در مراسم رونمایی از کتاب دیپلماسی دیجیتال

محمدصادق خرازی: به واسطه دیجیتال جهان امنی نخواهیم داشت

۰۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۹۶۸۸۶۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
هشتاد و هفتمین نشست دیدار و گفتگو پنج‌شنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه به حمایت کانون زبان فارسی و کتابفروشی آینده در بنیاد موقوفات افشار با همکاری مجله بخارا به رعنا کاظمی مهرآبادی اختصاص داشت.
محمدصادق خرازی: به واسطه دیجیتال جهان امنی نخواهیم داشت

دیپلماسی ایرانی: به گزارش خبرنگار رویداد فرهنگی، این جلسه به مناسبت انتشار کتاب دیپلماسی دیجیتال به ترجمه رعنا کاظمی مهرآبادی برگزار شد، این کتاب را نشر پارسه منتشر کرده است.  

علی دهباشی، مدیر مجله بخارا در توضیح رعنا کاظمی گفت: کاظمی مهرآبادی دانش آموخته علوم سیاسی است. او از دانشگاه تهران لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته بین الملل گرفت. کاظمی از رساله فوق لیسانس خود با موضوع اسلام و خرده گفتمان های سیاست خارجی در سال 91 دفاع کرد و هم اکنون کاندیدای درجه دکترا از روابط بین الملل در دانشگاه تهران است. پیش از این هم برای سایت های دیپلماسی ایرانی و اقتصاد ایرانی مقاله می نوشت.

کتاب دیپلماسی دیجیتال که در این جلسه مورد بررسی قرار می گیرد از سال 2015 از سوی انتشارات راتلج منتشر شده است.

سید محمدصادق خرازی مهمان این جلسه بود و درباره رعنا کاظمی و کتابی که او ترجمه کرده است، توضیحاتی ارائه داد.

او نخست درباره رعنا کاظمی صحبت کرد و گفت: بیش از 10 سال است او را می شناسم. در ابتدای شروع کار رعنا او را جدی نمی گرفتم. کارش ایرادهایی داشت و من هم نمی پسندیدم. کم کم او به من و من به او عادت کردم و می توانم بگویم یکی از بهترین های دیپلماسی ایرانی و امور خارجه خواهد بود.

خرازی در رابطه با کتابی که کاظمی ترجمه کرده است بیان کرد: باید بگویم که کتاب را تورق کردم، این کتاب برای شاگردان مکتب شادروان روحی رمضانی است که در کالج ویلیام مری دانشگاه ویرجینیا صاحب مکتب دیپلماسی خاص بود و شاید 800 دیپلمات ایرانی و بین المللی را رمضانی تربیت کرد که برخی از آنها به وزارت امور خارجه امریکا هم رسیدند. آقای رمضانی در زمان دولت آقای خاتمی عزیز به دعوت بنده به ایران آمدند و در نشستی در کنفرانس خلیج فارس و با حضور آقای دکتر روحانی پنل کنفرانس خلیج فارس را افتتاح کردند. من در زمانی که در امریکا ماموریت داشتم به صورت مداوم با آقای رمضانی ارتباط داشتم. رمضانی شاید نام آورترین استاد صاحب کرسی جهان در امر دیپلماسی بود که در سال 1940 ایران را ترک کرده بود.

این کتاب هم از آبشخور اندیشه رمضانی بود و شاگردان او در اکسفورد و دانشکده ویلیام مری برای انتشار این کتاب همت گماردند. این کتاب در نوع خود کتاب محترم و مهمی است.

امروزه ما در دیپلماسی مرزهای سنتی را رد کردیم. به عنوان یک دیپلمات عرض می کنم دیپلماسی قبلا قواعد خاص خود را داشت؛ مذاکرات مستقیم، محرمانه، به کلی سری و پشت درهای بسته به طوری که کسی تا سال ها از موضوع این مذاکرات چیزی متوجه نمی شد. در حال حاضر این قواعد تغییر کرده است و موضوعات مهم در دسترس همه هست.

اکنون پیش از این که دیپلمات ها و سیاستمداران اجزای این دیپلماسی را بررسی کنند صاحب نطران دانشگاهی و صاحب نظران ژورنالیسم دانشگاهی و سیاسی دیدگاه های خود را مطرح کرده اند. لذا اکنون می توان گفت که دیپلماسی دچار تحول بزرگ و شگرفی شده است. هم به معنای این که دیپلماسی در بستر خود مذاکرات پنهان، لابی و مذاکرات رسمی را که تحت عنوانTrack 2 Diplomacy  از آن نام می برند در اختیار گرفته و با این قدرت در واقع مذاکره کنندگان را مهار می کنند. از طرف دیگر دیپلماسی دیجیتال حرف های مهمی را در صحنه دیپلماسی عرضه می کند. به طور مثال با توئیت کردن چند جمله رئیس یا وزیر امور خارجه یک کشور تمام مرزهای ژورنالیسم سیاسی و دیپلماتیک و نقش سخنگوی رسمی از بین رفته است. به طور مثال توئیت هایی که آقای ترامپ یا جواد ظریف عزیز انجام می دهند قلمروهای مذاکرات متعارف را در هم شکسته است. همه مرزهای بشری امروزه مورد تاخت و تاز جریان الکترونیک و انفورماتیک قرار گرفته و این جریان اکنون همه مرزهای را فروریخته است. جهان الکترونیک و جهان انفورماتیک مهمترین نقش را در آگاهی و بینش و توسعه علم و دانش را در اختیار بشریت قرار داده است.

به همین دلیل به نظر بنده در آینده جهان امنی را نخواهیم داشت. با این جریان دیجیتال در آینده، جهان همانند یک اتاق شیشه ای خواهد بود که همه در آن شفاف دیده خواهند شد. و به همین دلیل جهان جدید جهانی خواهد بود با ایسم ها و خواست های مرتبط به آن.

رعنا کاظمی با تشکر از دکتر خرازی، علی دهباشی و همچنین خانواده اش که در این جلسه حضور داشتند، درباره دوران تحصیل خود گفت: در سال های دبیرستان در رشته ریاضی و فیزیک درس می خواندم. به دلیل علاقه ای که به روابط بین الملل پیدا کردم، رشته خود را به انسانی تغییر دادم. انسانی خواندم و کنکور دادم. با رتبه من انتخاب دوستانم حقوق بود، ولی من در درجه اول علوم سیاسی و بعد فلسفه را انتخاب کردم.

دهباشی از کاظمی پرسید: چرا سیاست؟ آیا الگو یا رویایی در ذهن داشتید.

کاظمی توضیح داد: بیشتر این که انسان در سن نوجوانی و جوانی حساسیت های بیشتری درباره بحران ها دارد. من هم وقتی می دیدم اتفاق های ناراحت کننده ای رخ می دهد، فکر کردم جذاب است که ایده هایی را پیگیری کنم تا اثرگذار باشم. در وزارت امور خارجه خیلی از کشورهای دنیا، پستی به نام کارشناس دیپلماسی دیجیتال وجود دارد که وظیفه دارد صفحات مجازی را مدیریت و تولید محتوا کند و فعالیت های غیرعلنی که در فضای مجازی برای پیگری اهداف صورت می گیرد را دنبال کند.

وی درباره کتاب دیپلماسی دیجیتال توضیح داد: این کتاب مجموعه ای از مقالات مختلف است. آقای بیولا به طور کلی روی دیپلماسی عمومی و دیجیتال کار می کند. در دنیا برای اتفاق های محتمل قبل از به وقوع پیوستن فکر و برنامه ریزی می کنند. نویسندگان به صورتی انتخاب شده اند که تجربه دانشگاهی و عملی داشته باشند تا مسائل فقط به صورت نظری و آکادمیک بررسی نشود. 

برای شنیدن فایل صوتی مراسم به اینجا مراجعه کنید.

انتشار اولیه: دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 / انتشار مجدد: دوشنبه 1 خرداد 1396

کلید واژه ها: دیپلماسی دیجیتال رعنا کاظمی سید محمد صادق خرازی


( ۲ )

نظر شما :