اشپیگل: سوچی، یک قهرمان سقوط کرده است

۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۶:۲۸ کد : ۱۹۷۱۶۰۲ سرخط اخبار

یک نشریه آلمانی در انتقاد از رهبر میانمار و موضع گیری وی در برابر کشتار و آوارگی اقلیت مسلمان در این کشور نوشت که عملکرد او هوادارنش را ناامید کرده و از دید آنها، وی قهرمانی است که سقوط کرده است.

به گزارش گروه فارس، نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی به رویکرد «آنگ سانگ سوچی» رهبر میانمار در برابر کشتار و آوارگی مسلمانان روهینگیا پرداخت.

در این گزارش با عنوان «چرا بانوی برمه درباره اعتبار و شهرت خود خطر می کند؟» آمده است که  عده زیادی از اقلیت مسلمانان میانمار از کشور خود رانده می شوند و این وضعیت دیدگاه ها درباره آنگ سانگ سوچی را تغییر می دهد. وی که برنده جایزه نوبل شده، به دلایل سیاسی در مورد این موضوع سکوت اختیار کرده است.

خبرنگارانی که سالها از آنگ سانگ سوچی حمایت کردند و مقاومت او در برابر حکومت وقت را ستودند، دچار ترس و ناامیدی شده اند. «آندراس لورنتس» نویسنده این گزارش نوشته: «وقتی ما وی را در مدت زمان کوتاه آزادی از حصر خانگی می دیدیم، میانمار را با تاثیر پذیری از شخصیت وی، شجاعت و هوش وی درک می کردیم اما اکنون خشونت های نظامیان در تضاد با اهداف صلح آمیز سوچی است.

در این گزارش آمده است که این وضعیت را می توان به نوعی افتضاح تعبیر کرد. چه بر سر وی که برای آزادی مردمش تلاش می کرد، آمده است؟ کسی که زندگی اش را برای تحقق دموکراسی به خطر انداخت و بیش از 15 سال در حبس خانگی بود که در نهایت برکناری دیکتاتور را به دنبال داشت تا وی قدرت را در این کشور به دست گرفت. اکنون جذابیت شخصیت سوچی از دست رفته و بسیاری از او ناامید شده اند تا جایی که عده ای خواهان پس گرفتن جایزه صلح نوبل از او هستند و می توان گفت سوچی در قلب کسانی که از او انتقاد می کنند، یک قهرمان سقوط کرده است.

سوچی در برابر آنچه بر سر اقلیت روهینگیا می آید سکوت اختیار کرده و در زمینه سفر به مناطق بحرانی و کمک به مردم هم کار قابل توجهی نکرده است ضمن اینکه می گوید که نمی تواند درباره پاکسازی قومی روهینگیا صحبت کند. در آخرین مصاحبه های سوچی، وی به وضوح از اهدافش صحبت کرده بود که شامل تغییر قانون اساسی، خلع قدرت از ارتش و حل بحران های قدیمی میان ارتش و گروه های قومی است. تبدیل میانمار به دولتی فدرال که مردم حقوق بیشتری داشته باشند از دیگر مواردی است که رهبر این کشور به آن اشاره کرده است.

اما ارتش میانمار چنین نظری ندارد و از جنگ داخلی، زدوبند با گروه های شورشی، قاچاقچیان موادمخدر و دسترسی به مواد خام سود می برد و همه اینها زمانی محقق می شود که کشور دستخوش بحران شود. میانمار در معرض خطر فروپاشی قرار دارد. بودایی های ملی گرا که بسیاری از نظامیان و راهبان را شامل می شوند، معتقدند که میانمار از کشوری بودایی به کشوری مسلمان تبدیل می شود و اتباع بنگالی، میانماری نیستند.

و این در حالی است که دولت میانمار، سالها با اقلیت روهینگیا مانند شهروند درجه 2 رفتار کرده و سوچی هم حرفی از اینکه این وضعیت را تغییر می دهد، نزده است. وی فقط از «بان کی مون» دبیر کل پیشین سازمان ملل خواسته بود تا در این مورد به وی مشورت بدهد و گفته بود: «منطقی نیست که از ما انتظار داشته باشند تا شرایط را در  فاصله 18 ماه تغییر دهیم.»

 از طرفی اگر سوچی آنطور که جامعه جهانی از وی انتظار دارد عمل کند در این صورت حمایت بودایی ها را از دست خواهد داد و این موضوع هم به شلیک به سمت مشاور مسلمان سوچی در ژانویه گذشته بر می گردد. این شخص در زمینه تدوین قانون اساسی جدید همکاری کرده بود. البته نمی توان این را رد کرد که نظامیان به همراه بودایی ها غرب کشور را بی ثبات کرده اند تا از تدوین قانون اساسی جدید جلوگیری کنند. در این بین، سوچی مدعی است که در چنین شرایطی دفاع از یک گروه خاص، نفت در آتش ریختن است.

اشپیگل نوشت که «دزموند توتو» اسقف آفریقای جنوبی که وی هم برنده جایزه صلح نوبل بود. در نامه ای خطاب به سوچی نوشت: «اگر بهای سیاسی برای حضور شما در منصب عالی ترین مقام میانمار سکوت شماست در این صورت بهای زیادی پرداخته اید.»

کلید واژه ها: سوچی بودایی روهینگیا


نظر شما :