هشدار هلند به شهروندانش در مورد سفر به ترکیه

۲۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۹۶۷۸۸۴ سرخط اخبار

همزمان با بالاگرفتن تنش دوجانبه، دولت هلند به شهروندان خود در مورد سفر به ترکیه هشدار داد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه هلند از شهروندانی که به ترکیه سفر می کنند، خواست مواظب باشند و از تجمع و حضور در مکان های شلوغ خودداری کنند.

دولت ترکیه اخیرا کوشیده تجمع هایی تبلیغاتی را در کشورهای مختلف اروپایی برگزار کند که با ممانعت دولت های هلند، آلمان، اتریش و سوئیس مواجه شده است. هدف از این تجمعات، ترغیب اتباع ترکیه در اروپا به دادن رای مثبت در رفراندومی است که ماه آینده برگزار می شود.

پیشتر، در پی لغو سخنرانی دو وزیر ترکیه در هلند، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور دولت هلند را "فاشیست و پس مانده نازی ها" توصیف کرده بود. او افزوده بود که منتظر نتیجه انتخابات هلند می ماند و پس از اعلام نتیجه تصمیم می گیرد که چه واکنشی به دولت هلند داشته باشد.

تنش میان دو کشور پس از آن بالا گرفت که آمستردام به هواپیمای مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اجازه نشستن در هلند را نداد. قرار بود چاووش اوغلو در مراسمی برای حمایت از رأی "آری" به همه پرسی مورد حمایت دولت ترکیه سخنرانی کند.

مقامات هلندی سپس از ورود فاطمه بتول کایا سایان، وزیر خانواده و رفاه ترکیه به کنسولگری این کشور در روتردام جلوگیری کردند. وی نیز برای کمک به کمپین تبلیغاتی دولت ترکیه در مورد همه پرسی از آلمان به هلند رفته بود.

در واکنش به ممنوعیت پروازی وزیر امور خارجه ترکیه، اردوغان در تجمعی در استانبول گفت: پرواز وزیر خارجه ما را هر طور می خواهید ممنوع کنید اما از این به بعد ببینید که پروازهایتان قرار است چه طور در ترکیه فرود بیایند.

همزمان با هشدار وزارت امور خارجه هلند به اتباع این کشور، معاون نخست وزیر هلند "نازی توصیف شدن از سوی رژیمی که در حال عقبگرد در زمینه حقوق بشر است" را "نفرت انگیز" خواند. نخست وزیر هلند هم پیشتر این موضع اردوغان را "جنون آمیز" خوانده بود.

پیش از این، نخست وزیر هلند اعلام کرد، اظهارات جنجالی رئیس جمهوری ترکیه که هلندی ها را با نازی ها مقایسه کرده بود، کمکی به تنش زدایی در روابط دیپلماتیک دو طرف نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مارک روته اعلام کرد که کشورش به دنبال تقابل با آنکارا نیست اما در عین حال در صورتی که طرف ترک دست از مطرح کردن چنین اظهارنظرهایی بر ندارد، آمستردام گزینه های دیگری را هم مدنظر قرار خواهد داد.

وی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در شرایط کنونی به نفع رهبران دو کشور است که در کنار یکدیگر برای کاستن از تنش ها اقدام کنند اما مشخص است که در چنین شرایطی ترکیه باید کمک کند و اظهاراتی که اکنون آنها مطرح می کنند، کمک کننده نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست وزیر هلند همچنین خواستار عذرخواهی آنکارا به خاطر اظهاراتی که اخیرا علیه کشورش مطرح کرده است، شد و افزود، اردوغان باید از مطرح کردن اظهارات تحریک آمیز پرهیز کند.

این در حالی است که وزیر خارجه ترکیه در سفرش به فرانسه اعلام کرد: تا زمانی که هلند بابت اقداماتش عذرخواهی نکند، به فشارها بر این کشور ادامه می دهیم.

پیش تر، نخست وزیر هلند گفته بود، ممانعت از ورود دو تن از وزرای ترکیه به خاک هلند برای حضور در میان رای دهندگان ترک، در واکنش به تهدیدهای دولت آنکارا مبنی بر تحریم هلند بوده است.

نخست وزیر هلند افزود که دولت این کشور تلاش مداوم کرد تا از راه دیپلماسی از وخامت روابط با ترکیه کاسته شود اما مقامات ترکیه به تهدید متوسل شدند.

در همین حال،  ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه روز یک شنبه از ترکیه خواست تا در حال حاضر از اقدامات تحریک آمیز اجتناب کند.

کلید واژه ها: هلند نخست وزیر هلند اردوغان


نظر شما :