گزارش دیپلماسی ایرانی از جلسه هفتگی سخگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

قاسمی:علائم مثبتی از اروپایی ها مشاهده کرده ایم/ مذاکره با امریکا امکان پذیر نیست

۰۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۷۸۱۲۴ اخبار اصلی خاورمیانه
وی درباره مذاکرات ایران و اروپا برای حفظ برجام و بسته پیشنهادی اروپایی ها نیز گفت: «تماس های دائم و مستمر و جدی ما با طرف های اروپایی و طرف های اروپایی با ایران وجود دارد. خوش بینی هایی وجود دارد. در کلیات علائم مثبتی دیده می شود و گام های رو به جلو برداشته شده است.»
قاسمی:علائم مثبتی از اروپایی ها مشاهده کرده ایم/ مذاکره با امریکا امکان پذیر نیست

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با خبرنگاران به سوال آنها پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای روزنامه العرب که گفته بود سفر یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان به امریکا مربوط به میانجی گری میان ایران و امریکاست، گفت: «از جزئیات سفر بن علوی خبر ندارم. قبل از آن آقای ظریف هم به عمان سفر کرده بود. اما ارتباط دادن این سفرها به یکدیگر به این آسانی ها نیست و نمی توان آنها را به هم مرتبط دانست. سفرها به طور جداگانه انجام شده و نمی توان اینها را به هم ربط داد.»

وی درباره سابقه شکایت ایران از ایالات متحده به دادگاه لاهه بر سر اعمال تحریم های مجدد گفت: «جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حقوق خود و تعهداتش و ماندن در تعهداتی که پذیرفته بود با توجه به خروج غیرقانونی امریکا از برجام جمهوری اسلامی ایران از این ساز و کار و از همه ساز و کارهای دیگری که می تواند در جهان وجود داشته باشد، برای احقاق حقوق خود استفاده خواهد کرد. حالا هم از این ابزار استفاده کرده است. در حال حاضر شکایت ایران در دادگاه لاهه ثبت شده است و در ماه شهریور به آن پرداخته خواهد شد. به هر حال این هم ابزاری است که باید از آن استفاده کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال مذاکره ایران و امریکا گفت: «با توجه به رفتار خصمانه امریکا و اعمال تحریم های ناجوانمردانه فاصله ما و امریکا بسیار است. با این رفتارها قطعا امکان گفت وگو وجود ندارد. امریکا با این رفتارها همواره نشان داده است که قابل اعتماد نیست و نمی توان به حرف هایش اعتماد کرد. بنابراین در حال حاضر و در وضعیت فعلی امکان مذاکره با امریکا وجود ندارد.»

وی درباره مذاکرات ایران و اروپا برای حفظ برجام و بسته پیشنهادی اروپایی ها نیز گفت: «تماس های دائم و مستمر و جدی ما با طرف های اروپایی و طرف های اروپایی با ایران وجود دارد. خوش بینی هایی وجود دارد. در کلیات علائم مثبتی دیده می شود و گام های رو به جلو برداشته شده است. جزئیاتی وجود دارد که کارشناسان در حال بررسی آنها هستند و امیدواریم در زمان مقتضی گفت وگوها به انجام برسد و ما بتوانیم در دور جدیدی از گفت وگوها را با اروپایی ها آغاز کنیم.»

قاسمی درباره ناتوی عربی که این روزها ایالات متحده اعلام کرده است برای فشار بر ایران تشکیل خواهد داد گفت: «این چیز جدیدی نیست. با توجه به کشورها و وزن اقتصادی و سیاسی کشورهایی که برای تشکیل این سازمان نام برده شده است، نمی توان ارتباطی میان این کشورهای عربی با کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی مشاهده کرد. با توجه به فاصله کشورهای عربی با اعضای ناتو باید این مساله را در حد شعار تصور کرد. آن چه از آقای ترامپ تا حالا مشاهده کرده ایم او بیشتر تلاش دارد با استفاده از ترفندهایی برای کسب درآمد از این کشورها اقدام کند. من نمی توانم تحقق آن را تصور کنم و آن را بیشتر ابزاری با اهداف خاص برای رسیدن به منافع خاص ترامپ می بینم و امکان تشکیل آن را دور از واقعیت می دانم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات روحانی برای بهبود روابط با کشورهای امارات، عربستان و بحرین گفت: «آقای رئیس جمهور یک سیاست کلی را بیان کردند که هدف از آن ایجاد روابط با همه کشورهای منطقه برای ایجاد آرامش و تثبیت اوضاع و مبارزه با تروریسم و ایجاد فضا برای تثبیت اوضاع منطقه. ایران همواره آمادگی خود را برای گسترش روابط اعلام کرده است. اظهارات اخیر رئیس جمهور بر اهمیت این موضوع می افزاید. اما این که چگونه می توان با بدعهدی و کج فهمی ها و وجود عناصر ثالث که نمی خواهند منطقه امن و باثبات باشد، به وضعیت مطلوب تری رسید، بحث پیچیده ای است. اما جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد امنیت و ثبات در منطقه استفاده خواهیم کرد و تلاش های لازم را به عمل می آوریم و امیدواریم کشورهای دیگر هم این ضرورت و اهمیت را مد نظر و توجه قرار بدهند و اقدامات لازم را انجام دهند.»

وی درباره گفت وگوهای ایران و اروپا در حوزه یمن با توجه به اتفاقات اخیر در یمن گفت: «گفت وگوهای ما با اروپایی ها ادامه دارد. مساله یمن در دستور کار ایران و اروپایی ها قرار دارد. ما باید این گفت وگوها را ادامه بدهیم و معتقدیم باید برای مردم یمن وضعیتی متفاوت از وضعیت فعلی که وضعیت بسیار سختی برای آنهاست تامین کنیم و به تلاش های خود در این زمینه ادامه خواهیم داد.»

وی درباره جنگ اقتصادی ایران و امریکا به وجود آمده است، گفت: «سیاست های ایران در برابر کشورهای خصمانه روشن است، ما برنامه های خود را در برابر هر کدام از کشورهای متخاصم و دوست تنظیم کرده ایم و آنها را روی میز خود داریم و در نشست سالانه سفرا نیز این برنامه ها مورد بررسی قرار گرفت، ما برای هر گونه وضعیتی برنامه خود را آماده کرده ایم. ما امیدواریم کشورهای دشمن از تجربه تاریخی درس بگیرند و نسبت به این کشور بزرگ دچار اشتباهات راهبردی نشوند تا بعدا همانند افغانستان و عراق افسوس نخورند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تغییر سفرای ایران در کشورهای دیگر بعد از پایان ماموریت برخی سفرا و احتمال انتصاب خودش به عنوان سفیر در فرانسه گفت: «ماموریت برخی از آنها به پایان رسیده است. درباره تعیین سفیر جدید در چین اتفاقات تازه ای روی داده است که با توجه به اهمیت چین امیدواریم هر چه سریع تر سفیر در آن جا تعیین شود. درباره من قرار نیست تغییری صورت بگیرد و من در این سمت به فعالیت خود ادامه خواهم داد و نباید به اخباری که رسانه های فرانسوی منتشر می کنند، توجه کرد.»

وی درباره احتمال حمله امریکا به ایران و بروز جنگ میان دو کشور گفت: «من وقوع جنگ را متصور نمی بینم. فکر نمی کنم ایالات متحده این قدر خالی از خردمند شده باشد که به دنبال جنگ باشد. مردم ایران رشادت های خود را در سال های گذشته ثابت شده است. البته رفتارهای خصمانه ترامپ ادامه خواهد یافت و جمهوری اسلامی ایران همه تلاش خود را خواهد کرد تا این توطئه ها را خنثی کند و به اعتقاد ما مردم غیور ایران پیروز این میدان خواهد بود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتهام امارات به حمله به نفت کش عربستان در باب المندب به ایران گفت: «علی رغم علاقه ایران به روابط دوستانه به کشورهای همسایه دارد، وزیر امور خارحه امارات حرف هایی فراتر از حد و اندازه خود بیان می کند. امارات نقش مستقیم در فاجعه تجاوز یمن دارد. این کشور با شکست های پی در پی در یمن و بن بستی که در آن دچار شده اند فکر می کنند با نام آوردن از کشوری دیگر می خواهند از بار گناه خود بکاهند و فرافکنی کنند. جمهوری اسلامی ایران هیچ نقشی در ارسال سلاح و نیرو به یمن نداشته و این اتهام یک فرافکنی صرف است.»

وی درباره اتهاماتی که به ایران برای تسلیح طالبان زده می شود گفت: «من چنین چیزی را تکذیب می کنم. تسلیح نیروهای افغانستانی چه طالبان و چه نیروهای دیگر در دستورالعمل جمهوری اسلامی ایران نیست. ایران به دنبال حفظ امنیت و ثبات در افغانستان است. با توجه به مرز طولانی ما با افغانستان ما به دنبال ثبات و آرامش و امنیت در افغانستان هستیم و دنبال تنش و ناامنی در این کشور نیستیم و نخواهیم بود. این گونه اتهام ها برای تشویش افکار عمومی مردم افغانستان برای تخریب وجهه جمهوری اسلامی ایران است و من از مردم افغانستان می خواهم به این اتهام ها توجه نکنند.»

قاسمی درباره خبری که در رسانه ها مبنی بر بسته پیشنهادی روسیه به ایران در سوریه منتشر شده است گفت: «روابط ما با روسیه بسیار خوب و دوستانه است و ما تجربه خوبی را در رابطه با یکدیگر در سوریه داشتیم. امروز هم نشستی در زمینه سوریه در روسیه، سوچی خواهیم داشت. در این نشست بحث پناهندگان و بازگشت آنها در دستورالعمل نشست خواهد بود. اما درباره بسته پیشنهادی روسیه به ایران درباره سوریه چیزی نشنیده ام و اگر چیزی درباره همکاری های اقتصادی ما با روسیه در زمینه نفت و گاز یا چیز دیگر زده می شود ارتباطی به پرونده سوریه ندارد.»

کلید واژه ها: سخنگوی وزارت امور خارجه بهرام قاسمی نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


نظر شما :