مردم ترکیه به اصلاحات اردوغان رای منفی خواهند داد

۲۳ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۰:۲۶ کد : ۱۹۶۷۸۶۱ سرخط اخبار

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مخالف "مردم جمهوری خواه" ترکیه در اظهاراتی پیش بینی کرد، ترکیه ای ها در همه پرسی ماه آوریل به اصلاحات مدنظر اردوغان رای منفی خواهند داد.

به گزارش ایسنا، قلیچدار اوغلو در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: حتی بسیاری از رای دهندگان حامی حزب حاکم مخالف این طرح هستند که برای آینده ترکیه خطرناک است.

وی گفت: نتیجه این همه پرسی رای منفی خواهد بود زیرا حتی رای دهندگان حامی حزب عدالت و توسعه نیز پرسش هایی جدی درباره این نظام پیشنهادی دارند.

وی افزود: اینکه یک نفر در ترکیه این میزان قدرت و نفوذ داشته باشد موجب خطراتی در آینده برای ترکیه خواهد شد.

رهبر حزب مردم جمهوری خواه ترکیه قرار است در جریان کمپین حمایت از رای منفی در این همه پرسی تجمع های سراسری در ترکیه برگزار کند.

در پوستر تبلیغاتی این کمپین یک دختر جوان با یک خورشید رنگارنگ در پس زمینه نشان داده شده که کنارش نوشته شده است برای آینده من رای منفی بدهید.

قلیچدار اوغلو خاطر نشان کرد: ما می خواهیم کشوری برای فرزندانمان به جا بگذاریم که در آن دموکراسی توسعه یافته، قوه قضائیه مستقل و رسانه های آزاد برای نوشتن و گزارش کردن هر چیزی داشته باشند. به همین دلیل تاکید داریم که رای منفی داده شود.

وی افزود: اگر ساختار دموکراتیک ترکیه فرو بپاشد و یک نظام تک نفری روی کار بیاید این نه فقط برای ترکیه بلکه برای کشورهای دموکراتیک در هر جای دیگر به طور جدی زیانبار خواهد بود.

قلیچدار اوغلو گفت که به اعتقاد وی در صورتی که به این تغییرات رای مثبت داده شود رئیس جمهور عملا کنترل هر سه قوه قضائیه، مجریه و مقننه ترکیه را براساس پیش نویس 18 بندی تغییرات قانون اساسی به دست خواهد آورد.

وی گفت: اگر در ترکیه قوه قضائیه مستقل وجود نداشته باشد و قوای مجریه و مقننه تحت کنترل قرار بگیرند معنای آن این است که ما دموکراسی را نابود کرده ایم. این سطح از قدرت در تاریخ ترکیه حتی به مصطفی کمال آتاتورک(بنیانگذار ترکیه نوین) نیز داده نشده بود.

قلیچدار اوغلو اظهار داشت: این اشتباه است که در دوران وضعیت اضطراری ترکیه یک رای گیری صورت بگیرد و این وضعیت چنین رای گیری عمومی را تحت الشعاع قرار می دهد. باید وضعیت اضطراری لغو شود و نباید در زمان وضعیت اضطراری همه پرسی برگزار کنیم.

کلید واژه ها: رای منفی


نظر شما :