اردوغان: اروپا اگر خجالت نمی‌کشید اتاق‌های گازش را احیا می‌کرد

۳۰ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۸:۴۹ کد : ۱۹۶۷۹۸۱ سرخط اخبار

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر ضمن مقایسه اروپا با نازی ها گفت که اروپا اگر خجلت نمی کشید اتاق های گاز خود را دوباره برپا می کرد. وی در انتقادی تند و مستقیم از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان وی را به اعمال روش های نازیسم متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از راشا تودی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک گردهمایی انتخاباتی در استانبول گفت: نقاب اروپا دیگر برداشته شده است.

وی مناقشات در مقابل کشورش را در سطح جدیدی توصیف کرد و با انتقاد از کشورهای اروپایی به خصوص آلمان و هلند به خاطر اجرای قوانین نازیسم گفت که آلمان نفرت خود علیه ترکیه، ملت ما و به خصوص مسلمانان را که برای این سال ها پنهان کرده بودند را نشان دادند. اگر آنها خجالت نمی کشیدند اتاق های گازشان را دوباره احیا می کردند.

وی با انتقاد شدید و مستقیم از آنگلا مرکل گفت: وقتی آنها را نازی می خوانید خوششان نمی آید و در حمایت از یکدیگر سخن می گویند به خصوص خانم مرکل. مرکل از هلند حمایت کرد. خانم مرکل شما روش های نازیسم را علیه چه کسی به کار بردید، علیه برادران و خواهران ترک من در آلمان؟

اردوغان با متهم کردن مرکل به حمایت از تروریست ها" گفت : وظیفه ی صدراعظم آلمان این نیست که سازمان های تروریستی را مورد حمایت قرار دهد، بلکه این است که آن ها را اخراج کند.

وی همچنین سیاست تعدادی از کشورهای اروپایی را بر پایه ترس از قدرت ترکیه خواند و گفت: کشورهای اروپایی نمی توانند نیت و ناراحتی خود را از ترکیه که به سرعت در حال رشد است، پنهان کنند.

سیاست آلمان در کارزار تبلیغاتی مقامات ترکیه برای کسب آرای بیشتر شهروندان ترک در همه پرسی تغییر قانون اساسی این کشور، به موضوع دایمی سخنرانان دولتی تبدیل شده است.

یولیا کلوکنر، معاون مرکل در حزب دموکرات مسیحی آلمان از حملات لفظی جدید رئیس جمهور ترکیه شدیدا انتقاد کرد و از شهروندان ترک و آلمانی های ترک تبار ساکن آلمان خواست نسبت به اتهامات اردوغان واکنش نشان دهند. او گفت: «در واقع اردوغان این گروه ها را هم متهم می کند که به "روش های نازی ها" اعتراضی ندارند.» 

کلوکنر خواهان ممنوع کردن فعالیت های سیاسی هواداران اردوغان در آلمان شد و از اتحادیه ی اروپا خواست میلیاردها یورو کمک مالی را که از صندوق این اتحادیه در اختیار ترکیه گذاشته می شود، قطع کند. 

آنگلا مرکل تا کنون با ممنوع کردن فعالیت های سیاسی طرفداران اردوغان مخالفت کرده است. او در باره ی اتهامات یادشده گفته است: «این اتهامات به قدری بی پایه است که نمی توان آن ها را به طور جدی تفسیر کرد.» مرکل ولی از مقامات ترک خواست به "هم سان خواندن جمهوری فدرال آلمان با حکومت ناسیونال سوسیالیسم" خاتمه دهند. 

پتر آلتمایر، رئیس دفتر مرکل، در رابطه با حملات شدید و توهین آمیز مقامات ترک در کارزار تبلیغاتی تغییر قانون اساسی ترکیه به دولت این کشور هشدار داد و گفت که آلمان تا کنون از امکانات حقوقی و قانونی خود برای جلوگیری از سفر اعضای دولت ترکیه به آلمان استفاده نکرده است. او یادآور شد که در صورت لزوم از امکان حقوقی اعلام "ممنوعیت ورود دولتمردان ترک به آلمان" استفاده خواهد کرد.

هم زمان، فکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه، از گفته های برونو کاهل، رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان، که نسبت به نقش گولن در کودتای ترکیه ابراز تردید کرده بود انتقاد کرد. کاهل در مصاحبه ای با "اشپیگل" یادآور شده بود که نشانه ای در مورد فعالیت های جنبش فتح الله گولن، روحانی در تبعید ترکیه ، برای راه اندازی کودتای ژوئن ۲۰۱۶ علیه دولت اردوغان در دست نیست. به گفته ی کاهل: «ترکیه در سطوح مختلف تلاش کرد ما را در این زمینه متقاعد کند، اما موفق نشد». 

فکری ایشیک ضمن اشاره به تردید رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان گفت: «حالا این پرسش مطرح می شود که آیا سرویس اطلاعاتی آلمان در این کودتا نقش نداشته است؟»  

کارشناسان سیاسی معتقدند که کارزار تبلیغاتی تغییر قانون اساسی سیاستمداران ترک "از چارچوب عادی" خارج شده است.

کلید واژه ها: مرکل اردوغان


نظر شما :