جیمز کومی در سنای آمریکا به طور علنی شهادت می‌دهد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۲۱ کد : ۱۹۶۹۰۶۷ سرخط اخبار

کمیته اطلاعات سنای آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد، جیمز کومی، مدیر سابق دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) که چند روز پیش توسط ترامپ برکنار شد، موافقت کرده تا در یک جلسه استمال علنی در مقابل این کمیته شهادت دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس این بیانیه، این جلسه استماع برای بعد از تعطیلات "روز یادبود" در 29 مه برنامه ریزی شده است. تاریخ دقیق این جلسه هنوز اعلام نشده است.

ریچارد بر، دبیر کمیته اطلاعات سنای آمریکا گفته: ما مشتاق شنیدن شهادت رئیس سابق اف بی آی درباره تحقیق و تفحص از تلاش روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات ۲۰۱۶ هستیم.

سناتور ریچارد بر همچنین تاکید کرده امیدوار است در این جلسه که گفته شده احتمالا تا دو هفته دیگر برگزار می شود جیمز کومی "برای مردم آمریکا درباره وقایع اخیر و آنچه این روزها به طور وسیع در رسانه ها طرح می شود، توضیح دهد".

اشاره بر به موضوع اخراج جیمز کومی از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و پس لرزه های آن است که در چند روز گذشته همواره در صدر اخبار آمریکا قرار گرفته است.

در همین حال، سناتور مارک وارنر، نایب رئیس کمیته امنیت و اطلاعات سنا هم گفته حضور کومی در سنا "به روشن شدن بسیاری از مسائل که پس از اخراج ناگهانی رئیس اف بی آی پیش آمده" کمک می کند.

آن طور که گفته شده این جلسه به طور علنی برگزار خواهد شد و این به معنای پوشش زنده آن از سوی اغلب رسانه ها آمریکا است؛ موضوعی که می تواند یک بار دیگر بحران بزرگی برای کاخ سفید و دولت ترامپ به وجود آورد.

در همین حال همچنین رسانه های آمریکایی گزارش کردند دونالد ترامپ در دیدار ۹ روز پیش خود با مقام های روسی به آنها گفته اخراج جیمز کومی، رئیس اف بی آی، "فشارها را کاهش" داده است.

روزنامه نیویورک تایمز بر مبنای مدارکی که مدعی است از محتوای جلسه هفته گذشته دونالد ترامپ با سرگئی لاوروف در کاخ سفید، به دست آورده گزارش کرده رئیس جمهوری آمریکا به وزیر خارجه روسیه گفته "اخراج این مرد دیوانه، فشار بزرگی را از روی ما برداشت."

جیمز کومی در مقام رئیس اف بی آی در حال تحقیق و تفحص از ادعای ارتباط میان ستاد انتخاباتی و حلقه نزدیک به ترامپ و دولت روسیه بود که حدود 10 روز پیش با حکم شدیداللحنی از سوی ترامپ اخراج شد.

با وجود موافقت جیمز کومی برای شهادت دادن در برابر کمیته اطلاعات و امنیت سنا، او به درخواست دیگری از سوی کمیته قضایی سنا برای بررسی "پیامدهای اخراج او و همچنین بررسی روابط مقام های دولت اوباما و ترامپ با مسکو" نه گفته است.

تصمیمی که با انتقاد دموکرات های سنا روبرو شده است؛ چارلز گرسلی و دایان فاسنیتاین که به ترتیب دبیر و یکی از اعضای بلندمرتبه کمیته قضایی سنا هستند، هر دو رد این دعوت از سوی کومی را "بسیار مایوس کننده" خوانده اند.

گرسلی گفته" "هیچ دلیلی وجود ندارد که آقای کومی نتواند در برابر هر دو کمیته سنا شهادت بدهد... ما امیدواریم او در تصمیمش تجدید نظر کند."

در همین حال، سناتور جمهوری خواه، لیندسی گراهام، با اشاره به انتخاب بازرس ویژه برای تحقیق و تفحص درباره ارتباط حلقه نزدیک دونالد ترامپ با روسیه انتقاد کرده و گفته نگران است که انتخاب مولر، رئیس سابق اف بی آی به عنوان بازرس ویژه این تحقیقات، ممکن است منجر به بسته شدن دست کنگره برای انجام تحقیقات مستقل در این باره شود و حتی دعوت از مقام ها برای شهادت در برابر نمایندگان و سناتورهای کنگره را با موانعی روبه رو کند.

کلید واژه ها: اف بی آی جیمز کومی دونالد ترامپ


نظر شما :