دست ایران در برابر هرگونه اقدام آمریکا در مورد برجام باز است

۱۹ دی ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۲ کد : ۱۹۷۴۲۸۵ سرخط اخبار

مشاور مقام معظم رهبری در پاسخ به سوالی در مورد واکنش ایران در صورت خروج آمریکا از برجام گفت: دست جمهوری اسلامی ایران باز است و تمام گزینه ها روی میز است.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی ظهر روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تصریح کرد: این طور نیست که برخی از هم پیمانان آمریکا یک حرفی بزنند و آمریکا به نحو دیگری عمل کنند و آنها یک طرفه از برجام سود ببرند و ایران نیز یک طرفه به تعهداتش پایبند باشد.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان همچنین ادامه داد: راهکار در ارتباظ با این موضوع در خود برجام پیش بینی شده و از دیگر سو مجلس شورای اسلامی نیز قانونی در این زمینه تصویب کرده و این قانون مجلس ملاک عمل ما خواهد بود.

مشاور مقام معظم رهبری همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تلاش آمریکایی ها جهت جدا کردن کردستان سوریه از این کشور در راستای تجزیه سوریه اظهار کرد: سناریوی آمریکایی ها این بود که عراق را به سه قسمت شیعه، کردی و سنی تجزیه کنند. ولی جامعه عراق با این فکر مخالفت کرد  و در همین چارچوب ، آمریکایی ها اجرایی کردن این نقشه را به آینده موکول کردند. آنها در آینده نیز در این زمینه به موفقیتی دست نخواهند یافت؛ چراکه مردم عراق ، ارتش عراق، نیروهای مردمی و دولت این کشور همگی حضور دارند و با این موضوع مخالف هستند. بنابراین آمریکایی ها در مورد تجزیه عراق به نتیجه ای نخواهند رسید.

وی ادامه داد: در مورد سوریه نیز آمریکایی ها مایل نبودند که ارتباطی بین سوریه و عراق ایجاد شود و شهر بوکمال را سدی در این ارتباط می دیدند ولی با کمک نیروهای سوری و عراق و جریان مقاومت، آمریکایی ها دماغ شان به خاک مالیده شد و داعش شکست خورد.

وی افزود: آمریکایی ها در شرق فرات پایگاه هایی زدند و می خواهند مقدمه جدا شدن کردستان سوریه را از این کشور فراهم کنند ولی این آرزویی است که محقق نمی شود.

ولایتی با بیان اینکه آنها قریب هفت سال است که علیه سوریه می جنگند و برخی از مزدوران خود از جمله بلک واتر را به این منطقه آورده اند که حکومت سوریه را از بین ببرد ولی موفق نشدند، ادامه داد: تجربه نیز نشان می دهد که آمریکایی ها در اجرای این طرح موفق نمی شوند و سوریه متحد و یکپارچه باقی می ماند.

وی افزود: محور مقاومت از تمامیت ارضی سوریه حمایت می کند.

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان همچنین به گفت وگوهای مطرح شده در دیدارش با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق اشاره کرد و گفت: پیروزی های ارتش و همچنین نیروهای مردمی عراق در راستای آزادسازی کامل این کشور از وجود گروه های تروریستی بسیار مهم بود، ما این پیروزی را بار دیگر تبریک گفتیم.

مشاور مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه رابطه ایران و عراق مبتنی بر حسن همجواری و راهبردی و استراتژیک است، به نقش مجلس اعلای اسلامی عراق و تحولات چند سال اخیر در این کشور اشاره کرد و گفت: مجلس اعلا نقش مهمی در پیروزی مردم عراق داشت.

ولایتی همچنین به افزایش تعاملات ایران و عراق در عرصه های مختلف در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حجم تجارت دو کشور 15 میلیارد دلار است.

وی همچنین به ارتباط فرهنگی دو ملت ایران و عراق نیز اشاره کرد و افزود: مراسم اربعین و راهپیمایی اربعین مصداق روشنی از رابطه فرهنگی دو کشور است. در مراسم اربعین صدها هزار نفر ایرانی به عراق می روند و مردم عراق نیز براساس اعتقادات و دیدگاه های خود از این زوار استقبال می کنند.

ولایتی همچنین به مصوبه اخیر مجلس عراق در رابطه با قدس و تاکید این مجلس مبنی بر اینکه قدس پایتخت همیشگی فلسطین است اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس عراق با تصویب چنین موضوعی با تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس مخالفت کردند.

وی در پایان صحبتهای خود با اشاره به عزم مقامات دو کشور جهت گسترش روابطشان در عرصه های مختلف تاکید کرد: رابطه ایران و عراق امیدبخش است.

کلید واژه ها: ایران و عراق


نظر شما :