با وجود ابراز نگرانی های اروپا از آزمایش های موشکی

در ادامه برجام با ایران مذاکره خواهیم کرد

۱۰ مهر ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۲۱۴۴ اخبار اصلی اروپا
آلمان علیرغم انتقاد به آزمایش موشکی ایران از توافق هسته ای با تهران دفاع خواهد کرد.
در ادامه برجام با ایران مذاکره خواهیم کرد

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از آزمایش موشکی میان برد ایران ، دوباره مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی را زیر سوال برد. متن توتیتر شنبه شب ترامپ این بود: "ایران اخیرا موشک بالستیکی را به نمایش گذاشت که توان رسیدن به اسرائیل را دارد؛ البته تهران در یک اتحاد نزدیک با کره شمالی همکاری دارد." البته قبلا ترامپ در سخنرانی عمومی سازمان ملل از ایران به عنوان "کشور سرکش" اشاره کرده بود که به ادعای او خشونت را صادر کرده است. در همان سخنرانی وی قرارداد هسته ای سال 2015 (برجام) را مورد حمله قرار داد و تهدید به لغو آن کرد.

با وجود تهدیدهای آمریکا، ایران بر اساس اظهارات خود، یک موشک جدید از نوع جدید "خرمشهر" را آزمایش کرد که می تواند 2000 کیلومتر برد داشته باشد. خبرگزاری "تسنیم" ویدیوی آزمایش آن را در روز شنبه منتشر کرد. اما زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان ضمن انتقاد آزمایش موشکی ایران از توافق هسته ای با تهران دفاع کرد. گابریل روز شنبه در ولفن بوتل آزمایش موشکی میان برد را در صورت صحت گزارش ها اقدامی "غیر منطقی" عنوان کرد. در مقابل تهران تأکید کرد که برنامه موشکی تنها جنبه دفاعی دارد. ایران برنامه هسته ای خود را تحت توافق هسته ای بین المللی یا برجام متوقف کرده است، که این موضوع به توقف برنامه موشکی و دفاعی ایران مربوط نمی شود. هر چند که همه طرف های توافقتنامه هسته ای، از جمله ایالات متحده، تا کنون تاکید کرده اند که ایران همه تعهدات خود را در توافق هسته ای انجام داده است. با این حال، ترامپ معتقد است که این معامله موسوم به برجام بدترین معاهده ای است که ایالات متحده تا کنون منعقد کرده است.

بر اساس آزمایش های موشکی ایران، واشنگتن تحریم های یک جانبه علیه بازرگانان و نهادهای ایرانی اعمال می کند که توسط شورای امنیت سازمان ملل پشتیبانی نمی شود. اما در موازات این مسئله ایالات متحده در یک تقابل با کره شمالی قرار دارد و در این خصوص اخیرا خشم واشنگتن با برنامه هسته ای مکرر پیونگ یانگ بسیار برانگیخته شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم در حال حاضر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دارای هفت نوع موشک و راکتی است که می تواند درصورت وقوع حالت "اضطراری " و "جنگی" خود را به اسرائیل برسانند. این مسئله سبب شده است تا آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، تست موشکی اخیر ایران را "تحریک" و "چالش جدی برای آمریکا و متحدانش" توصیف کند. البته فرانسه هم در این خصوص ابراز نگرانی شدید خود را ابراز داشته و از تهران خواسته است از هر گونه اقدام بی ثبات کننده در منطقه خودداری کند و به طور کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره توافق هسته ای را اجرا کند. همه این تحرکات سیاسی به نشان دادن موشک جدید "خرمشهر" در رژه نظامی ایران در روز جمعه در یک نمایشگاه نظامی باز می گردد.

در همین راستا حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفته است، با وجود انتقادات ایران از سوی آمریکا، ایران می خواهد برنامه موشکی خود را ادامه دهد. علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز روز یکشنبه هفته گذشته اتهامات ترامپ را علیه ایران با روش های ژوزف گوبلز، وزیر تبلیغات نازی ها مقایسه کرد. لاریجانی بیان داشت که ترامپ ادعای دکترین گوبلز را در خصوص "دروغ" به کار برده است. لاریجانی برای عملکرد رئیس جمهوری آمریکا به نقل از گوبلز اشاره کرد که ترامپ اعتقاد دارد که برای باورپذیری دروغ فقط باید به اندازه کافی تکرار شود. اما براساس اطلاعات آمریکا، ایران سه موشک دوربرد دیگر با طیف تا 2000 کیلومتر برد را دارد: شهاب 3، سجیل و عماد 1؛ عماد 1 اولین موشک این محدوده است که نمی تواند یک مسیر بالستیک را طی کند، اما می تواند به همان طول برد پروازی موشک های دیگر یرسد. تمام این موشک ها را می توان از مراکز و رمپ های سیار شلیک کرد. اما در سوی دیگر هم عربستان سعودی در جایگاه رقیب سنتی و تاریخی تهران مجهز به موشک CSS-2 با طراحی چینی و برد 3000 کیلومتر شده است.

منبع : زوددویچه تسایتونگ (Suddeutsche Zeitung) / ترجمه : عبدالرحمن فتح الهی

کلید واژه ها: برجام آزمایش موشکی ایران


نظر شما :