روابط تجاری فاش نشده واشنگتن با تهران

ترامپ با یکی از شرکت های نزدیک به ایران تجارت می کند؟

۱۲ آبان ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۲۹۰۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
در ماه مارس جزئیات ارتباطات غیرمستقیم ترامپ با این شرکت در نیویورکر افشا شده و به سرعت چندین سناتور دموکرات خواستار جزئیات بیشتری از دولت شدند.
ترامپ با یکی از شرکت های نزدیک به ایران تجارت می کند؟

آدام دیویدسون

دیپلماسی ایرانی: اواسط ماه اکتبر، دونالد ترامپ در سخنرانی مهم سیاست خارجی خود، تهدید به خروج از برجام و از یک سیاست جدید پرده برداری کرد، سیاستی که به گفته او، نفوذ ایران در خاورمیانه را محدود می کند. بخشی از طرح او این است که تحریم هایی علیه سپاه پاسداران ایران تحمیل کند. همچنین چندین شرکت خصوصی ایرانی (و یک شرکت چینی) را به دلیل کمک به تهران، همدست ایران در تامین مالی تروریسم و ​​ساخت سلاح های کشتار جمعی معرفی کرد. اما وی موضوع مهمی را از قلم انداخت: دولت ترامپ یک شرکت مرتبط با ایران و همچنین یکی از شرکای تجاری سازمان ترامپ را تحریم نکرد.

پس از سخنرانی ترامپ، وزارت خزانه داری، آن دسته از صنایع و شرکت های خصوصی ایران  که وابسته به سپاه بودند را معرفی کرد؛ اما به طور قابل توجهی، از شرکت آذرپاسیلو که یک شرکت ایرانی است، نامی برده نشد. مدیران شرکت آذر پاسیلو از سوی آمریکا به عنوان پول شویندگان بالقوه برای ایران معرفی شده اند.

آذرپاسیلو ارتباطات جالب دیگری نیز دارد. یکی از شرکای معروف این شرکت در زمینه پولشویی، خانواده ممدوف از آذربایجان هستند که تا همین اواخر، در زمینه تجارت با سازمان ترامپ فعالیت داشتند. در واقع در طول مبارزه انتخاباتی ترامپ نیز، سازمان ترامپ می دانست که احتمالا خانواده ممدوف به طور فعال درگیر پول شویی برای ایران است. این امر یک  تئوری توطئه بدون مطالعه و بی پایه و اساس نیست، بلکه مطلبی است که آلن گارتن، مشاور عمومی سازمان ترامپ تایید کرده و از سوی کاخ سفید یا دیگر اشخاص دخیل رد نشده و مخالفتی با آن صورت نگرفته است. ایوانکا ترامپ به طور مستقیم بر رابطه با خانواده ممدوف، به رهبری ضیا ممدوف، که به گفته دیپلمات های آمریکایی، "فاسد و بدنام، حتی در آذربایجان" بود، نظارت داشت.

در ماه مارس جزئیات ارتباطات غیرمستقیم ترامپ با این شرکت در نیویورکر افشا شد و به سرعت چندین سناتور دموکرات خواستار جزئیات بیشتری از دولت شدند. اما هرگز پاسخی ارائه نشد. چندین جمهوری خواه که از مخالفان سرسخت ایران بودند، از نظر دادن در خصوص ارتباط پرسود ترامپ با متحدان ایران، خودداری کردند.

جیسون گرینبلات، وکیل وقت ترامپ، قرارداد با خانواده ممدوف را نظارت کرده و درحال حاظر در کاخ سفید، در سمت مشاور امور خاورمیانه خدمت می کند. گرینبلات یک یهودی و حامی شناخته شده اسرائیل و از مخالفان ایران است. با وجود این تفاسیر، با درنظر گرفتن نوع رابطه تجاری آغاز شده با این شرکت، از زمانی که شرکت ترامپ پس از بحران مالی در سال 2009  و اشتباهات تجاری متعدد تقریبا به ورشکستی رسید، به نظر می رسد رابطه شرکت ترامپ با ایران اجتناب ناپذیر بوده است. در طی دهه گذشته، تمرکز تجارت ترامپ بر بالا بردن نام خود با خدمت رسانی به افرادی که در سایه اقتصاد جهانی کار می کردند، با پرداخت مبالغ هنگفت بوده است. این افراد شامل اشخاص و کسب و کارهایی بود که توانایی یا علاقه به کار با اکثریت قریب به اتفاق شرکت های بین المللی را که مستلزم دقت بالا بودند، نداشتند. شمار قابل توجهی از شرکای تجاری ترامپ هشدارهایی برای فعالیت های تجاری خود دریافت کرده بودند: مورد بازرسی قرار گرفته یا متهم به  کلاه برداری یا دیگر جرایم اقتصادی شده بودند؛ مقامات دولتی که به منزله شغل خود، توانایی سوء استفاده از قدرت برای منفعت اقتصادی داشته، یا اینکه نهادهای مخفی بودند که پشت نام شرکت، پنهان شده بودند.

آذرپاسیلو یکی از بزرگترین شرکت های مدیریت شده از سوی ایرانی ها است. این شرکت قراردادی عظیم برای ساخت بزرگراه در کشور همسایه آذربایجان بست. به اعتقاد مقامات ایالات متحده این قرارداد به واسطه زد و بند با ضیا مامدوف، وزیر وقت حمل و نقل آذربایجان بسته شده است. در همان زمان، پسر و برادر ممدوف قراردادی با سازمان ترامپ برای ساخت یک هتل و برج مسکونی در پایین دست یکی از جدیدترین بزرگراه های کشور امضا کردند. به عنوان بخشی از این قرارداد که در سالهای 2011 تا دسامبر 2016 اعتبار داشت، سازمان ترامپ حق داشت که سوابق حسابداری کسب و کار خانواده مامدوف را بررسی کند. از این تاریخ به بعد، شرکت ترامپ می توانست هر زمان که بخواهد بررسی کند و ببیند که پولی که دریافت می کند در واقع از ایران نشأت گرفته است یا خیر. البته به نظر، آنها تصمیم گرفتند این کار را انجام ندهند.

منبع : نیویورکر / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: ممدوف شرکای تجاری ترامپ


( ۴ )

نظر شما :