ادعای نیکی هیلی: سازمان ملل تعهد ایران به برجام را تایید نکرده است!

۲۹ آذر ۱۳۹۶ | ۱۳:۱۸ کد : ۱۹۷۳۸۸۳ سرخط اخبار

شورای امنیت سازمان ملل متحد سه شنبه شب برای بررسی توافق هسته ای (گزارش دوره ای اجرای قطعنامه 2231 مرتبط با برجام) تشکیل جلسه داد.

به گزارش «انتخاب»، در این نشست، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در مقابل گزارش دهندگان تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی، مدعی شد که سازمان ملل تعهد ایران را تایید نکرده و گفت: نباید گروگان برجام باشیم.

نیکی هیلی افزود امروز موشک دیگری از طرف حوثی ها به عربستان سعودی شلیک شده. ما هنوز اطلاعات کاملی از این حمله نداریم اما تمامی نشانه های حمله های ایرانی را در خود دارد.

سفیر آمریکا که پس از سه نماینده سازمان ملل که تعهد ایران را تایید می کردند، به قرائت بیانیه خود پرداخت، بار دیگر و در مقابل مسئولان گزارش دهنده، ادعای خود را تکرار کرد که سازمان ملل، تعهد ایران به برجام را تایید نکرده.

هیلی با اشاره به برخی گزارش ها از نشانه های همکاری های ایران با حوثی های یمن و دادن اسلحه به آنها گفت که آخرین شواهد در واشنگتن به نمایش گذاشته شد و تا کنون بیش از 12 کشور آن را مشاهده کرده اند و در حال حاضر اعضای کنگره در حال بررسی آنها هستند.

وی اظهار کرد ما چند گزینه داریم که با ایران برخورد کنیم. ما می توانیم علیه ایران قطعنامه های جدیدی صادر کنیم، ایران را تحریم کنیم و سپاه قدس را برای تخلف از قوانین بین المللی مسئول بدانیم.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، خطاب به اعضای شورای امنیت گفت ما باید تشخیص دهیم که قطعنامه 2231 به فعالیت های غیر هسته ای ایران می پردازد. ما نباید گروگان برجام شویم و اجازه دهیم از قطعنامه ها تخلف شود.

این در حالی است که در ابتدای این نشست «جفری فلتمن» معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون 9 بار پایبندی ایران به برجام را تائید کرده، از تایید نکردن پایبندی ایران برجام از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ابراز تاسف کرد.

فلتمن همچنین تاکید کرد سازمان ملل هنوز این ادعا را که ایران به یمن کمک تسلیحاتی می کند تایید نکرده است.

«جوان ادمسون» نماینده اتحادیه اروپا نیز در این نشست با انتقاد از این تصیم ترامپ تاکید کرد همه طرف ها از جمله آمریکا باید به تعهدات خود در قبال برجام عمل کند. ادمسون افزود ایران کاملا به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است.

«فرانسوا دولاتر» نماینده فرانسه هم در این نشست با تاکید بر اینکه ایران به تمامی تعهدات برجامی خود متعهد بوده است گفت: تصمیم ترامپ تاثیری بر برجام ندارد.

«ولادیمیر سافرانکوف» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل هم در این نشست تصریح کرد جایگزینی برای برجام وجود ندارد.


نظر شما :