خط و نشان های ترامپ برای طرح خروج برگزیت ترزا می

۲۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۵ کد : ۱۹۷۷۷۶۰ سرخط اخبار

رئیس جمهور آمریکا در حالی روز پنجشنبه وارد انگلیس شد که در جدیدترین اظهار نظرهایی که از وی در مصاحبه با یک نشریه انگلیسی منتشر شده از طرح نخست وزیر انگلیس در خصوص بریگزیت انتقاد کرده و گفته این طرح وی خیانت به رای دهندگان انگلیسی بوده و در صورت اجرا، احتمالا به روابط تجاری مهم انگلیس با آمریکا پایان خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که پس از پایان اجلاس سران ناتو از بروکسل وارد شهر لندن شده در مصاحبه اختصاصی با روزنامه انگلیسی سان گفت: اجرای یک به اصطلاح طرح «بریگزیت نرم» احتمالا توافق تجارت آزاد را از بین خواهد برد. چون به معنای آن خواهد بود که آمریکا به جای انگلیس با اتحادیه اروپا سر و کار پیدا کند.

این در حالیست که آمریکا و اتحادیه اروپا اخیرا بر سر تعرفه‌های واردات دچار جنگ تجاری شدند. اخیرا اعضای کابینه نخست وزیر انگلیس به توافق رسیدند پس از برگیزیت منطقه تجارت آزاد برای تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایجاد شود. طرح جدید ترزا می برای بریگزیت باید به تصویب پارلمان برسد در حالیکه با واکنش تعدادی از نمایندگان محافظه کار که خواهان خروج کامل از اتحادیه اروپا هستند روبرو شده است.

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با سان ابراز امیدواری کرد که بوریس جانسون وزیر خارجه مستعفی انگلیس به کابینه برگردد. او جانسون را که چند روز پیش در واکنش به طرح ترزا می برای برگزیت استعفا داد یک نماینده عالی برای انگلیس توصیف کرد. ترامپ گفت: طرح دولت ترزا می برای روابط با اتحادیه اروپا پس از برگزیت با آنچه که مردم به آن رای دادند تفاوت زیادی دارد.

ترامپ گفت بوریس جانسون می‌تواند یک نخست‌وزیر بزرگ برای انگلیس باشد. او درباره مهاجرت به اروپا هم گفت، اینکه اروپا به مهاجران اجازه داده در این قاره ساکن شوند شرم آور است و بافت این کشورها را تغییر داده و تا زمانی که اقدام مناسبی اتخاذ نشود وضعیت تغییر نمی‌کند و گفت منظورش "اقدام مثبت" نیست.

او صادق خان، شهردار لندن را مسئول رخ‌دادهای تروریستی در پایتخت انگلیس دانست "که به مهاجران اجازه اقامت در لندن را داده است."

ترامپ گفت، به نخست وزیر انگلیس گفته چطور از اتحادیه اروپا خارج بشود ولی می با او موافقت نکرد و به حرفش گوش نداد. ترزا می پنجشنبه شب در کاخ بلنهایم در آکسفوردشایر میزبان ترامپ و همسرش در ضیافت شام رسمی بود. این کاخ محل تولد وینستون چرچیل نخست وزیر معروف انگلیس در قرن بیستم است. کاروان هلیکوپتر حامل ترامپ و همسرش در حالی پنجشنبه شب در کاخ بلنهایم فرود آمدند که به علت تدابیر امنیتی و محوطه بزرگ آنجا هیچ تجمع اعتراضی در نزدیکی آن برگزار نشد. تحلیلگران می‌گویند پرهیز از رویارویی با معترضان باعث شده بیشتر برنامه‌های سفر دو روزه ترامپ به انگلیس در خارج از لندن انجام شود تا ترامپ با معترضانی که برنامه‌های مفصلی برای اعتراضات‌شان آماده کرده‌اند روبرو نشوند.

گزارش شده این معترضان از بامداد امروز جمعه تظاهرات‌شان را در لندن و اسکاتلند آغاز کرده و از آن جمله صدها معترض در نزدیکی پارک ریجنت لندن و اطراف سفارت آمریکا حضور پیدا کردند. شب پنجشبنه هم با وجود آنکه کاروان ترامپ با هلیکوپتر به کاخ بلنهایم رفت گروه‌های متعدد معترضان در نقاط مسیر پرواز او پلاکاردهای اعتراضی نشان دادند که رویشان نوشته شده بود ترامپ خوش نیامدی.

روز جمعه و ترامپ و ترزا می از یک عملیات ضد تروریستی نیروهای ویژه آمریکایی و انگلیسی در یک پادگان دیدار خواهند کرد و قرار است امروز به دیدار ملکه الیزابت دوم هم بروند.

کلید واژه ها: ترزا می دونالد ترامپ


( ۱ )

نظر شما :