تیر اردوغان به قلب اروپایی ها

آیا روسیه حق نداشت؟

۱۰ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۸۰۵۱ اخبار اصلی اروپا
راجح الخوری می نویسد: معنای این که اردوغان به اروپایی ها می گوید: «دیگر نمی توانید در کمال امنیت در خیابان ها راه بروید»، چیست؟
آیا روسیه حق نداشت؟

دیپلماسی ایرانی: حرف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مثل تیری بر قلب اروپایی ها نشست، زمان آن وقت بدی بود، شیوه اظهار نظر نیز بدتر از همه بود، اما چهره سیاهی که از رئیس جمهوری ترکیه به نمایش در آمده تنش ها را تشدید کرده است، الآن همسایگان اروپایی ترکیه، اردوغان را "دیکتاتور" توصیف می کنند و می گویند رفتارهایش رفتار دیکتاتورهاست.

بریتانیا در حالتی از بهت و صدمه بعد از حمله تروریستی فردی موسوم به خالد مسعود فرو رفته است، کسی که روی پل وست مینیستر منتهی به پارلمان بریتانیا مرتکب عملیات تروریستی شد، بروکسل نخستین سالگرد حادثه خونین تروریستی خود را گرامی می دارد و این در حالی است که جنگ علیه اتحادیه اروپا روز به روز افزایش می یابد، در حالی که تروریستی دیگر در نقطه دیگری از اروپا تلاش کرد که با خودروی خود حادثه مشابهی را مرتکب شود، فرانسه نیز هنوز حوادث وحشتناک شهر نیس در ژوئن سال گذشته را از یاد نبرده است که باعث کشته شدن 84 نفر شد.

در میانه های این اتفاقات تلخ برای اروپایی ها، اردوغان تهدیدهای غریبی را متوجه اروپایی ها می کند که یادآور تهدیدهای مشابه ترکیه علیه روسیه است، روس ها همیشه نسبت به روابط او با داعش و تشویق تروریست ها به گذر از مرزهای ترکیه به سمت سوریه و عراق هشدار داده اند. اردوغان این بار خطاب به اروپایی ها گفت: «اگر رفتارهایتان ادامه یابد دیگر هیچ شهروند غربی نمی تواند با امنیت در خیابان ها یا هر جایی از دنیا راه برود!»

حرف های اردوغان باعث خشم بعضی کشورهای اروپایی شده است، کشورهایی که مانع از برگزاری مراسم تبلیغاتی شهروندان ترکیه برای رفراندوم 16 آوریل در خاکشان شده اند. فرانک والتر اشتانمایر، رئیس جمهوری آلمان گفته که «اردوغان خطری برای ترکیه است و رفتارهایش می تواند همه دستاوردهای کشورش را از بین ببرد!»

معنای این که اردوغان به اروپایی ها می گوید: «دیگر نمی توانید در کمال امنیت در خیابان ها راه بروید»، چیست؟ آیا می خواهد تروریست به کشورهای اروپایی گسیل بدارد؟ حتی اگر اردوغان ارتباطی با حوادث تروریستی نداشته باشد، بسیاری هنوز به یاد می آورند کوتاهی های او سبب گسیل مهاجران به اروپا شد و چقدر از افراد مهاجر در قایق ها کشته شدند. یا به خاطر دارند که تهدید کرد اروپا را غرق مهاجر خواهد کرد در صورتی مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا متوقف شود. آن هم در حالی که اروپایی ها از داعشی هایی که تلاش دارند از میان مهاجران خود را به اروپا برسانند به لرزه افتاده اند.

اردوغان می گوید ما سرور اروپا هستیم و باید ترک ها در اروپا پنج فرزند بیاورند برای این که "شما آینده اروپا هستید"، آیا کسانی که او را دیکتاتور می نامند اتهام های مسکو را به یاد می آورند که می گفت او در ایجاد "داعش" و همکاری نفتی و نظامی با آن دست داشته است؟

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اردوغان


نظر شما :