چهل و چهارمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم:

چرا محمد بن سلمان فاجعه جنگ یمن را رقم زد؟

۲۰ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۷۳۱۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
شاید محمد بن سلمان فکر می کرد پیروزی در آن آسان است، و برای این که پیروزی اش جایگاهش را در قدرت تقویت می کند و به او در جانشینی پدرش در زمان مناسب کمک می کند.
چرا محمد بن سلمان فاجعه جنگ یمن را رقم زد؟

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هفتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا چهل و چهارمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

با یکی از دیپلمات های فعال در سازمان ملل درباره کره شمالی و میزان خطرناک بودنش در رفتارهای هسته ای و موشکی اش پرسیدم، جواب داد: «البته که خطر کره شمالی بالاست و باید که با حکمت فراوان و با تعادل و قدرت آن را رفع کرد. با راهی که ترامپ پیش گرفته این نگرانی وجود دارد که از آن شرارتی آغاز شود یا این که جنگی در بیفتد که به سود هیچ کس نباشد. البته روسیه نمی تواند کمک کند که این موضوع پیچیده حل شود. اما چین می تواند. آیا ترامپ با رئیس جمهوری چنین در سفر اخیرش به امریکا درباره آن صحبت کرد؟ آیا برای رفع این خطر با او به توافق رسید؟ هیچ کس نمی داند. او می گوید که به رئیس جمهوری چین اعتماد دارد. این طور هم رفتار کرده است. مهم این است که چین جدیت واشنگتن را لمس کند. البته چین نمی خواهد که امریکا به کره شمالی حمله کند، و وحدت کره شمالی و جنوبی را هم نمی خواهد. اما مسائل مختلفی را از امریکا می خواهد. اگر به وعده هایی که امریکا به چین داده عمل کرد یا توافقی برای انجام آن حاصل شود، چین تا آن جا که بتواند جلوی برنامه هسته ای کره شمالی را خواهد گرفت. اما چه کسی می تواند تضمین دهد که امریکا به تعهد خود پایبند می ماند؟ چه کسی می تواند تضمین کند که ترامپ واقعا جدی است؟»

بعد از آن درباره اوضاع فعلی امریکا بعد از آغاز به کار ریاست جمهوری ترامپ در سایه وضعیتی که در آن خودش و کشورش به دلیل رفتارها و شیوه ها و سیاست هایی که دنبال می کند و به سر می برد، پرسیدم. جواب داد: «من واقعا نگران امریکا هستم. ترامپ رئیس جمهور عمیقی نیست. در گفت وگوهایش با روسای جمهور کشورهای خارجی و حرف هایی که با آنها می زند یا بعد از جلساتی که با آنها دارد، انسان ملاحظه می کند که او آدم عمیقی نیست، یا او مذاکرات عمیقی را انجام نمی دهد.»

سپس درباره عربستان سعودی به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد پرسید، نطرم را درباره سیاستی که عربستان بعد از روی کار آمدن خودش و پدرش به قدرت دنبال می کند گفتم، و گفتم که چگونه جنگ یمن را شعله ور کرد و چگونه بر قضایای مختلف در داخل و خارج از کشور تاثیر گذاشته است. نظر داد: «به نظر من محمد بن سلمان روند نزولی پیدا کرده یا به عبارتی رو به ضعف است. محمد بن نایف، فرد باتجربه و پیشکسوتی بود. چرا به نظرت کاری نمی کند؟»

جواب دادم: «برای این که انفجار اختلاف ها در درون خانواده حاکم به همه آزار می رساند.»

جواب داد: «جنگ یمن فاجعه بود. چرا محمد بن سلمان اعلام جنگ داد؟»

جواب دادم: «شاید فکر می کرد پیروزی در آن آسان است، و برای این که پیروزی اش جایگاهش را در قدرت تقویت می کند و به او در جانشینی پدرش در زمان مناسب کمک می کند. و شاید هم فکر می کرد که پاکستان و مصر ناامیدش نمی کنند و جواب رد برای ارسال ارتش زمینی شان برای جنگ در داخل یمن نمی دهند.»

نظر داد: «می دانی که محمد بن زاید، ولیعهد امارات متحده عربی روابط خوبی با محمد بن سلمان دارد. چرا این کار را کرد و دلایل آن چیست.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


نظر شما :