قطر: عربستان در سال 2014 قصد حمله نظامی به ما داشت

۲۹ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۷۳۳۳۱ سرخط اخبار

معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر از طرح جامع کشورهای عربی برای اقدام نظامی علیه قطر در جریان بحران سال ۲۰۱۴ که موجب خروج سفرای این کشورها از قطر شد، خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «خالد بن محمد العطیه» گفت که در سال 2013 و 2014 او شاهد بوده که عبدالله بن عبدالعزیز شاه وقت عربستان به «محمد بن نایف» ولی عهد وقت این کشور دستور داد تا نظامیان این کشور که در مرز قطر مستقر شده بودند، از مرز خارج نماید.

این وزیر قطری در برنامه «الحقیقه» که یکشنبه شب از تلویزیون قطر پخش شد، افزود که این یک حقیقت است که هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند.

العطیه درباره طرح اقدام نظامی علیه قطر در آن دوره نیز اظهار داشت: ما در قطر جز از خدا نمی ترسیم و امیر قطر به ما و ملت اعتماد دارد، حمایت از قطر مسئولیت ماست، اما آنچه (در سال 2014) رخ داد (و نیروهای نظامی سعودی در مرز قطر مستقر شدند)، یک طرح جامع (برای حمله به قطر) بود.

وی اشاره کرد که دو تن از رهبران کشورهای محاصره کننده قطر که در سال 1996 کودتا در قطر را رهبری کرده بودند، پس از شکست کودتا به کودتاچیان گفتند که «نترسید توپ دیگری در آینده خواهد رسید».

العطیه اظهار داشت که بحران سال 2013 و 2014 همان بحران 1996 با تاکتیک متفاوت بود و هدف از آن نیز ایجاد شوک و تلاش برای دور زدن قطر بود اما قطر همواره تأکید کرده که حاکمیتش خط قرمز است.

وزیر دفاع قطر درباره بحران فعلی به وجود آمده بین قطر با چهار کشور عربی نیز اظهار داشت که گفت وگو کوتاه ترین و ساده ترین راه برای حل اختلافات است و ما امیدوار هستیم که محاصره کنندگان قطر صدای عقل و درایت را بشنوند و به دعوت صباح الأحمد الجابر الصباح امیر کویت پاسخ دهند و بر میز گفت وگو حاضر شوند.

کلید واژه ها: قطر


نظر شما :