ترامپ؛ منشاء اختلافات در گروه 7

۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۳ کد : ۱۹۷۷۱۴۶ سرخط اخبار

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، گروهی که ابتدا در سال 1975با حضور شش کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا تشکیل شد، با پیوستن کانادا به عنوان هفتمین کشور به عنوان گروه هفت کشور صنعتی به جهان معرفی شد. 
محور اولیه تمرکز این گروه اقتصاد بود و قرار بود با تشکیل این مجمع، از تبدیل موضوعات تجاری به شکاف سیاسی فیمابین اعضاء گروه جلوگیری شود اما تصمیم های اخیر رئیس جمهوری آمریکا عملا گروه را در جهت انشقاق پیش برد.
به گزارش رسانه های غربی، دونالد ترامپ با مواضع خود در کانادا موجب ایجاد مشکلاتی در این گروه شده است.
نشریه پولیتیکو در این باره نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نشست دیروز سران گروه هفت (G7) در کانادا، مطرود متحدان بود و بطور قطع علل آن خروج از برجام و وضع تعرفه های جدید بر واردات فلزات هستند.
'مایکل کرولی'روزنامه نگار آمریکایی روز جمعه به وقت محلی، در آغاز گزارشی با عنوان 'شاخ و شانه کشیدن ترامپ با متحدان حین نشان دادن در باغ سبز به دشمنان'، نوشت: پس از دیدار نه چندان خوشایند دونالد ترامپ با متحدان پیش از نشست G7 وی در حال تدارک دیدار با رهبران روسیه و کره شمالی است، اما در واقع رئیس جمهوری آمریکا با سر درگم کردن هنجارهای سیاست خارجی، به برخی از نزدیکترین دوستان آمریکا، پشت کرده است؛ به گونه ای که با ورود وی به کانادا برای شرکت در نشست سران گروه G7، وی مطرود متحدان بود و این به دلیل خروج وی از توافق هسته ای با ایران و وضع تعرفه های جدید بر واردات فلزات است. 
کرولی در ادامه گزارش خود افزود: از سوی دیگر، این تنش ها با اعلام درخواست ترامپ برای حضور دوباره روسیه در این گروه بالا گرفت، چرا که این نخستین بار پس از سال 2014 و الحاق کریمه به روسیه است که این موضوع مطرح می شود. 
از سوی دیگر خبرگزاری رویترز با اشاره به نحوه برخورد رهبران آمریکا و فرانسه با یکدیگر در خلال نشست سران گروه هفت در کانادا نوشت: در این نشست از گرمی و صمیمیت سابق میان روسای جمهوری آمریکا و فرانسه خبری نبود.
به گزارش این خبرگزاری، این سردی روابط از تنش هایی که درست پیش از برگزاری این نشست علنی شدند، حکایت دارد. 
اینطور که به نظر می رسید، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که نتوانست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را به ماندن در توافق هسته ای ایران متقاعد کند و هنوز از تصمیم واشنگتن برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا آزرده است، رویکرد خود را درقبال همتای آمریکایی اش بازبینی می کند.
مکرون در آستانه ی برگزاری نشست سران گروه هفت در پیامی توییتری نارضایتی خود را از اقدام ترامپ در خصوص اعمال تعرفه ها اعلام کرد و ترامپ نیز در پاسخ به این پیام در توییتی از اقدامات تجاری اروپا شکایت کرد. 
از سوی دیگر به نوشته روزنامه سی بی اس آمریکا، مرکل در حاشیه نشست جاری سران کشورهای عضو گروه 7 در کانادا به خبرنگاران گفت: اعضای اروپایی گروه 7 توافق کرده اند که بازگشت روسیه به این گروه قابل قبول نیست مگر این که پیشرفتی در بحران اوکراین ایجاد شود. 
این اظهارات مرکل که به دنبال دیدار وی با رهبران ایتالیا، انگلیس و فرانسه مطرح شد، نشانه مخالفت قوی با 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا بود که پیشتر خواستار عضویت دوباره روسیه در گروه هفت شده بود. 
بعد از پیوستن روسیه به این گروه در سال 1998 نام آن به گروه 8 تغییریافت اما اعضای آن در اعتراض به الحاق کریمه به خاک روسیه در سال 2014 ، مسکو را از این گروه خارج کردند. 
کشورهای اروپایی و غرب به بهانه الحاق کریمه و نقش ادعایی مسکو در ناآرامی های شرق اوکراین، مسکو را تحریم کردند. روسیه بارها اعلام کرده که دخالتی در درگیری های اوکراین ندارد.
در خبری دیگر خبرگزاری رویترز از اوتاوا گزارش داد که سخنگوی جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در واکنش به درخواست دونالد ترامپ برای پذیرش روسیه در این گروه گفته است، مخالفت اوتاوا با پذیرش مجدد روسیه در گروه هفت تغییری نکرده است.
اظهارات این سخنگو در حالیست که ترامپ در آستانه آغاز نشست جی هفت، از اعضای این گروه خواست تا مسیر را برای بازگشت روسیه به این گروه هموار کنند. 
'ترزا می'نخست وزیر انگلیس هم در پایان نشست دو روزه 'جی 7 ' در کانادا از موضع مشترک شرکت کنندگان درباره حفظ تحریم ها علیه روسیه استقبال کرد و از توافق برای تشدید این تحریم ها در صورت نیاز خبر داد.
دفتر نخست وزیری انگلیس طی بیانیه ای در این زمینه اعلام کرد، 'می' در اظهاراتی بار دیگر روسیه را به طور غیرمستقیم مسئول مسمومیت ' سرگئی اسکریپال' جاسوس اسبق روس در انگلیس دانست و پاسخ یکپارچه جامعه جهانی به آنچه وی اقدامات مخرب و تهدید علیه ارزش های دمکراتیک خواند را مورد تاکید قرار داد.
در جریان مسمومیت اسکریپال، علاوه بر انگلیس، آمریکا و شمار زیادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعدادی از دیپلمات های روسی را جاسوس معرفی کرده و از کشور خود اخراج کردند.
نخست وزیر انگلیس در بخش دیگری از سخنان خود درباره ضرورت توجه به رویکرد چندجانبه گرایی در نظام تجارت جهانی بار دیگر موضع لندن را نسبت به افزایش تعرفه آمریکا درباره واردات فلزات غیرمنطقی و تأسف بار خواند و اظهار داشت که این امر باعث کاهش بهره وری، نوآوری و رقابت پذیری می شود.
در همین حال به رغم پیشنهاد ترامپ برای بازگشت روسیه به جی 7، 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه گفت که مسکو از همکاری با گروه بزرگ تر جی 20 کاملاً خرسند است و هرگز خواستار بازگشت به جی 7 نشده است.
سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت و یا جی هفت روز شنبه در پایان نشست خود در کِبِک کانادا، با صدور بیانیه ای مشترک، موارد مورد تفاهم را برشمردند و بر وجود اختلاف ها اذعان کردند.
به گزارش ایرنا، در این بیانیه که به امضای همه سران این کشورها رسیده، بر تعهد اعضا برای 'اطمینان از صلح آمیز ماندن برنامه هسته ای ایران' تاکید شده است.
بیانیه اذعان داشته است که اعضا نتوانستند درخصوص مسئله آب و هوایی با آمریکا به توافق برسند.
بیانیه گروه هفت همچنین 'حمایت گرایی' را که نقطه مقابل تجارت آزاد است، محکوم کرده و وعده 'تداوم مبارزه' با این سیاست را داده است.
این پاراگراف می تواند اشاره ای به اقدام اخیر دولت آمریکا در وضع تعرفه واردات بر فولاد و آلومینیوم باشد که مورد اعتراض دیگر کشورها قرار گرفته است. 
در ادامه اختلافات موجود میان اعضای گروه هفت، دفتر 'جاستین ترودو' نخست وزیر کانادا شب گذشته با صدور بیانیه ای در توئیتر، به اظهارات اهانت آمیز رئیس جمهوری آمریکا در پایان نشست سران 'گروه هفت' واکنش نشان داد و اعلام کرد که ترودو همه مواضع خود را پیش از این هم در مجامع عمومی و خصوصی مطرح کرده بود.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا نیز شامگاه شنبه با انتقاد از اظهارات نخست وزیر کانادا، امضای خود از بیانیه مشترک نشست سران گروه هفت ' جی 7 ' را پس گرفت.
ترامپ درصفحه توئیتر خود نوشت: نخست وزیر کانادا در دیدارها، بسیار آرام و مطیع بود تا که آنجا را ترک کردم، به کنفرانس خبری برود و بگوید که 'تعرفه های آمریکا توهین آمیز است' و او 'زیر بار نخواهد رفت'.بسیار ضعیف و فریبکارانه. تعرفه های ما نتیجه تعرفه های 270درصدی او بر محصولات لبنی است! 
در بیانیه دفتر ترودو در واکنش به این اظهارات آمده است: نخست وزیر مطلبی نگفته است که پیش از این در گفت وگوهای علنی و غیرعلنی با رئیس جمهوری آمریکا مطرح نکرده باشد.
بیانیه می افزاید: دولت هم اکنون روی دستاوردهای نشست گروه هفت متمرکز است.
نشست سران 'گروه هفت' متشکل از آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و کانادا، روز گذشته با انتشار یک بیانیه هشت صفحه ای به کار خود پایان داد.
این بیانیه که در ابتدا اعلام شد رئیس جمهوری آمریکا هم آن را امضا کرده، به انتقاد از سیاست های تجاری 'حمایت گرایانه' پرداخته است.اما بعد ترامپ اعلام کرد که امضای خود را پس گرفته است.
دولت آمریکا اوایل سال جاری میلادی تعرفه های گسترده ای را بر واردات فولاد وآلومینیوم به آمریکا وضع کرد که با اعتراضات گسترده ای از سوی شرکای تجاری این کشور مواجه شد.
این اقدام شامل تعرفه 25 درصدی بر واردات فولاد و 10 درصدی بر واردات آلومینیوم است.
ترامپ گفت کشورش سالیانه میلیاردها دلار در تجارت با تقریباً همه شرکای تجاری خود از دست می دهد و باید با این تجارت یک طرفه مقابله کند.
این تصمیم ترامپ واکنش هایی را از سوی کشورهای مختلف برانگیخت و این کشورها اعلام کردند که در مقابله با این اقدام تعرفه هایی را بر واردات کالا از آمریکا اعمال می کنند.
برخی تحلیلگران از این اقدام به عنوان جنگ تجاری یاد می کنند که مرحله اول آن خود را در کانادا بصورت مشهود نشان داد.

کلید واژه ها: کانادا گروه هفت رئیس جمهوری آمریکا دونالد ترامپ


نظر شما :