بریتبارت: تیم ترامپ برای بازنگری در برجام فروپاشیده است

۰۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۳ کد : ۱۹۷۱۲۷۳ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، بریتبارت نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از آنکه برخلاف میل باطنی اش دو بار پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرد، به این نتیجه رسید که بسیاری از اعضای ارشد دولتش نتوانسته اند گزینه هایی غیر از ادامه توافق هسته ای ایران ارائه دهند.
ترامپ از اینکه مقامات عالی کابینه از جمله رکس تیلرسون وزیر امور خارجه بدون گزینه های جایگزین به جلسات بررسی توافق ایران می آمدند، عصبانی بود. تیلرسون همچنان پست های مهم وزارت خارجه را در اختیار اعضای دولت اوباما که حامی توافق هسته ای هستند، نگه داشته است. تیلرسون در رویکردی که تعجب برانگیز نبود، از تایید پایبندی ایران به عنوان تنها گزینه موجود حمایت کرد. تیلرسون و سایر اعضای کابینه از جمله هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی برای ادامه توافق تلاش کردند. بنابراین، رئیس جمهوری آن را تایید کرد. 
ترامپ که از آماده نبودن تیلرسون ناخرسند بود، در اواسط ماه ژوئیه پس از آنکه برای بار دوم پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرد، تیم جدیدی از مشاوران کاخ سفید را مامور کرد تا مستقلا در توافق هسته ای بازنگری کرد. او نمی خواهد برای بار سومین این توافق را تایید کند.
به نوشته تارنمای آمریکایی بریتبارت، این اقدام برای شکاکان به توافق آرامش بخش بود. تیم جدید کاخ سفید برای بازنگری در توافق ایران متشکل از مشاوران تندروتری است که به این مساله می پردازد که تایید توافق به نفع آمریکاست یا نه. 
با این حال، این تیم که حدود یک ماه پیش مامور بازنگری در توافق ایران شد، عملا محو شده است.
«درک هاروی» مشاور ارشد شورای امنیت ملی در امور خاورمیانه، اخیرا توسط هربرت مک مستر اخراج شد. او یک باز ضد ایرانی است که نقش مهمی در روند بازنگری در توافق ایران بازی می کرد. استیو بنن استراتژیست ارشد ترامپ نیز کنار گذاشته شده است. بنن به مخالفت با ایران معروف است. 
«ویکتوریا کوتس» یک مقام عالی دیگر در شورای امنیت ملی بود که به نوشته «فارین پالسی» در تیم بازنگری توافق ایران بود. او اینک عضو تیم صلح عربی- اسرائیلی به ریاست جرد کوشنر و جیسون گرینبلات است.
سه عضو دیگر تیم ایران یعنی سباستین گورکا، مایکل آنتون سخنگوی شورای امنیت ملی و جوئل ریبرن عضو این شورا، در پست های خود حضور دارند. 
بریتبارت در نهایت این سوال را مطرح کرده که «حالا که نیمی از این تیم رفته است، آیا این بدان معنی است که رئیس جمهوری یک بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید خواهد کرد؟»
اینک که مسائل سیاسی خارجی زیادی مانند راهبرد جدید برای افغانستان، سرمایه گذاری در جنگ های داخلی خاورمیانه و حضور در روند صلح عربی-اسرائیلی، روی میز رئیس جمهوری قرار گرفته است، وی شاید تصمیم بگیرد بار دیگر این توافق را تایید کند.
به گزارش ایرنا، استیو بنون قبل از پیوستن به دولت ترامپ در بریتبارت فعالیت می کرد. وی پس از ترک کاخ سفید بار دیگر به این رسانه بازگشت. در روزهای اخیر، این تارنما مطالبی انتقادی درباره دولت ترامپ منتشر کرده است.

کلید واژه ها: تیلرسون


نظر شما :