ارزش تبادل تجاری ایران و عراق از 13 میلیارد دلار گذشت

۱۰ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۹۷۷۵۳۰ سرخط اخبار

'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت در سال 96 ارزش تبادل تجاری میان ایران و عراق به بیش از 13 میلیارد و 210 میلیون دلار رسید.

به گزارش ایرنا، مسجدی عصر شنبه در ششمین نشست کمیته فرهنگی نمایندگی های جمهوری اسلامی و با حضور آیت الله 'سید مجتبی حسینی' نماینده ولی فقیه در عراق گفت: بر این اساس ایران پس از ترکیه جایگاه دومین شریک تجاری را دارد. 
وی افزود: از این رقم حدود 6.5 میلیارد دلار مربوط به صادرات غیر نفتی ایران بوده است و در این نوع صادرات، ایران در میان شرکای تجاری عراق، مقام اول را داراست. 
سفیر ایران اظهار داشت: تلاش و هدف ما گسترش روابط با عراق در همه عرصه هاست اما در عین حال حوزه فرهنگ اهمیت ویژه ای در این زمینه دارد. 
سفیر ایران درخصوص روابط فرهنگی دو جانبه گفت: فرهنگ بهترین و کارآمدترین عرصه تحکیم روابط میان دو کشور و ملت دوست و برادر ایران و عراق است. 
وی با اشاره جایگاه زیارت اربعین در سالهای گذشته در تقویت تعاملات و تحکیم روابط میان اقشار مختلف دو ملت ایران و عراق، بر ضرورت برنامه ریزی لازم برای بهبود خدمات رسانی و پیشگیری از برخی آسیب های حاشیه ای در این حرکت چند میلیونی در زیارت اربعین سالجاری تاکید کرد. 
مسجدی گفت با توافقنامه ای که میان تهران و بغداد امضا شده است، مراسم اربعین سال گذشته با شرایط بسیار بهتری نسبت به سالهای قبل و حواشی کمتر برگزار شد و امسال درنظر داریم با افزودن محورهای جدیدی به این توافق، با مدیریت و همکاری بسیار خوب طرف عراقی، شرایط برگزاری این مراسم باشکوه را هر چه بهتر کنیم. 
آیت الله حسینی نیز طی سخنانی برخی نکات آسیب شناسانه در حوزه فعالیت های فرهنگی از جمله در مراسم زیارت اربعین را تشریح کرد.
نماینده ولی فقیه در عراق در همین راستا از همه فعالان این عرصه خواست دستور موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حفظ کامل احترام به حاکمیت عراق و رعایت قوانین و مقررات این کشور را همچون همیشه و بویژه در جذب همکاری های داوطلبانه در عرصه زیارت اربعین سرلوحه کار خود قرار دهند. 
در این نشست، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز با ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در حوزه فرهنگ، به روابط گرم و صمیمی میان حوزه های فرهنگی و دینی ایران و عراق از طیف های مختلف دینی و مذهبی اشاره کرد. 
حجت الاسلام و المسلمین 'غلامرضا اباذری' از جمله ضمن تشریح تعامل و همکاری خوب میان گروههای اهل سنت و شیعه بویژه در سال های پس از ظهور و افول داعش تاکید کرد: عراق می تواند الگوی خوبی برای همزیستی و همکاری میان شیعه و سنی باشد. 
در ادامه این جلسه نمایندگان نهادهای فرهنگی مختلف جمهوری اسلامی مستقر در عراق گزارش هایی از فعالیت های انجام شده در حوزه کاری خود ارائه کردند. 

کلید واژه ها: ایران و عراق زیارت اربعین


نظر شما :