ارزیابی ها ترامپ را یکی از تهدیدات بزرگ اقتصاد جهانی می دانند

پیش بینی رفتار ترامپ در اجلاس داووس

۰۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۴۵۶۸ اخبار اصلی آمریکا
یکی از بحث های گزارش بر اساس ارزیابی کارشناسان این است که فردی باعث شده تا احتمال وقوع تعداد کثیری از بحران ها و هراس ها بالاتر رود، این فرد خود قرار است به تالارهای داووس پا بگذارد: پرزیدنت دونالد ترامپ.
 پیش بینی رفتار ترامپ در اجلاس داووس

دیپلماسی ایرانی: نشست سالانه اقتصاد جهانی، این هفته در شهر آلپاین داووس در سوئیس برگزار می شود، شهرت این نشست به دلیل فرصت معاشرت طرف ها و همچنین بحث های جدی است که در آن مطرح می شود. اما سازمان دهندگان مشق خود را می نویسند و چهارشنبه گذشته نشست اقتصاد جهانی گزارش جهانی ریسک در سال 2018 را منتشر کرد، این گزارش با جزئیات به این بحث می پرداخت که جنگ بین کشورها، زلزله، حباب های بازار و تکانه های شدید بهای انرژی (افزایش یا کاهش) می تواند بر اوضاع جوامع و کسب و کار در سراسر دنیا اثر گذار باشد.

یکی از بحث های گزارش بر اساس ارزیابی کارشناسان این است که  فردی باعث شده تا احتمال وقوع تعداد کثیری از بحران ها و هراس ها بالاتر رود، این فرد خود قرار است به تالارهای داووس پا بگذارد: پرزیدنت دونالد ترامپ.

گزارش تاکید دارد که ترامپ بعلاوه اقداماتی با تاثیرات مخرب جهانی همچون خارج کردن ایالات متحده از توافق اقلیمی پاریس، به بازتولید خیزش " سیاست های مرد قدر قدرت کاریزماتیک" دست زده است که باعث شده فضای ژئو پولتیک " تب زده" ای در جهان شکل بگیرد. این گزارش در میان مسائل دیگر همچنین می گوید، انعطاف پذیری سیاست ها برای بزرگ کردن شخصیت ها احتمال نبرد هسته ای با کره شمالی را بالا برده است. به عبارت دیگر اگر برای ارزیابی ریسک به داووس آمده اید، فقط دنبال ترامپ باشید. پیدا کردن او که با هشت عضو کابینه به داووس می آید کار دشواری نیست.

هرچند حضور ترامپ در داووس با توجه به اهمیت اش و خود مهم پنداری اش چندان هم غیر مرتبط نیست. در 48 مین نشست داووس حدود سه هزار شرکت کننده حاضر هستند ، بیش از نیمی از آن ها از بخش خصوصی می آیند، اعضای نشست جهانی اقتصاد که آبونمان پرداخت می کنند و متعلق به هزار شرکت بزرگ پردرآمد جهان هستند و "مشارکت کنندگانی" در سطوح مختلف که پول بیشتری پرداخت می کنند تا بتوانند در این نشست شرکت کنند. مدعوین دیگر از بخش های عمومی ، سازمان های غیر دولتی و هنرمندان قرار است تا "بخش های جهانی ، منطقه ای و صنعتی " را شکل دهند. حدود هشتاد درصد از مدعوین مرد هستند.

آخرین رئیس جمهور ایالات متحده که در اجلاس داووس شرکت کرد بیل کلینتون بود، اما بسیاری از سران دولت ها و حکومت ها در نشست اقتصاد جهان شرکت کرده اند. مدعوین امسال بر گروه جی -7 (6 تن از رهبران این 7 کشور حضور دارند، شین زو آبه نخست وزیر ژاپن غایب است) و گروه جی -20 (نارندرا مودی، نخست وزیر هند سخنرانی افتتاحیه را انجام خواهد داد، ترامپ در روز اختتامیه سخنرانی کلیدی خود را انجام خواهد داد) تمرکز خواهند داشت.

هرچند دفترچه راهنمای نشست اسامی چندین تن از سران کشورهای آفریقایی که در این نشست حاضر هستند را ذکر کرده اما نام رهبرانی آفریقایی که می توانند با مردی که همین اخیرا کشورشان را "چاه توالت" خطاب کرده ملاقات داشته باشند را ذکر نکرده است. رهبران چندین کشورهای مسلمان و آمریکای لاتین که ترامپ آنها را نیز تحقیر کرده در این نشست حضور خواهند داشت. (سلبریتی هایی همچون التون جان، کیت بلانشت، شاهرخ خان نیز حاضر هستند، داووس بدون آنها اصلا صفایی نخواهد داشت.)

اشاره به تمام کشورهایی که ترامپ به آنها توهین کرده است کار طاقت فرسایی است. سهل است که تصور کنیم اجلاس امسال به عنوان صحنه ای برای کمدی تلخ و ابلهانه ای خواهد بود: ترامپ تلاش خواهد کرد شوکی به دسته ای از کشورها که وی "بدهکاران فراری" می نامد  بدهد و همچنین ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ را مجاب کند تا افراد سفید پوست بیشتری به آمریکا بفرستد.

در راه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه را می بینید، کسی که ترامپ پایتخت کشورش را ویرانه ای توسط تروریست های مهاجر خوانده است، بعد به وزیر اقتصاد مکزیک بر می خورد و با او بر سر پرداخت پول برای احداث دیوار در مرز دو کشور نزاع می کند. از باب سرگرمی ترامپ به دنبال اتاق ولادمیر پوتین می گردد، اما افسوس، رئیس جمهور روسیه از سال 2009 در داووس شرکت نکرده است.

منبع : نیویورکر / تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: داووس ترامپ در داووس اقتصاد جهانی


نظر شما :