آمریکا از همه‌پرسی استقلال حمایت نمی‌کند

۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۳:۱۷ کد : ۱۹۷۰۶۸۵ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا در تماس های تلفنی جداگانه با حیدرالعبادی و مسعود بارزانی بر عدم حمایت کشورش از همه پرسی استقلال کردستان عراق تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در گفت وگوی تلفنی با حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق با وی درباره  مسائل مختلفی از جمله همه پرسی تعیین سرنوشت اقلیم کردستان عراق گفت وگو کرد.

دفتر اطلاع رسانی العبادی در بیانیه ای اعلام کرد: تیلرسون در این تماس تلفنی بر لزوم تمرکز تلاش ها برای همکاری با دولت مرکزی عراق جهت رویارویی با چالش های موجود و بازسازی مناطق آزاد شده تاکید کرد.

العبادی نیز بر اهمیت استفاده از تجربه موفق همکاری میان ارتش و نیروهای پیشمرگ کرد در آزادسازی موصل و لزوم متحد کردن مواضع و تلاش های بین المللی برای کمک به دولت عراق تاکید کرد.

دفتر العبادی گفت که همچنین دو طرف درباره نتایج سفر اخیر العبادی به عربستان سعودی، کویت و ایران گفت وگو کردند و العبادی دیدگاه عراق درباره درگیری های منطقه را تشریح کرده است.

بنا بر این گزارش، تیلرسون در گفت وگو با العبادی "با تاکید بر اهمیت نقش عراق در ثبات منطقه، بار دیگر عدم حمایت کشورش از همه پرسی اقلیم کردستان را اعلام کرده است."

وزیر خارجه آمریکا در تماس دیگری با مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که کشورش از "عراقی متحد و دموکراتیک" حمایت می کند.

وی در این تماس تلفنی آخرین تحولات سیاسی و امنیتی عراق را بررسی و از "شجاعت پیشمرگ ها در شکست داعش در موصل" تقدیر کرد.

اوایل ماه ژوئن گذشته، مقام های ارشد دولتی و احزاب سیاسی منطقه خودمختار کردستان عراق با برگزاری یک همه پرسی استقلال در روز ۲۵ سپتامبر موافقت کردند که این همه پرسی با مخالفت پیش بینی شده بغداد و کشورهای همسایه عراق روبرو شده بود.

نخست وزیر عراق همزمان با مشخص شدن تاریخ برگزاری همه پرسی آن را "نه به نفع منطقه کردستان و نه به نفع عراق ارزیابی کرده بود".

این همه پرسی علاوه بر سه استان تشکیل دهنده اقلیم کردستان عراق در "نواحی خارج از مدیریت منطقه" نیز برگزار خواهد شد. مقام های کرد گفته اند رای آوردن احتمالی گزینه استقلال ضرورتا به معنای اعلام استقلال نیست.

آمریکا هم مخالفتش را همان دو ماه پیش به همراه ترکیه و ایران اعلام کرده بود اما به نظر می رسد با نزدیک شدن به زمان برگزاری این همه پرسی، تیلرسون تلاش جدیدی را برای منصرف کردن رهبران کردستان آغاز کرده است.

کلید واژه ها: العبادی تیلرسون اقلیم کردستان


نظر شما :