ظریف در جلسه رای اعتماد مجلس:

ایجاد مجمع منطقه‌ای خلیج فارس مهم‌ترین دستور کار وزارت خارجه است

۲۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۵۸ کد : ۱۹۷۰۹۶۵ اخبار اصلی
تقویت با همسایگان و حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و کمک به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشتی مردم را پیگیری خواهم کرد.
ایجاد مجمع منطقه‌ای خلیج فارس مهم‌ترین دستور کار وزارت خارجه است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، صلاحیت محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه را بررسی کردند.

محمدجواد ظریف، ۵۸ ساله دارای دکترای حقوق و روابط بین الملل است، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، معاون وزیر امور خارجه و وزیر امور خارجه سوابق کاری ظریف است.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می پردازند و سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می کند.

نماینده مخالف: عدم نظارت دقیق بر سفرا نقص جدی است

نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال های اخیر سطح روابط با کشورهای آمریکای لاتین و آسیای میانه و قدرت اثبات حقانیت ایران در برابر اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا کاهش یافت.

محمدعلی پورمختار در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: عدم نظارت دقیق بر سفرا و دیپلمات های ایران در کشورهای خارجی و مشکلات فعالان اقتصادی و اتباع در خارج از ایران از نواقص جدی وزارت امور خارجه است.

پورمختار ادامه داد: مشکل روابط سازنده با برخی کشورهای منطقه ای و حاشیه خلیج فارس نیازمند تدبیر ویژه تری است. همچنین کشورهای استقلال یافته از شوروی نیز از اولویت وزارت خارجه خارج شده است و اقدامات مناسبی در تعامل با آن ها صورت نمی گیرد.

نماینده مخالف: اصلاح ساختار وزارت امور خارجه ضروری است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح ساختار وزارت امور خارجه در بخش دیپلماسی اقتصادی یک ضرورت است؛ چراکه برنامه های خوبی که آقای ظریف ارائه کرده اند پس از ایشان و در دراز مدت در وزارت خارجه با ساختار کنونی رها می شود.

محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه تصریح کرد: دیپلماسی اقتصادی موضوع مهمی است که در سال های اخیر همواره مورد تاکید ما بوده است و خوشحالیم که بعد از سوال از وزیر و تاکید رئیس مجلس اقداماتی در این حوزه صورت گرفت.

وی افزود: اما اختلاف نظر بنده با وزیر امور خارجه در این باره موضوع لزوم اصلاح ساختار دیپلماسی اقتصادی است که وزیر خارجه معتقد به این موضوع نیستند. اما اگر ساختار سفارتخانه ها و دفا تر جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اصلاح نشود، در دراز مدت و با رفتن آقای ظریف مشکلات حل می شود.

نماینده موافق: گزینه ای بهتر از ظریف وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یک عضو فراکسیون امید با بیان اینکه فضای همکاری خارجی با ایران در طول ۴ سال گذشته، برای کشورهای منطقه و بین المللی تبدیل به یک فرصت و غنیمت شده است، گفت که اقدامات وزیر خارجه در دولت یازدهم باعث گشایش در روابط خارجی شد.

حسین رضازاده به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: برای بررسی عملکرد آقای ظریف کافی است تنها به وضعیت ایران قبل از دولت یازدهم در عرصهٔ سیاست خارجی نگاه کنیم. آقای ظریف با دیپلماسی قوی توام با اخلاق و ادب بهترین نحو سیاست خارجی کشور را در تعامل با دنیا به پیش برد. فردی که در مقابل استعمار ایستادگی و با اقتدار از منافع ملی دفاع کرد.

وی استفاده همیشگی از رهنمودهای رهبری در سیاست خارجی را یکی از نقاط مثبت ظریف دانست و افزود: مقام معظم رهبری دربارهٔ ایشان فرمودند: احساس قدرت و نشست در مقابل شش قدرت جهانی و دفاع از اهداف توام با داشتن تدین و شجاعت و ایستادگی و زیر بار زور نرفتن و دلسوز انقلاب بودن از ویژگی های ظریف است که این صحبت های رهبری بزرگترین نعمت برای آقای ظریف بوده و دلیل ما برای دفاع از ایشان است.

به گفته وی اولین آزمون موفق ظریف گفت و گوی هسته ای است و به سرانجام رساندن برجام بود. او رویکردی منطقی در تعامل و گفت و گوی سازنده با کشور ها اتخاذ کرد که باعث گشایش در روابط خارجی شد.

رضازاده در جمع بندی با بیان اینکه ظریف اهل استفاده از ایده ها و ابتکارات نو است، گفت که او یک زن را به عنوان سخنگوی وزارت خارجه و سفیر انتخاب کرد و از گزینه های قبلی در سفارتخانه ها استفاده نمود و از اقلیت های مذهبی و قومی در سفارتخانه ها بهره گرفت.

نماینده موافق: نام ظریف بر تارک ملی ثبت خواهد شد

سخنگوی فراکسیون امید بازگرداندن عزت ملی به کشور را نشان دهنده تقویت استفاده از ظرفیت دیپلماسی خارجی دانست و گفت که تبدیل شدن ایران به اثرگذار ترین کشور در بین کشورهای همسایه به دلیل سیاست خارجی و وجود دیپلمات کارکشته ای همچون آقای ظریف است.

بهرام پارسایی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: در صحبت های مخالفان آقای ظریف مخالفت خاصی ندیدم که این نشان از اقتدار دیپلماسی کشورمان دارد.

پارسایی همراهی تیم های اقتصادی در سفرهای ظریف را نشان دهنده توجه ویژه وزیر خارجه به موضوع اقتصاد در این وزارتخانه دانست.

وی خطاب به ظریف گفت که مردم به او اعتماد کرده و می کنند. نام او و وزرایی که در دوران پسابرجام توانستند منافع ملی را برگردانند در کنار شهدای عزیزمان بر تارک ملی ثبت خواهد شد.

پارسایی گفت که دفاع از ظریف راحت ترین دفاع است و همه از او حمایت خواهند کرد.

نماینده مخالف: تیم دیپلماسی را عوض کنید

نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی خواستار تغییر تیم دیپلماسی در دولت دوازدهم شد.

محمدجواد ابطحی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: من اگر جای آقای روحانی بودم تیم دیپلماسی را عوض می کردم. آقای ظریف تعهداتی داده و تلاش روزافزونی کرده ولی در این موقعیت و با این دولت بهتر است یک تیم دیگر با سیاست دیگر سر کار بیایند و بدانند دیگر آقای ظریف با لبخند هایش و قدم زدن هایش در کنار رودخانه نیست، بلکه مثلا یک ابطحی با شجاعت و خشونت خواهد آمد.

وی افزود: آقای روحانی در دفاع از ظریف و برجام سخنانی گفت که شایسته سکوت نیست. آقای ظریف هم برنامه ای داده که احتمال می دهم در صورت اجرا دیگر به عنوان نماینده هم نتوانم در خصوص مسائل سیاست خارجی صحبت کنم. طبق این برنامه سیاست خارجی باید در دایره قدرت تصمیم گیری قرار گیرد و افراد غیرمسئول در این حوزه اظهار نظر و دخالت نکنند. ایشان به دنبال ایجاد موانع حقوقی و قانونی برای اظهارنظر افراد غیر از خود و دیپلمات های وزارت خارجه است که پیام خوبی نیست.

وی در ادامه در حالی که می خواست وزیر خارجه را خطاب دهد به اشتباه گفت: آقای برجام! که این موضوع خنده نمایندگان را در پی داشت.

ابطحی یادآور شد: ما باید در عرصه عمل به دوستان خود در حوزه دیپلماسی کمک کنیم. مجلس هم با تمام قوا در اختیار شماست همچنان که مصوبه هفته قبل ما برای مقابله با اقدامات آمریکا یک رای مخالف هم نداشت. شما این پشتیبانی را دارید. سیاست ترامپ این است که تهدید کند تا راه مذاکره باز شود و هزینه را بالا ببرد. ما در مقابل آمریکا یکپارچه متحد هستیم.

نماینده موافق: ظریف باید بالا ترین رای را کسب کند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: سکان دار دستگاه دیپلماسی ایران با رای بالای مجلس می تواند در مذاکرات منطقه ای و جهانی اثرگذار بوده و باعث اقتدار جمهوری اسلامی ایران شود.

زهرا ساعی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ظریف نامی آشنا برای ایرانیان و بلکه جهانیان است که با استقامت گام های بلندی را برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران برداشته است، اما ناملایمت های بسیاری را هم دیده است.

 

 

وی تصریح کرد: با آغاز گفت وگوهای هسته ای و سازنده آقای ظریف راه را برای مذاکرات و به نتیجه رساندن هموار کرد. حل و فصل موضوع هسته ای با شش قدرت جهانی که نهایتا به توافق هم رسید، ضمن حفظ دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و شناسایی حق غنی سازی، به بحران ساختگی غرب علیه برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان پایان داد.

وی تصریح کرد: ظریف فردی متخصص و حرفه ای در حوزه سیاست خارجی است و در چارچوب ارتقاء جایگاه و اعتلا و حفظ مصالح براساس رویکرد عزت، حکمت و مصلحت تلاش کرده است. گواه این مطلب فرمایش مقام معظم رهبری است که ظریف و تیم مذاکره کننده را امین، متدین، شجاع و با غیرت دانستند.

ساعی ادامه داد: سکاندار دستگاه دیپلماسی ایران باید بالا ترین رای را توسط مجلس کسب کند که این رای می تواند در مذاکرات منطقه ای و جهانی اثر گذار بوده و موجب اقتدار جمهوری اسلامی ایران شود.

وی تصریح کرد: عملکرد ظریف را در هدایت دستگاه دیپلماسی مثبت و موفق ارزیابی می کنیم.

نماینده موافق: ظریف اقتصاد را محور برنامه ها قرار داده است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: با توجه به موج فرقه گرایی و تنازع در بین کشورهای منطقه، ایران توانسته حضور قدرتمندانه خود را به دور از هرگونه تنش حفظ کند.

طیبه سیاووشی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: اقدامات و تلاش های دیپلماتیک کم سابقه ای در این حوزه انجام شده است و موجبات خروج ایران از انزوای بین المللی را فراهم ساخته است.

وی تصریح کرد: به رغم قرار گرفتن کشور در منطقه پرتلاطم خاورمیانه، وزارت امور خارجه با مهار تهدیدات توانست با حداکثر سازی فرصت های به وجود آمده توفیقاتی را در عرصه سیاست خارجی و اقتصادی داشته باشد و چه بسا روابط بحرانی با عربستان را به خوبی مدیریت کند.

سیاووشی ادامه داد: وزارت امور خارجه کشورمان توانسته با اولویت قرار دادن منافع ملی، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از شرایط پیچیده و خطرناک به سلامت خارج سازد و در حال حاضر در برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز اقتصاد را محور قرار داده است و تقویت دیپلماتیک نشان از توجه نظر ایشان از شرایط داخلی است.

سیاووشی بیان کرد: زنان و اقلیت ها می توانند سفیران موفقی برای نشان دادن چهره واقعی نظام باشند.

ظریف: محور دیپلماسی را اقتصاد قرار می دهیم

پس از اظهارت موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه از برنامه هایش دفاع کرد. ظریف گفت: تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه به ویژه مجمع منطقه ای در خلیج فارس در مبارزه با تروریسم مهم ترین دستور کار وزارت خارجه است. حمایت از مردم فلسطین و باز گرداندن موضع فلسطین به عنوان مهم ترین اولویت جهان اسلام در اولویت سیاست های ماست.

وی افزود: خاضعانه به درگاه پرودگار شکر می گذارم که بار دیگر خدمت به مردم باوفا و شجاع ایران را به بنده اعطاء کرده است.

وی افزود: در حالی با مشارکت باشکوه بیش از ۴۱ میلیون نفر در انتخابات آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند که در محیط پیرامونی شان گاه برای اداره یک شهر یا روستا، ماه ها کشتار و خونریزی می شود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: استقلال، خودباوری، جانبداری از مظلومان در برابر ستمگران که معنای دفاع از حقوق بشر است، سیاست خارجی ایران در چهار دهه گذشته را شکل داده است. امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه ساخت که قدر قدرتی در جهان جز خداوند باری تعالی وجود ندارد و تمامی قدرت های جهان ناگزیر به تسلیم در برابر مردم هستند.

ظریف با اشاره به وظایف وزارت خارجه در قانون اساسی، گفت: سند چشم انداز، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه برنامه های کشور در حوزه سیاست خارجی را مشخص کرده است. بین حفظ ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و سیاست و رفتار سیاسی رابطه ماهوی و منطقی وجود دارد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: جهان وارد عصر پساغربی شده است. در این دوران کنشگران متکثر شده اند و قدرت سیاسی از دست آنان خارج شده است. هر چند که عناصر سخت افزاری همچنان موثر هستند ولی عناصر نرم افزاری که ایران جزو آن است قدرت و ارزش واقعی یافته اند. منطقه ما یکی از سخت ترین دوران های تاریخی ما را می گذارد. برخی کنشگران منطقه هنوز برای منطقه هزینه می تراشند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مظهر مردم سالاری دینی است. آنچه به ایران قدرت بخشیده علاوه بر توان نظامی، صنعتی و علمی، سامانه معنایی و گفتمانی است که انقلاب اسلامی، مردم و مسئولان را به خودباوری، باورمند ساخته است. این مجموعه، ایران را به تنها کشوری در منطقه تبدیل کرده است که امنیتش را تنها از درون کشور و از مردم می گیرد و برای امنیت خود به هیچ کشور خارجی متکی نیست.

ظریف ادامه داد: ایران قدرت اقتصادی خود را از درون می گیرد. ایران به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه به مسئولیت خود آگاه است. ایران دنبال منطقه ای امن، قدرتمند، پیشرفته و با ثبات است و همکاری منطقه ای را مبنای صلح و ثبات می داند و پیوندهای منطقه ای را ضرورتی اجتناب ناپذیر می داند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: در دولت یازدهم گام های بلند و تاریخی بسته شد. بهره برداری از انرژی هسته ای از جمله این دستاورد ها بود. با حمایت های همه جانبه مقام معظم رهبری، مدیریت شجاعانه ریاست جمهوری و پشتوانه توانمندی های کشور و حمایت مردم خطرات زیادی از فراروی نظام مرتفع شد.

وی شرایط بین المللی را به نفع ایران دگرگون شده دانست و افزود: مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد است که با افتخار آن را به نام خود ثبت کردند. لازم می دانم از نقش برجسته مجلس شورای اسلامی به ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در روند مذاکرات، تصویب برجام و نظارت بر اجرای برجام که حق مجلس و بزرگ ترین حمایت مجلس از دستگاه دیپلماسی خارجی است، تشکر کنم.

ظریف مصوبه اخیر مجلس را تلاش مشترک مجلس و وزارت خارجه دانست و افزود: دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی منحصر به برجام نیست. حضور نمایندگان عالی ۱۰۵ کشور و سازمان بین المللی در مجلس نماد مهمی از این گشایش و اقبال جهانی است. حضور ۳۰ هیات از اروپا شامل ۱۰ هیات به ریاست مقامات رتبه عالی، ۲۷ هیات از آسیا با ۱۶ مقام رده اول و ۱۱ وزیر و نماینده ویژه، ۲۶ هیات از افریقا با ۱۴ مقام عالی رتبه و ۹ هیات از قاره آمریکا با ۳ مقام عالی رتبه در هیچ مراسمی از آغاز انقلاب اسلامی، سابقه نداشته و مجلس این افتخار را به نام خود ثبت کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت اقتصاد مردمی قرار گرفته است. عادی شدن فروش نفت با حذف دلالی های پرفساد، باز شدن تعامل بانکی، رفع موانع حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی، ورود ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار که سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم و قبل از تحریم ها در دولت نهم ۳.۴ درصد و در دولت دهم ۳.۹ درصد بود. افزایش گردشگری، عقد قراردادهای تجاری و اقتصادی، توسعه علمی و همکاری هسته ای دستاوردهای بزرگ این ملت است.

وی ادامه داد: دستاوردهای بزرگ ملت ایران را کوچک نکنیم. پیوند با ایرانیان خارج از کشور از پیش گسترده تر شد که جلوه ای از آن را در صف های طولانی هموطنان خارج از کشور برای انتخابات ریاست جمهوری مشاهده شد.

ظرفیت ادامه داد: با موانعی هم از درون و هم از بیرون کشور روبرو هستیم. ملاحظات جناحی، شتابزدگی در تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتار مربوط به مناسبات خارجی از جمله این هاست. جناب ابطحی بنده حتما آخرین نفری خواهم بود که تک صدایی را در این کشور به صلاح می دانم، بنده چند صدایی را مناسب می دانم. اقدامات موازی و هماهنگ در حوزه های سیاسی و اقتصادی از چالش های دیپلماسی است که باید در دوره جدید با هم افزایی و اقناع حل شود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: رفتار برخی از کنشگران منطقه ای از مهم ترین مسائل سیاست خارجی ماست. آنهایی که تلاش خود را برای جلوگیری از اجرای برجام به کار بسته اند اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیست ها فضای شیعه هراسی و ایران هراسی را در منطقه گسترش دهند و از تغییرات ایالات متحده برای تنش و بحران آفرینی بیشتر منطقه ای بهره برداری کنند. گرچه این کشور ها و گروه ها، مرتکب چنین اشتباه اساسی شده اند اما این چالش وظیفه ما را سنگین تر می کند.

وی ادامه داد: تحولاتی که در مدیریت سیاسی ایالات متحده اتفاق افتاده است و به دنبال آن لفاظی های آنان نسبت به ایران انجام می شود ناشی از توهم سیاستمداران این کشور است. با هم افزاری هوشمندانه دیگر نهاد ها و نه با سکوت آنان، تقویت این باور در نخبگان سیاسی در ایالات متحده این است که ایران هراسی سکه ای از رونق افتاده در بازار جهانی است که خریداری ندارد.

ظریف افزود: گسترش همه جانبه سیاسی و اقتصادی ایران با جهان دستاورد ها و توفیقات بسیار خوبی برای ما داشته است. با نشان دادن عقلانیت از یک سو و انتخابات متعدد از سوی دیگر برای سیاستمداران ایالات متحده نتیجه ای جز انزاوی بیشتر برای آمریکا نخواهد داشت.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست. جمله جمله آن نشان دهنده بی اعتمادی جدی ما نسبت به سیاست ایالات متحده از نخستین روز تا پایان مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است. طراحی فراگیر و استفاده هم افزا از توان کشور یعنی توان تمام نهاد ها و جامعه مدنی، ضرورت قابل انکار دستیابی به هدف است.

وی اظهار کرد: دولت های قبلی آمریکا پس از سال ها تجربه تحریم، پای میز مذاکره آمدند. آمریکا نه تنها نمی تواند تعهدات خود را فراموش کند بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران به عنوان کنشگری مهم، باز است.

ظریف تصریح کرد: حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان و کسب حمایت آن ها به عنوان مدافعان غیور از یک سو و نیز جلب مشارکت ارزشمند آنان برای بازسازی کشور به ویژه استان های پدری و مادری آن ها از مهم ترین ظرفیت های قدرت معنوی و مادی ایران است که برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور اقدام خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: مجلس نقش برجسته ای در تقویت قدرت معنوی ایران دارد. نقش آفرینی هوشمندانه از طریق دیپلماسی پارلمانی از سیاست های حضور در عرصه بین المللی است. با توجه به چالش های موجود تقویت با همسایگان و حل و فصل مشکلات منطقه ای و کمک به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشتی مردم را پیگیری خواهم کرد. گسترش روابط مطلوب با همسایگان زمینه های حاشیه ای را کاهش می دهد. همسایگان، بهترین شرکای اقتصادی ما هستند.

وی ادامه داد: با یاری و همفکری شما سیاست های اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال می کنم و حمایت موثر از کارآفرینان داخلی در بازارهای منطقه را دنبال خواهم کرد. اعتمادسازی با همسایگان ضرورتی انکارناپذیر است. این ضرورت را در برنامه ها و ساختار وزارت خارجه مدنظر قرار داده ام. تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه به ویژه مجمع منطقه ای در خلیج فارس در مبارزه با تروریسم مهم ترین دستور کار وزارت خارجه است. حمایت از مردم فلسطین و باز گرداندن موضع فلسطین به عنوان مهم ترین اولویت جهان اسلام در اولویت سیاست های ماست.

ظریف ادامه داد: با محور قرار دادن اقتصاد در متن دیپلماسی این اهداف را دنبال می کنم. جهت دادن منافع فعالان اقتصادی، بنگاه ها و دستگاه های دولتی و غیردولتی در مسیر تامین منافع ملی باید دنبال شود. وزارت خارجه با ایجاد انگیزه و آموزش های لازم برای مدیران، سفرا و کار شناسان، معاونت جدید اقتصادی و سفارت خانه ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: ایجاد زمینه های لازم برای حضور موثر اقتصاد کشور به ویژه بخش خصوصی کشور در زنجیره اقتصاد جهانی، تقویت رابطه با قدرت های نوظهور و همسایگان و کشورهای اروپایی و توجه به ظرفیت های اقتصادی بازارهای جدید برای دستیابی به اهداف بسیار مهم است. برای پیگیری این دو ابراولویت همکاری منطقه ای و اقتصاد مقاومتی آخرین مراحل خود را طی می کند و بین ما و سازمان امور استخدامی و اداری امضا می شود.

به گفته وی، اجتناب از تصمیمات از حرکت های شتاب زده، خودباوری، اتکای به خردجمعی، استقبال از نقد سازنده، همفکری نهادینه با نخبگان دانشگاهی و نمایندگان مجلس، راستگویی در ارتباط با مسئولان و مردم و تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات راهنمایی جهت گیری اجرایی وزارت خارجه خواهد بود.

ظریف ادامه داد: در صورتی که دوباره از رای با ارزش شما برخوردار شوم با توکل به قادر متعال و توسل به ائمه اطهار (ع) و پیروی از راهنمایی های رهبری و اعتماد به مردم هوشیار از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد.

وی افزود: در حالی با مشارکت باشکوه بیش از ۴۱ میلیون نفر در انتخابات آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند که در محیط پیرامونی شان گاه برای اداره یک شهر یا روستا، ماه ها کشتار و خونریزی می شود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: استقلال، خودباوری، جانبداری از مظلومان در برابر ستمگران که معنای دفاع از حقوق بشر است، سیاست خارجی ایران در چهار دهه گذشته را شکل داده است. امام بزرگوار ما این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه ساخت که قدر قدرتی در جهان جز خداوند باری تعالی وجود ندارد و تمامی قدرت های جهان ناگزیر به تسلیم در برابر مردم هستند.

ظریف با اشاره به وظایف وزارت خارجه در قانون اساسی، گفت: سند چشم انداز، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه برنامه های کشور در حوزه سیاست خارجی را مشخص کرده است. بین حفظ ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و سیاست و رفتار سیاسی رابطه ماهوی و منطقی وجود دارد.

کلید واژه ها: ظریف


نظر شما :