انجام می دهد چرا که اینها قبلا بلوکه بود.
 
وی با بیان اینکه این کار را ادامه خواهیم داد، گفت: در مورد سیستم مالی و مطابقت با استانداردهای بین المللی باید راهی که رفتیم را خوب اندازه گیری کنیم و صبر داشته باشیم و برای پروژه های سرمایه گذاری، منتظر باشیم. 
 
وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد: شما می توانید روی دولت فرانسه حساب کنید و از همه امکانات استفاده می کنیم تا بانکها را متقاعد کنیم و در این راستا بانک های مرزی ایران و فرانسه هم همکاری می کنند.
 
آیرو در ادامه به سفر وزیر دارایی این کشور به ایران در ماه مارس خبر داد و گفت: فکر می کنم در این زمینه موفقیت هایی خواهیم داشت.
 
وی همچنین درباره آزمایشات موشکی ایران هم افزود: در حال بررسی اخبار هستیم. فرانسه تا بحال چند بار نگرانی خود را از استمرار آزمایشات موشکی ابراز کرده و گفته این اقدام بر خلاف روح قطعنامه 2231 و برخلاف اعتمادی است که در چهارچوب توافقات وین اعلام شده است. با صراحت و صمیمیت و البته در چهارچوب همکاری دوجانبه این موضوع را به مخاطبان ایرانی اعلام کردیم.
 
ظریف: اجرای برجام مورد تاکید ایران و فرانسه است/ موضوع موشک جزئی از برجام نیست
 
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به دیدارش با وزیر خارجه فرانسه درباره همکاری های سیاسی دو کشور گفت: اجرای برجام مورد تاکید دو طرف است .
 
محمد جواد ظریف پس از دیدار با همتای فرانسوی خود در کنفرانس مطبوعاتی گفت: امروز روابط را در حوزه های مختلف بررسی کردیم و صبح هم در سطح اقتصادی  و زمینه های دیگر از جمله پیشرفت در حوزه بانکی و اقتصادی را نیز بررسی کردیم. 
 
وی افزود: ماه آینده شاهد تولید مشترک خودرو و خارج شدن اولین خودرو از خط تولید خواهیم بود و این از اولین دستاوردها که موجب اشتغال و انتقال فناوری بوده است . همکاری در باره ایرباس، ساخت فرودگاه، قطارهای سریع السعیر، هسته ای و علمی و غیره را در این مدت داشتیم.
 
ظریف گفت: یادداشت هایی میان دو وزیر و صبح هم یادداشت هایی در اتاق بازرگانی امضا شد.
 
وی ادامه داد: حوزه مبارزه با مواد مخدر و قاچاق و مقابله با تروریسم و ثبات در منطقه را در ادامه مذاکرات و ناهار کاری بررسی می کنیم.
 
محمدجواد ظریف در واکنش به انتقادها نسبت به ادعای آزمایش یک موشک بالستیک جدید در ایران که از سوی آمریکا و شورای امنیت اعلام شده ، گفت: دولت آمریکا در زمان مذاکرات و در چارچوب برجام به طور رسمی اعلام کرده است که موضوع موشک جزئی از برجام نیست.
 
وی گفت: در قطعنامه 2231 عبارتی درباره موشک بالستیک است که ایران موضع خود را در همان زمان تصویب قطعنامه در آن مورد اعلام کرد.
 
ظریف ادامه داد: در قطعنامه 2231 اشاره شده است به موشک بالستیکی که برای قابلیت حمل سلاح هسته ای طراحی شده است و این نوع موشک ها نباید مورد آزمایش قرار گیرند. ما همان موقع هم اعلام کردیم موشک های ما با قابلیت حمل سلاح نیستند و برای حمل کلاهک های متعارف طراحی و ساخته می شوند.
 
وی ادامه داد: ایران به عنوان کشوری که بیشترین هزینه را از تروریسم بین المللی و تجاوز کشورهای خارجی پرداخت کرده است و سابقه تاریکی از نحوه عملکرد جامعه بین الملل در تجاوز هشت ساله عراق به ایران در ذهن دارد دفاع از خود را به اجازه طرف های دیگر موکول نمی کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه علیه کشور دیگری از سلاح استفاده نکرده است مگر در دفاع از خود. ما هیچ وقت آغازگر جنگ نبوده ایم اما در مقابل حملات کشورهای خارجی با شجاعت و به اتکا مردم از خود دفاع می کنیم.
 
ظریف تأکید کرد: امیدواریم موضوع برنامه های دفاعی موشکی ما خارج از برنامه و قطعنامه 2231 بهانه ای برای بازی های سیاسی دولت جدید آمریکا نباشد.
 
وی با بیان اینکه موضوع برنامه دفاع ایران خارج از قطعنامه 2231 و برجام است، ابراز امیدواری کرد این برنامه بهانه ای برای بازی های سیاسی که ممکن است دولت جدید آمریکا با سابقه ننگین ممانعت از ورود افراد دارای ویزای قانونی که دارای وضعیت نامناسبی در سطح بین المللی است، سوء استفاده نکند.
 
وزیر امور خارجه با تبریک ایام مبارک دهه فجر گفت: خوشحالم که همزمان با سالروز ورود امام(ره) از فرنسه امروز میزبان میهمانان فرانسوی مان هستیم. 
 
ظریف با اشاره به سفر سال گذشته رییس جمهوری به فرانسه افزود: در جریان این سفر در مورد نقشه راهی برای گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف توافق شد و امروز بعد از یک سال اجرای نقشه راه در حوزه های مختلف، شاهد ثمرات آن هستیم به طوری که حجم روابط دوجانبه در یازده ماه سال 2016 به سه برابر مدت مشابه افزایش یافته است.
 
وی با اشاره به جلسه صبح امروز(سه شنبه) کمیسیون مشترک اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران، بخش خصوصی را پیشران روابط دو کشور توصیف کرد و گفت: دو طرف در این نشست، گفت و گوها را انجام دادند و بعد از کمیسیون مشترک هم زمینه های همکاری ها را بررسی کردیم. 
 
رییس دستگاه دیپلماسی، حل و فصل مشکلات بانکی و پیشرفتهای بیشتر در سرمایه گذاری را زمینه هایی ذکر کرد که نیازمند به همکاری بیشتر است و افزود: توفیقاتی به دست آمده و قراردادهایی بین دو طرف امضا شده که بعضی از آنها هم اجرایی شده است.
 
ظریف یادآور شد: در ماه آینده، شاهد تولید مشترک خودرو و خارج شدن اولین خودرو از خط تولید خواهیم بود که با هدف بازار ایران و منطقه تولید شده و این از اولین دستاوردهایی بوده که منجر به اشتغال، انتقال فناوری و تولید مشترک شده و به نفع ایران و فرانسه است.
 
وی همکاری با ایرباس، همکاری های علمی و فنی، محیط زیست، ساخت فرودگاه، قطارهای سریع السیر، راهسازی و علم و فناوری پیشرفته هسته ای را از محورهای همکاری ایران و فرانسه ذکر کرد که در جریان است.
 
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه زمینه های همکاری اقتصادی بین ایران و فرانسه قابل توجه است، ادامه داد: توافقاتی بین من و وزیر خارجه فرانسه در چارچوب کمیسیون مشترک امضا شده و توافقات بین بخش خصوصی هم در اتاق امضا شده است. علاوه بر این، توافقی در زمینه مبارزه با پولشویی بین همکاران به امضا رسیده است.
 
ظریف ادامه داد: در زمینه مسائل سیاسی، بحث و گفت و گوهای مثبتی داشتیم و اجرای کامل برجام توسط همه طرف ها، مورد تاکید ایران و فرانسه است؛ دو طرف بر ضرورت تعهد به مفاد برجام تاکید دارند. 
 
وی مبارزه با تروریسم و مواد مخدر را از دیگر محورهای گفت و گوهای امروز خود با وزیر خارجه فرانسه ذکر کرد و افزود: همکاری برای مقابله با تروریسم و آوردن صلح و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه را هم در بقیه مذاکرات در ناهار کاری ادامه خواهیم داد.
 
وزیر خارجه فرانسه به منظور دیدار رسمی با مقامات جمهوری اسلامی ایران، عصر دوشنبه وارد تهران شد.

کلید واژه ها: ایران و فرانسه قطعنامه 2231


نظر شما :