رسانه ها به شیطان سازی از ایران پایان دهند

معنای استفاده از تصویر زن چادری ایرانی در رسانه های آمریکایی

۰۵ آبان ۱۳۹۶ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۷۲۷۹۹ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
با انتشار این تصاویر قرار است به مردم گفته شود ایرانی ها از ما تنفر دارند، و این هم تصویری که ادعای ما را ثابت می کند.
معنای استفاده از تصویر زن چادری ایرانی در رسانه های آمریکایی

آدام جانسون

دیپلماسی ایرانی: عدم دقت در انتخاب عکس های آرشیو مناسب، مسئله ساز می شود. ویراستاران تصویری را انتخاب می کنند که موضوع اصلی متن را نشان داده و در عین حال، نظر مخاطبان رسانه را نیز به خود جلب کند، در وهله بعدی عکس انتخابی از سوی آنان باید به متن اهمیت ببخشد، نه اینکه آن را توصیف کند. این کار غالبا آسان نیست؛ اما اگر به دقت و با بررسی کامل انجام نشود، تبدیل به تبلیغاتی می شود که مستقل از متن، معنی دار می شود.

یکی از این عکس های آرشیوی که بیش ترین سوء استفاده از آن شده، و به خوبی ژانر تولید تصویر را تصویر سازی می کند، تصویر "زن چادری در حال قدم زدن از جلوی دیوار نویسی ضد آمریکایی" است که در داستان های بیشماری با موضوعیت روابط ایران و ایالات متحده از آن استفاده شده است. در نسخه های دیگر این عکس، تصویر یک یا دو زن ایرانی را می بینیم که در چادرهای سیاه پوشیده شده اند که به طور معمول صورت آنها به سختی قابل مشاهده، و از جلوی نقاشی دیواری مجسمه آزادی که به جای صورت آن، اسکلت نقاشی شده است، عبور می کنند. یکی از نمونه های این تصویر در تاریخ 13 سپتامبر 2015، در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ رسید.

نمونه تیتر برخی مقالات :

نیویورک تایمز: ایالات متحده و ایران، درگیری و همگرایی

واشنگتن پست: ضد آمریکایی بودن استراتژیک در ایران از بحران گروگان گیری در سفارت تا مذاکرات هسته ای

شیکاگو تریبیون: کنگره ایالات متحده خواستار اعمال تحریم های سخت علیه ایران

اتلانتیک:  هک کردن احتمالی مقامات کاخ سفید از سوی ایران

نسخه های متفاوت و نمونه های چاپ شده از آن ادامه دارد. این عکس ها در طول چندین سال در ده ها مقاله و متن مورد استفاده قرار گرفته است. نکته کمرنگ این عکس آن است که حمله به ایالات متحده را با تصور تحقیر زنان در هم آمیخته و تصویری که از ایران نشان می دهد، کشوری زن ستیز و نفرت پراکن علیه غرب است.

البته نمی توان گفت که ایران خطابه های طولانی و رایج ضد آمریکایی نداشته یا اینکه این خطابه ها ریشه در تاریخ ندارند. چنین نقاشی های دیواری در ایران کشیده شده اند و آن تصویر که بیش از همه منتشر می شود، دیوار سفارت اسبق آمریکا در تهران را مزین کرده است. اما وجود این گونه تصاویر، تمامی ایران نیست، و تنها 0.01 درصد از نمای ایران را به نمایش می گذارد. این واقعیت که از این عکس ها به صورت مکرر برای توصیف کشوری با 80 میلیون جمعیت استفاده می شود، نشان می دهد که پوشش رسانه ها از ایران تا چه حد به لحاظ ایدئولوژیکی کلیشه ای است. با انتشار این تصاویر قرار است به مردم گفته شود ایرانی ها از ما تنفر دارند، و این هم تصویری که ادعای ما را ثابت می کند.

چطور است بار دیگر که مقاله ای در خصوص ایران یا روابط آن با ایالات متحده نیازمند چاپ یک تصویر برای توصیف آن بود، یکی از این تصاویر انتخاب شوند که ایرانیان را به صورت انسان های واقعی و نه لولوخورخوره های کارتون وار ضد آمریکایی به تصویر بکشند.

مشخصا این نظر تیری در تاریکی است، اما شاید امتحان کردن آن فکر بدی نباشد. چگونگی نمایش اخبار به همان اندازه اهمیت دارد که محتوای نوشته شده در آن. با متکی بودن روی شیطان انگارانه ترین و تبعیض آمیزترین تصاویر برای نشان دادن ایران، حتی گاه به صورت نا خودآگاه به اشاعه تصویری ضد آمریکایی و جهنمی از این کشور کمک کرده ایم.

منبع : لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: تصور زن ایرانی کلیشه های رسانه های آمریکایی پروپاگاندا علیه ایران


( ۴ )

نظر شما :