هشتمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

درگیری های ترامپ با بازپرس مولر

۰۴ تیر ۱۳۹۷ | ۰۰:۲۲ کد : ۱۹۷۷۴۰۱ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
اگر مولر به چیز مهمی برسد، شاید برسد، او را بازجویی خواهد کرد یا این که او را برای بازخواست فرا خواهد خواند. شاید به زودی این کار را از او بخواهد. اما اگر با این درخواست مخالفت کند مولر می تواند برای او «احضاریه» رسمی بفرستد که امریکایی ها آن را «Subpoena» می نامند. اما ترامپ می تواند آن را رد کند که این اتفاق بحران بزرگی را ایجاد خواهد کرد.
درگیری های ترامپ با بازپرس مولر

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هشتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا هشتمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

همان مسئول سابق امریکایی که پیگیر قضایای لبنان و پرونده اسرائیل – فلسطین است و بعدا وارد بحث های جدی پژوهشی شد و در شماره قبل به آن اشاره شد، در ادامه صحبت هایش به فردریک هوف و انتخاب رسمی اش از سوی وزارت امور خارجه کشورش برای تعیین «خط دریایی» با توافق اسرائیل که اجازه استخراج نفت و گاز می داد، پرداخت و گفت: «با استعفای هوف یا ترغیب او به استعفا، آموس هوکشتاین جانشین او شد. او پیشنهاد «بلوک» نفتی – گازی را ارائه کرد که کاملا با پیشنهاد هوف متفاوت بود. او همچنین پیشنهاد داد که با یک شرکت توافق شود تا همان شرکت مسئول سرمایه گذاری شود، بعد «چک های» عایدات نفت و گاز نصف نصف میان لبنان و اسرائیل پرداخت شود. اما اسرائیل طرحش را رد کرد و گفت: اگر واقعا جدی هستید و لبنانی ها جدی هستند ما همچنان موافق طرح «هوف» و طرح دریایی او هستیم. دولت ترامپ می بایست رسما دیوید ساترفیلد را با سمت معاون وزیر امور خاور نزدیک در وزارت امور خارجه منصوب می کرد، البته بعد از کسب موافقت کنگره بر اساس اصولی روشن، بعد از آن او را مامور حل مشکل لبنان – اسرائیل بر سر نفت و گاز دریایی می کرد. اما این کار را نکرد. این یعنی چه؟ بعد از استعفای تیلرسون یا برکناری او چه پیش خواهد آمد؟ آیا جانشین او، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه جدید می تواند کار او را کامل کند، چگونه؟ هیچ کس جوابی برای این سوال ها ندارد. بعضی ها پیشنهاد کردند که «هوف»، نماینده ویژه امریکا در سوریه شود. اما او خودش رد کرد. بعضی ها در «آتلانتیک کانسیل» (مرکزی پژوهشی) بر این اعتقادند که مواضعش علیه حکومت سوریه مسئولیت او را برای احیای «طرح دریایی» پیچیده می کند.»

گفتم: «فکر نمی کنم.» بعد پرسیدم: «از ترامپ و بازرس ویژه مولر چه خبر؟» جواب داد: «مولر در همه چیز تحقیق می کند. شاید چیز مهمی درباره تبانی (Collusion) رئیس جمهور ترامپ و روسیه پیدا نکند. اما بر سر کارهای مالی و قراردادهایش با روسیه نیز تحقیق می کند. در امریکا قانونی موسوم به Tax Return وجود دارد که بخشی از مالیات پرداخت شده را به صاحبش بر می گرداند. ترامپ همیشه کشف مبالغ برگردانده شده را حاشا کرده است، چرا؟ این چیزی است که مولر تلاش می کند کشف کند علاوه بر آن که می خواهد قضایای دیگر را هم فاش کند. اگر به چیز مهمی رسد، شاید برسد، او را بازجویی خواهد کرد یا این که او را برای بازخواست فرا خواهد خواند. شاید به زودی این کار را از او بخواهد. اما اگر با این درخواست مخالفت کند مولر می تواند برای او «احضاریه» رسمی بفرستد که امریکایی ها آن را «Subpoena» می نامند. اما ترامپ می تواند آن را رد کند که این اتفاق بحران بزرگی را ایجاد خواهد کرد.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


نظر شما :